Gå til innhold
tkarleng

Hvilken motorolje til banekjøring, 2.0TS 16v 97 modell.

Anbefalte innlegg

Noen som har noen formening om hva jeg bør fylle på før banesesongen starter?

Hva med f.eks Mobil 1 rally formula 5W-50? Eller vil annen sammensetning være bedre på en såpass gammel motorkonstruksjon?

Er det noe preferert produsent? Spiller det noen rolle?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På banekjøring er det 10w 60 som gjelder!

Castrol TWS, eller gjerne Agip racing, som vi får god rabatt på!

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal brukes til litt annet en bare banekjøring da!

Noen mener 10W60 smører for dårlig ved kald motor, og ikke kan brukes i praksis med mindre man kun kjører løp..

Skulle ønske det fantes et enkelt svar alle var enige om på dette  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen mener 10W60 smører for dårlig ved kald motor, og ikke kan brukes i praksis med mindre man kun kjører løp..

Det mener jeg er helt feil! Hadde helt klart kjørt med 10-60 på din motor!

Kjører med slik olje på alt fra plenklipper til Opel Astra.. GTV6 og gammel Nord motor!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkle svar finnes dessverre ikke ;)

Siden du snakker om sommersesongen er 10W/60 neppe for tjukt. De 4,5 literne med olje i TSen bruker jo ikke mange hundre meterne på å bli varm så lenge det ikke er 20 minus ute. I tillegg kan du kjøre med relativt senkede skuldre så lenge nåla til høyre peker rett opp og videre bortover.

Løpsbiler starter jo på kald motor de også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde mobil 1 på 156 1.8.

Brukte over 2 liter olje tur retur Bergen Oslo.

Kjører nå på TWS 10/60 og har mye lavere forbruk.

Skal skifte olje en av dagene hadde tenkt å prøve Agip 10/60 da denne er mye rimligere i innkjøp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 10w60 er i teorien akkurat like lettflytende når den er kald som den fabrikkspesifiserte 10w40.

Nå skal det sies at 10w60 er helsyntetisk mens 10w40 ofte er delsyntetisk, så jeg tipper at flyegenskapene ved kald motor her vill helle enda mer i favør av 10w60 etter noe tids bruk. Hvis du befinner deg i strøk med sprengkulde om vinteren kan et alternativ være og kjøre 5w50 som vinterolje og 10w60 som sommerolje.

Jeg kjenner flere med TS som har byttet fra Mobil 1 5w50 til Agip 10w60 og har opplevd at oljeforbruket har synket fra høyt til et minimum.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører Agip 10w60 på min, og merket en bedre forskjell på oljebruken. den slukte godt unna på Shell Helix Ultra 5w40 før...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Agip/Shell/Mobil/Castrol............. er knall produkter En 10-60 olje er en super olje for banekjøring som også kan brukes hele året

Det skjer jo motorhavari med alle slags oljer ser det ut som En Alfa motor trenger god olje fra dag 1 oljeskift hver 10 000 m. filter og pass på nivå

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jeg gå for 10w60 :o

Hvordan får jeg tak i billig? Noen her som selger?

Hvis du bor i oslo så kan du få kjøpt Agip med klubbrabatt hos Motomania på frysja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg jobber ikke langt unna frysja, men sist jeg var innom dem, så hadde ikke de mer av 10-60.

Det virket ikke som de kjente til rabattordning heller.

Jeg tror jeg skal sjekke en gang til. Forresten, hvor mye måtte du betale for liter ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg jobber ikke langt unna frysja, men sist jeg var innom dem, så hadde ikke de mer av 10-60.

Det virket ikke som de kjente til rabattordning heller.

Jeg tror jeg skal sjekke en gang til. Forresten, hvor mye måtte du betale for liter ?

Du må spørre etter Per! Det er han som kjenner best til rabatten. Men alle skal ha blitt fortalt om den nå.

De pleier å ha noen liter på lager, men hvis du skal ha store mengder så ta en telefon et par dager før, så bestiller de opp!

Prisen? Husker ikke helt, men er det ikke rundt 50 lappen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...