Gå til innhold
Pål M

Alfa Diesel, 1,9 eller 2,4

Anbefalte innlegg

Sitter å blar litt etter en SW med Diesel på mobile.de. 2,4 JTD høres fett ut, men det ligger flere der med motorskade. Er det noen kjente svakheter med denne motoren kontra 1,9? Er disse motorene noe bra i det hele tatt? Eller skal jeg følge rådet til Ola og ikke gå i sandaler til smoking? ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 166 med 2,4 rundet 250 000 forige uke, meg bekjent har det ikke vært noen problemer med motoren, med unntak av luftmengde måler bytte relativt regelmessig (men det er vel ikke noe ukjent for alle typer motorer)

Taxien i stavanger har vel rundet 400' uten nevneverdige motor problemer.

2,4 har jo et mye morsomere lydbilde en 1,9

Forbruket er vel kansje noe høyere, men jeg har et snittforbruk på under 0,6 i løpet av 20' ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 166 med 2,4 rundet 250 000 forige uke, meg bekjent har det ikke vært noen problemer med motoren, med unntak av luftmengde måler bytte relativt regelmessig (men det er vel ikke noe ukjent for alle typer motorer)

Taxien i stavanger har vel rundet 400' uten nevneverdige motor problemer.

2,4 har jo et mye morsomere lydbilde en 1,9

Forbruket er vel kansje noe høyere, men jeg har et snittforbruk på under 0,6 i løpet av 20' ;)

Da bruker din 2.4 omtrent det samme som min tunede 1.9, så da burde det jo ikke være noen grunn til å velge 1.9  ;)

2.4 høres ganske rå ut, ift traktorlyden i 1.9 literen. 1.9 literen er jo til gjengjeld mye billigere, og går greit med litt oppgradering av ECU  8)

Cava, kjøp 2.4 hvis du har pengene til det, jeg ønsker stadig at jeg hadde 2.4 literen når jeg hører lyden i 1.9 literen.

Men hvis formålet kun er å ligge i fartsgrensa fra Casa'n til jobb i Oslo (på billigst mulig måte) så holder en tunet 1.9 mer enn bra nok. 1.9 er nok endel raskere enn 2.0TS i mellomregisteret (les forbikjøringer)....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan kan sikker carrozzeria-alfa svar deg på, de har vel solgt noen 2,4 jtd'er.

De kan jo også hjelper deg med å finne et bra eksemplar, de kjenner jo til markedet, det er det jo en hel del trygghet i.

Har også hørt at man bør velge bil fra Sveits, da de tar bedre vare på bilene sine, og det er mer utstyr å velge mellom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det her 2.4`n med 200 diesel hk? Den må jo dra noe fælt!

Diesel har  jo ikke lyden til bensin, men de trekker noe djevelsk i mellomregisteret..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det her 2.4`n med 200 diesel hk? Den må jo dra noe fælt!

Diesel har  jo ikke lyden til bensin, men de trekker noe djevelsk i mellomregisteret..

drar ja men suger å gire rundt 3-4 tusen rpm. boring....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 2,4 har eg kjørt på 0,46 på rolig kjøring, men stortsett så ligger eg på 0,53 med den kjøringa eg har til og fra jobb. Motoren er fantastisk å kjøre. Drar godt fra 1000 rpm og oppover. Kan ikkje si at eg kunne tenkt meg ein 1,9 etter at eg har kjørt 2,4 + at den har ein feit lyd fra turbo'en og den plystrer når eg girer. Velg 2,4 om du kan det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fås 2,4 med 140 og 170 hk? Må si det frister med 2,4...

jeg har sett flere variasjoner av 2.4 literen.

Tror de aller første hadde 136hk, og i 166 2.4 så har jeg sett 150hk. De nyeste 2.4 literne har 175hk, og med omprogrammering av ECU til under 5000,- så har du 218hk og ca. 440Nm. Da er det nok effekt til å holde følge med GTA i mellomregisteret ihvertfall  ;)

Min neste pendler bil blir nok en 2004/2005 156 SW 2.4 175hk + "Chip"  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her fant jeg en bra kandidat: 2000 mod 2,4 JTD, 140hk, sort, skinn, 17" sportspakke III, senket 44mm, 134'km. Kommer på under 150.000 ferdig reg ;D ;D

Link

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De nyeste 2.4 literne har 175hk, og med omprogrammering av ECU til under 5000,- så har du 218hk og ca. 440Nm.

:o :o :o

440Nm sparker i mellomgulvet! Bare og få seg en skikkelig stereo slik at man kan spille BRMV16-skiva mens man gasser. ;)

Ingen tvil om at dette er veien og gå om man både ønsker seg prestanda OG drivstofføkonomi...

For pengene man sparer på suppe så tar det heller ikke lange tiden før man har spart opp til en Alfa nr. 2.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De nyeste 2.4 literne har 175hk, og med omprogrammering av ECU til under 5000,- så har du 218hk og ca. 440Nm.

For pengene man sparer på suppe så tar det heller ikke lange tiden før man har spart opp til en Alfa nr. 2.

Nettopp!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her fant jeg en bra kandidat: 2000 mod 2,4 JTD, 140hk, sort, skinn, 17" sportspakke III, senket 44mm, 134'km. Kommer på under 150.000 ferdig reg ;D ;D

Link

Denne så jo bra ut!

Legg på 4800,- fra ECU omprogrammering hos www.ultimo.no så har du 176hk og 380Nm. Da har du en økonomisk pendlerbil som kjører fra de fleste wannabe Audi'ene med 1.6 liter  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Link

Ser tøff ut iallefall :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på hvor ofte enkelte skal snakke om å kjøpe seg bil før dem faktisk gjør det.......   ::)

Det er ikke alltid like lurt og være rask på avtrekkern!  :D;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på hvor ofte enkelte skal snakke om å kjøpe seg bil før dem faktisk gjør det.......   ::)

Å kjøpe bil er som å finne seg kjærring:

- Å gå rundt å sikle for å finne ut hva man skal gå for - er den beste delen av prosessen.

- Prøvekjøring er svært viktig. NB! Flere versjoner må testes.

- Det er viktig at de ikke har gått for langt.

- Har du først kjøpt så er det ofte vanskelig å kvitte seg med den.

- etc. etc. etc.

Enkelte har til og med en liten lekkerbisken på si' som de kjører med bare for å kose seg litt...

;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på hvor ofte enkelte skal snakke om å kjøpe seg bil før dem faktisk gjør det.......  ::)

Å kjøpe bil er som å finne seg kjærring:

- Å gå rundt å sikle for å finne ut hva man skal gå for - er den beste delen av prosessen.

- Prøvekjøring er svært viktig. NB! Flere versjoner må testes.

- Det er viktig at de ikke har gått for langt.

- Har du først kjøpt så er det ofte vanskelig å kvitte seg med den.

- etc. etc. etc.

Enkelte har til og med en liten lekkerbisken på si' som de kjører med bare for å kose seg litt...

;D

gift med ei treg lite spenstig raklende diesel og har ei sprek Bertone med fine former på si eller hva? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er den fysiske forskjellen på 2.4 literne?? IC eller flere ventiler??

136 hk= 1.generasjon (97-99) 10-ventiler

140 og 150 hk= 2.generason 10-ventiler (00-?)

1.generason hadde et annet egr system men har samme dreiemoment som 140 hesteren.

150 hk /10v leveres vel ennå så vidt jeg vet.

175 og 200 hester er 20ventilers maskiner

Intercooler er det på alle så vidt jeg vet (det er i alle fall det på 99 mod 166, ikke sant, Rune R,- hyggelig å høre at den går bare godt ennå!)

Rune W

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nesten så det frister å kjøpe diesel neste gang... 2.4 JTD..mmmmmm....  ;D

fikk en slem opplevesle fra en Golf diesel en gang..da jeg hadde Coupe'n... :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det var nok en nyere Golf enn som så :P

150dieselhk tar lett 130bensinhk i bratt bakke..  ::)

han så jeg kom bak, bremset ned, stoppet nesten opp og jeg bremset ned, så guffet han på...hadde ikke sjans til å ta han igjen..!  ;D

(bakken opp til Barneskolen i risør...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å si en ting om 2,4. De første utgavene av 20 ventileren har det vist nok vært noe tull med. kansje en fordel å styre unna disse (de hadde vel 163 hk? ) ellers er det en kjempe motor.

Ellers med tanke på diesel hk mot bensin hk, jeg byttet jo bort en 3,0 164 i 166 2,4 og langs den norske landeveien er nok 166' en like rask som 164 både på forbikjøringer og opp og ned svingete bakker. 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!

2,4 pottebrenneren parkerte 155 2,0l 16v på Kinnekulle, lett match 8).  Svensken ble lang i maska :o da han fikk vite at det var en diesel han ikke klarte og holde bak seg.

Anbefaler 2,4 literen på det varmeste, løp og kjøp... ;D

Som på alle andre motorer med kam reim trenger også denne bytte av reim,strammer og løpehjul  etter fastsatte rutiner.

Mvh Hans Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...