Gå til innhold
Runar75

Ta av reimskive (116)

Anbefalte innlegg

Hei!  :)

Nå skal jeg ta av reimskiva. I verkstedhåndboka står det at man skal "skru av mutteren som holder den på plass". Når jeg prøver å skru av mutteren (motsatt vei av hva motoren går) drar jeg motoren med. Bilen står i 1. gir og med brekket på, men det er likevel litt "svikt". Har ikke turt å dra til skikkelig. Det jeg lurer på er om jeg bare skal bruke makt og skru den opp og stole på at alt "holder"?

Ville vært fint å fått av reimskiva i løpet av dagen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den mutteren er dratt til med 22kgm og sitter dermed ganske godt.  Normalt tar man mutteren av med motoren ute og bruker et spesialverktøy på startkransen for å sperre motoren fra å rotere.  Med motoren i bilen ville jeg ikke tro at klutchen klare å holde igjen mutteren(du kan jo prøve, det verste som kan skje er at clutchen slurer).  Ettersom motoren ikke skal dreies bakover så få du gi deg før sluringa går for langt.  Det du kan gjøre da er å sperre mellomakselen slik at den ikke kan rotere.  Har ikke prøvd dette før, men antar at dette vil være greiest gjennom hullet i klokka bak motoren(bakre motorfestet).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den mutteren er dratt til med 22kgm og sitter dermed ganske godt.  Normalt tar man mutteren av med motoren ute og bruker et spesialverktøy på startkransen for å sperre motoren fra å rotere.  Med motoren i bilen ville jeg ikke tro at klutchen klare å holde igjen mutteren(du kan jo prøve, det verste som kan skje er at clutchen slurer).  Ettersom motoren ikke skal dreies bakover så få du gi deg før sluringa går for langt.  Det du kan gjøre da er å sperre mellomakselen slik at den ikke kan rotere.  Har ikke prøvd dette før, men antar at dette vil være greiest gjennom hullet i klokka bak motoren(bakre motorfestet).

Hei Gabor!

Takk for svaret!  :)

Du hadde rett i at clutchen ikke klarte å holde igjen.. Må få låst den på en eller annen måte. Hvordan ser dette spesialverktøyet ut (Hvor kjøper man [om mulig] disse spesialverktøyene forresten?)? Og evt hvor lang tid tar det å heise motoren ut, og inn igjen (omtrentlig)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan også være en sansynlighet for at når du først har fått av den mutteren som sitter fast, så sitter remhjulet også ekstremt godt fast i akselen. Det å få motoren ut for å få litt bedre grep på sakene er å foretrekke.

Spesialverktøyet som Gabor nevner er nok ikke lett å få kjøpt i dag er jeg redd. Men har du motoren ute er det greiere å få laget det noe mothold på svinghjulboltene som en assistent kan klamre fast i mens du drar på mutteren.

Motoren hiver du ut på en god mekkekveld. Det som gjør det litt pes er at du må ta av mellomakselen først. (antar her V6) Resten er grei skuring. Samme med å montere. Greit igjen, men mellomaksler og eksosanlegg tar alltid litt mer tid enn man tror.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spesialverktøyet er en plate med tenner som skal gripe fatt i startkransen.  Denne plata skrues fast i blokka slik at tennene holder igjen svinghjulet. Betingelsen er jo da at klokka/bakre motorfestet er fjernet. Mulig at dette verktøyet er å få tak i fra IAP som har litt av hvert.

Som Per sier så er slikt arbeid å foretrekke med motoren ute, da er alt mye lettere.  Tipper at vante folk fikser motor in/ut på 4-5 timer. Det hele starter med å slippe ned girkassa og ta ut mellomakselen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd muttertrekker?? Måtte bruke det på min, etter litt "slaging" fra denne kom den til slutt! Blir litt sånn "agg agg agg agg" i hodet og ør i henda, men det for gå!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd muttertrekker?? Måtte bruke det på min, etter litt "slaging" fra denne kom den til slutt! Blir litt sånn "agg agg agg agg" i hodet og ør i henda, men det for gå!

Dette kan jo være en ide.. Da trenger jeg vel ikke å låse svinghjulet heller, eller tenker jeg feil nå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jo litt kraftig luftverktøy for å ta 22kgm så spørs med plassen mellom motor og radiator.  Har du prøvet å sperre svinghjulet underfra gjennom hullet i motorfestet f.eks med en dekkspak?

Hva er grunnen til at du vil ha av remskiva? Er remdrevet slitt? Skulle du ha et spor til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jo litt kraftig luftverktøy for å ta 22kgm så spørs med plassen mellom motor og radiator.  Har du prøvet å sperre svinghjulet underfra gjennom hullet i motorfestet f.eks med en dekkspak?

Hva er grunnen til at du vil ha av remskiva? Er remdrevet slitt? Skulle du ha et spor til?

Er vel enklere å ta ut radiatoren enn motoren..?

Tror det går fint med luft.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo gå å få sperret svinghjulet slik du sier.. Det må jeg få undersøkt.. Ellers er radiatoren min av, så det er ikke noe problem!

Trenger et ekstra spor til kompressoren min. Hadde tenkt å dreie en ekstra skive, og skru denne på den gamle.. Men har en reimskive fra en eller annen amcar med spor til kompressoren (6 ribber), som jeg lurer på å slipe/dreie/frese ned så bare sporet er igjen også TIG-sveise denne på den gamle reimskiva mens den står i motoren.. Blir kanskje vanskelig å få det skikkelig sentrert når den står på motoren..

Bilde av amcar reimskive:

reimsk.JPG

Og et bilde av reimskiva på motoren min:

motoren.JPG

Noen synspunkter?  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!! :)

1/2" luft trekkere av litt nyere dato ligger på fra 350-550Nm moment så det bør ikke by på noe problem og få den opp.  Forøvrig kan du prøve og sett bilen i 5 gir istede for 1 gir, da du har minst utveksling gjennom drivverket og dermed minst fleks på latmannsarmen, noe som gir deg større mulighet for og klare å løsne mutteren for handmakt.

Hvis cluthen din slurer ved bruk av latmannsarm på reimskiva bør du nok bytte den like godt først som sist, den vil aldri fixe momentet du får etter monteringen av kompressor.

Lykke til

Mvh

Hans Rune.  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...