Gå til innhold
Dank

Nylakkert, hvordan skal den behandles ?

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en skade, så ble den ene døra rettet og lakkert for 2 måneder siden. Etter siste bilvask, la jeg merke til at døra hadde en del hundrevis av merker som satt igjen på lakken. Merkene var på størrelse som vanndråper. Det så ut som (salt)vannmerkene hadde spist seg inn i lakken.

Etter et par runder med lakkrens, så gadd jeg ikke mer og sendte bilen tilbake til lakkeren. Han prøvde med forskjellige trikser uten å lykkes. Det endte opp med at han måtte lakkere døra på nytt, uten ekstra kostnad. Han hadde mistanke om at det var på grunn av salting på veien. Dette kan jo også være min egen feil, for jeg ventet nesten en hel måned før jeg vasket bilen 1. gang etter lakkering. Salt og dritt hadde fått god tid å spise seg inn i lakken før den herdes.

Jeg har fått tilbake bilen nå, og er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Bør jeg skylle vekk all møkk på bilen med vann og ha den parkert i inndørs garasje et par uker ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok det er bedre å vaske den ren enn at den står med salt og skit på seg ja..

Det anbefales vel å vente et par uker med polering på fersk lakk. Og det er jo voksen som beskytter lakken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lakkerte en fanger og en sideskjerm i vinter, har ofte vært salt på den 3-4 uker i strekk i vinter etterom det har vært vanskelig å vaske med mange kuldegrader, men jeg har ikke fått noe problemer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I forbindelse med en skade, så ble den ene døra rettet og lakkert for 2 måneder siden. Etter siste bilvask, la jeg merke til at døra hadde en del hundrevis av merker som satt igjen på lakken. Merkene var på størrelse som vanndråper. Det så ut som (salt)vannmerkene hadde spist seg inn i lakken.

Etter et par runder med lakkrens, så gadd jeg ikke mer og sendte bilen tilbake til lakkeren. Han prøvde med forskjellige trikser uten å lykkes. Det endte opp med at han måtte lakkere døra på nytt, uten ekstra kostnad. Han hadde mistanke om at det var på grunn av salting på veien. Dette kan jo også være min egen feil, for jeg ventet nesten en hel måned før jeg vasket bilen 1. gang etter lakkering. Salt og dritt hadde fått god tid å spise seg inn i lakken før den herdes.

Jeg har fått tilbake bilen nå, og er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Bør jeg skylle vekk all møkk på bilen med vann og ha den parkert i inndørs garasje et par uker ?

Tror at lakken din ble prikket av at en bil har blitt sprøytet på avfetting  i nærheten av bilen din med fersk lakk. Dette har jeg selv sett flere ganger, tar en tid før lakken er helt gjennomherdet, og før det er den veldig svak mot løsemidler. Er lakken din skikkelig herdet så skal den tåle vanlig bruk,men det gjør jo ingenting om man vasker heller da ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...