Gå til innhold
U5tabil

Galleriplass for Alfa folket

Anbefalte innlegg

Har med tiden holdt på og sette opp et Galleri på fritiden min, og vil nå gi alle dere brukere muligheten til og få dere egen plass på galleriet.

Har nå i litt tid hatt en liten testperiode, og i de siste dagene har alt blitt ordnet helt skikkeligt.

www.U5.no/gallery

Serveren står på noen veldigt stabile linjer og server specs for de som vil er:

DELL PowerEdge© Servers power our Hosting enviroment.  They are guaranteed to comply with this minimum specifications:

-  Dual Intel Xeon Processors at 2.8GHz, 800MHz front side bus, 1MB L2 cache

-  Dual mirrored Hard Drives for data protection

-  1 GB of fast DDR-ECC memory

-  Dual Gigabit network interface cards for redundancy

-  Temperature and Voltage monitors

-  Remote Console Access

Men det er et par haker for meg men ikke for dere

- Kun 10GB lagring

- Kun 10GB Bandwidth (Trafikk)

Utover dette må jeg betale en liten sum ekstra penger hver GB Bandwidt som går over samt en liten sum i mnd for mere plass om nødvendigt.

Det som jeg tenkte til og begynne med er at du som bruker får:

- Eget album hvor du kan legge til flere albums kategorier

- 250MB med lagringsplass

Viss du vil ha mere kan jeg med tiden får laget noen 1GB-5GB avtaler mot en liten sum penger til og dekke kostnadene (blir nokk en ca 10kr+- pr mnd avnghengig av om andre skal ha eller ikke).

Så får jeg for min egen del håpe det ikke blir så mye Trafikk at jeg må ut med masse penger...

Send meg en Mail, merket til [email protected] :

- "Galleriplass for NavneDitt"

Skal inneholde:

- Fult Navn.

- Brukernavn her på forumet

- Ønsket  brukernavn på galleriet

- Ønsket passord (må ikke oppgis blir 1234 om du ikke sier noe så kan du skifte selv etterpå )

- E-mail addresse ( for og få passord i senere tid om en glemmer )

- Og til slutt om det var noe du lurte på så er det bare og spørre.

Skulle du ved senere tid legge ut si en mappe slik jeg har gjort på 750bilder fra min GTP tur el. ta kontakt da kan dette legges ut på en enklere måte :)

KUN:

- via msn

- email (10mb max)

- cd via post

Du får en mail tilbake av meg så fort jeg har mottat den og laget brukeren. Etter det vil kontoen din bli aktivert når du logger deg på første gang. Kontoen din vil først ligge rett ute i gallery men bli flyttet inn til Alfa Romeo etterpå

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott tiltak.. Alltid fint og kunne finne noen fine Alfa-bilder ute på web...

Tusen Takk.

Prøver bra og gjøre noe nyttigt til tider og håper dette kan være en måte  ::):P  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Bildene er jo fort 2Mb i full størrelse...

2mb hmm mine 1024 bilder er 500kb ca.

Jeg har per i dag rett i overkant av 900 bilder på min side  og bruker 130mb.

Men hva med 200mb da? eller hva mener du at det bør være?

Husk at servern er 10GB og for 5gb ekstra koster det meg ca 50kr ekstra pr mnd.... i tillegg kommer en ekstra trafikk avgift om den overstiger 10gb....  den er på usle 5kr pr GB

Men om en setter det til 200mb holder dette i prinsippet til rundt 45-50 kontoer... men som sagt kan klare lage noe svære greier på 1-5gb mot en liten slant penger...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På raw-funksjon på mitt kamera er et bilde 6mb :P

Men hva skal du med et så svært bilde på en et galleri?

Greit og ha på PCen om en skal få det printa ut en gang til og henge på vegge. Men på et galleri som folk ser fra PC som, som regel ses i 1024 eller 1280 format så er det vell ikke vits at alle bildene skal være det? Greit og ha noen sånn som folk kan hente ned og printe ut hos seg selv. Men f.eks bildene jeg tar fra mitt prosjekt er 1024 fordi jeg ikke i nær framtid skal printe alle ut i svært format....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

100 mb er plenty... jeg sliter med å fylle opp en photobucket-konto på 25.

Det finnes ingen grunn i denne verden til at et bilde lagt ut på nett skal være mer enn 250 kb.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du legge bilder på nett i raw utgave? Ikke så mange som får vist dem da og det er jo meningsløst i og med at de ikke er fargemappet.

U5: 100 MB burde duge i alle fall en stund. Gallery har en funksjon som resizer bildene til f.eks. max 800 pix i bredden

og sletter orginalen etter at bildene er resizet. Hvis ikke folk har resizet bildene selv før de laster dem opp da.

Det er litt sløsing med plassen å tillate f.eks. 8mpix bilde å ligge på serveren. Da kan sikkert folk spørre fotografen

om å få fulloppløselig bilde hvis de ser at det er noe de vil ha. Sparer i hvertfall sinnsykt mye plass.

andycam.net bruker for tiden over 3 GB plass hos meg. Og det uten at de fulloppløselige bildene ligger der.  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du legge bilder på nett i raw utgave? Ikke så mange som får vist dem da og det er jo meningsløst i og med at de ikke er fargemappet.

Neida,er du gal.Tok bare et eksempel.Har ikke tatt noen raw-bilder enda,og skal iallefall ikke legge de ut på nettet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja men om en betaler 50kr til meg per mnd skal du få en 5gb med plass på den..... dette er en kvalitets server og ikke noen drittserver. men om dere er 5 stk som hver tar 1gb blir dette 10kr pr mnd.... det er ikke så galt.... men holder meg til 100mb til og begynne med stiger du over dette skal jeg se hva jeg kan fikse.... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok 100mb vil være nok for de aller fleste. Foresten , hva skal du ha for gassflaska di? er det noe gass på den foresten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok 100mb vil være nok for de aller fleste. Foresten , hva skal du ha for gassflaska di? er det noe gass på den foresten?

den skal jeg ha 1500kr for og den er uten gass. nypris er ca 2200kr for ei flaske. Men ei flaske blir som sagt aldri gammel den er og forblir ny, fordi når en skal "fylle" flaska liverer du inn flaska og får en ny oppfult tilbake dette koster ca en 500-700kr avhengig av hvor det er osv....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida,er du gal.Tok bare et eksempel.Har ikke tatt noen raw-bilder enda,og skal iallefall ikke legge de ut på nettet.

Ka farsken? Driv du å tar jpeg med dslr? Slutt med det. RAW is KING  :)  (en ny verden av muligheter åpner seg med raw).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja men om en betaler 50kr til meg per mnd skal du få en 5gb med plass på den..... dette er en kvalitets server og ikke noen drittserver. men om dere er 5 stk som hver tar 1gb blir dette 10kr pr mnd.... det er ikke så galt.... men holder meg til 100mb til og begynne med stiger du over dette skal jeg se hva jeg kan fikse.... ;)

Ligger data speilet på denne serveren? Tas det fortløpende backup? Jeg spør fordi disker ryker innimellom og hva skjer da? Blir bildene bortevekk eller klarer dere å stable data på beina igjen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreløpigt så blir det kun tatt backup 1 gang i mnd fra de folka. men for ca 16kr mere i mnd så tar dem backup 1 gang i uka.

Å som skrevet helt først så er dette proffe servere av proffe folk, ikke noe hima mekk.

Tatt ut fra deres specs

DELL PowerEdge© Servers power our Hosting enviroment.  They are guaranteed to comply with this minimum specifications:

-  Remote Console Access

All Virtual Hosting packages are hosted on powerful customized Redhat Enterprise LINUX servers, with our commitment to at least 99.9% uptime. Enjoy the unrivaled reliability, speed, and functionality of LINUX Hosting.

Apache has been the most popular web server on the Internet since 1996. As of October 2002, The Netcraft Web Server Survey found that 60% of the web sites on the Internet are using Apache, making it more widely used than all other web servers combined.

Perl is a high-level programming language, derived from the ubiquitous C programming language and to a lesser extent from sed, awk, the Unix shell, and at least a dozen other tools and languages. Perl's process, file, and text manipulation facilities make it particularly well-suited for tasks involving quick prototyping, system utilities, software tools, system management tasks, database access, graphical programming, networking, and web site programming. These strengths make it especially popular with system administrators and CGI script authors.

PHP is an HTML-embedded scripting language. Much of its syntax is borrowed from C, Java and Perl with a couple of unique PHP-specific features thrown in. The goal of the language is to allow web developers to write dynamically generated pages quickly. It is a widely-used alternative to Microsoft´s proprietary ASP scripting language.

MySQL is the world's most popular open source database, designed for speed, power and precision in mission critical, heavy load use. Its architecture makes it extremely fast and easy to customise, and has resulted in a database management system unmatched in speed, compactness, stability and ease of deployment.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreløpigt så blir det kun tatt backup 1 gang i mnd fra de folka. men for ca 16kr mere i mnd så tar dem backup 1 gang i uka.

Å som skrevet helt først så er dette proffe servere av proffe folk, ikke noe hima mekk.

Tatt ut fra deres specs

-  Remote Console Access

Ser at det står at løsningen er speilet. Fikk ikke med meg det i første omgang. Skulle være greit dette da ja!  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det vil jeg nå tro. Den har vertfall fungert utroligt stabilt! og bedre service har jeg ikke sett på lenge!

Så det er bare og maile meg folkens om dere er interiserte dette er et gratis tilbud til dere brukere her inne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg nå ca rett over 1080 bilder på min konto og bruker totalt 149mb.

Så jeg har da også bestemt og øke kontoene til 150mb!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vel, hehe...har jo ca 2gb med bilbilder jeg da...men hovedproblemet mitt er at jeg har ikke copyrigth på de!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...