Gå til innhold
Andy156

Clarkson tester Alfa 159

Anbefalte innlegg

Take the old GTV6 as a prime example. I owned one once and it was a nightmare. The worst car I’ve owned. Deeply uncomfortable, spectacularly impractical and blessed with steering so heavy that navigating into a London parking space was like navigating a donkey into a budgie cage.

Then there was the complete lack of quality. Nothing worked. And when you got one thing fixed something else would break on the way home. Once it tried to murder me. The linkage from the gearlever to the rear-mounted gearbox fell off and jammed the prop shaft, causing a sound not heard on earth since Krakatoa blew up, and the rear wheels to lock.

But behind the oyster-like impregnability of its ergonomics and hidden in the sea of snot were two perfect pearls. The styling. And the howl from its V6 engine. In a tunnel, at 4000rpm, it was more sonorous than any music. It was like having your soul licked by angels.

In essence, then, Alfa has always understood what makes driving a thrill. But it has never been able to make a car. Well, not a car that a rational, normal human being might want to buy.

;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Take the old GTV6 as a prime example. I owned one once and it was a nightmare. The worst car I’ve owned. Deeply uncomfortable, spectacularly impractical and blessed with steering so heavy that navigating into a London parking space was like navigating a donkey into a budgie cage.

Then there was the complete lack of quality. Nothing worked. And when you got one thing fixed something else would break on the way home. Once it tried to murder me. The linkage from the gearlever to the rear-mounted gearbox fell off and jammed the prop shaft, causing a sound not heard on earth since Krakatoa blew up, and the rear wheels to lock.

But behind the oyster-like impregnability of its ergonomics and hidden in the sea of snot were two perfect pearls. The styling. And the howl from its V6 engine. In a tunnel, at 4000rpm, it was more sonorous than any music. It was like having your soul licked by angels.

In essence, then, Alfa has always understood what makes driving a thrill. But it has never been able to make a car. Well, not a car that a rational, normal human being might want to buy.

;D

Det der er jeg enig i.... men syns nå dem henger bra på veien jeg :P Bilen min prøvde drepe meg også en gang. jeg kjørte i 90 ca i 80en og donk sa det og ene akslingen bak datt delvis av  :-\ noe som resulterte i at bremsene forsvandt helt fulstendigt! men fikk etter langt om lenge stoppa jævelen og fiksa det....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"This is one of those cars that’s demonstrably and appreciably better than any other mid-range four-door family saloon."

Trenger vi egentlig å si mer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

The greatest sensation of speed afforded to ordinary man is not on a go-kart or a rollercoaster. It comes when you’ve got the cruise control set at 70mph, the traffic in front is stopping and momentarily you can’t find the button to turn it off. In that hiccup of time it doesn’t feel like you’re doing 70mph. It feels like you’re doing three times the speed of light.

That’s why, in most cars, the cruise control “off” button is clearly visible and easy to use in a hurry. Not in the Alfa it isn’t....

Hva snakker han om?? når jeg leser sånt så lurere jeg litt om disse gutta vet hva de snakker om, det er jo bare å ta et lett trykk på bremsen eller gire ned, så går cruise controlen av, sånn er vel på de fleste biler. Jeg har bare kjørt Audi BMW og Merce med cruise, og aldre sett noe av knapp,  ::) et lett trykk på bremsen og den deaktiveres asap.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

The greatest sensation of speed afforded to ordinary man is not on a go-kart or a rollercoaster. It comes when you’ve got the cruise control set at 70mph, the traffic in front is stopping and momentarily you can’t find the button to turn it off. In that hiccup of time it doesn’t feel like you’re doing 70mph. It feels like you’re doing three times the speed of light.

That’s why, in most cars, the cruise control “off” button is clearly visible and easy to use in a hurry. Not in the Alfa it isn’t....

Hva snakker han om?? når jeg leser sånt så lurere jeg litt om disse gutta vet hva de snakker om, det er jo bare å ta et lett trykk på bremsen eller gire ned, så går cruise controlen av, sånn er vel på de fleste biler. Jeg har bare kjørt Audi BMW og Merce med cruise, og aldre sett noe av knapp,  ::) et lett trykk på bremsen og den deaktiveres asap.

Jeg skjønte ikke helt hva han mente her jeg heller, er vel bare Clarkson som desperat prøver å finne en feil ved 159 samtidig som han prøver å være morsom  ::)

Har aldri kjørt Alfa med Cruiscontrol, men antar at den funker som på alle andre biler og blir deaktivert ved å trykke på bremsen....?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Deaktivert ja, men flere biler har en AV-knapp også. Jeg kan også slå av min cruisecontrol helt. Et lett trykk på bremsene deaktiverer bare.

Mvh. Kenneth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Deaktivert ja, men flere biler har en AV-knapp også. Jeg kan også slå av min cruisecontrol helt. Et lett trykk på bremsene deaktiverer bare.

Mvh. Kenneth

Ja, jeg kan også slå den helt av, det kan jo alle, men du gjør jo ikke det når du kommer fram til en kø, da deaktivere du bare, sånn at du kan aktivere den når du har fri flyt igjen.

Uansett, bilen får jo mye skryt, så det er jo bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vente til sesongen starter så vi får se film av testen kanskje han viser noe da :)

Top Gear will be back in mid May judging by the last couple years.

1 week, 6 days, 23 hours, and 57 minutes until the next episode of Fifth Gear starts.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

That’s why, in most cars, the cruise control “off†button is clearly visible and easy to use in a hurry. Not in the Alfa it isn’t....

Hva snakker han om?? når jeg leser sånt så lurere jeg litt om disse gutta vet hva de snakker om, det er jo bare å ta et lett trykk på bremsen eller gire ned, så går cruise controlen av, sånn er vel på de fleste biler. Jeg har bare kjørt Audi BMW og Merce med cruise, og aldre sett noe av knapp, ::) et lett trykk på bremsen og den deaktiveres asap.

Da bør du sjekke synet!  ;) BMW har på de fleste modeller en knapp på multifunksjonsrattet. Samme knapp som hovedbryter cruise control. 1 trykk = deaktiver. 2 trykk= skru helt av. På de nyere modellene har de cruise control som MB. Dvs ta spaken opp eller ned = deaktiver.

Dumt hvis man må bremse hver gang du ønsker å deaktivere den...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bør du sjekke synet!  ;) BMW har på de fleste modeller en knapp på multifunksjonsrattet. Samme knapp som hovedbryter cruise control. 1 trykk = deaktiver. 2 trykk= skru helt av. På de nyere modellene har de cruise control som MB. Dvs ta spaken opp eller ned = deaktiver.

Dumt hvis man må bremse hver gang du ønsker å deaktivere den...

Jeg trodde at man på BMWen måtte syv nivåer ned i iDraiv for å slå av cruis'n... :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe

I Drive har blitt mye enklere på de nye bilene. Når det kom på 7 serien første gang var det temmelig fort gjort å kjøre seg vill i systemet ja!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er forskjellen på å deaktivere og skru helt av? ligger den å lurer til du slipper bremsa?

Andreas

Innbiller meg at deaktivert betyr at du kan trykke Res(ume) for å fortsette med siste innstillinger, mens du må stille inn på nytt hvis du har slått helt av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes at den artikkelen virkelig bør være en vekker til alle på forumet som ikke velger Alfa når de kjøper ny bil i samme klasse. Clarkson er jo bil-guru i england, så vi får håpe at dette resulterer i bra salg og en heftig tv-reportasje til våren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...