Gå til innhold
Bjornjohann

vibrasjoner mellomaksling Gtv6

Anbefalte innlegg

Hei.

Har hatt et problem med at mellom akslingen vibrerte som barra pokker på ca 2000rpm, fikk skifta hardy-knuten i mitten å sjekka de andre 2 (framme og bak)

og de så ut til å være i tilsynelatende bra tilstand, så dermed trudde jeg at problemet var fiksa, men når alt var skrudd sammen igjenn så skjedde akkuratt d samme.

i tillegg til at clutchen er veldig slakk, men om jeg trykker in clutchen til den ikke er slakk lenger så kommer jeg oppi 4000rpm før den begynner å vibrere så pass mye at bilen ikke er kjørbar over det pungtet, til og med med clutchen helt inne når jeg står i ro så kommer jeg ikke over 4000rpm  :'( så jeg lurer på om noen kan ha peiling på ka så e gale  ???:-[

Hørrest ut som at vibreringå komme frå bak der med girkasse/bakerste hardy-knute

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel noen proffe som har byttet gearkasse en gang, så har de benyttet en kasse som har en annen medbringer (dingsen som sitter på akslingen fra svinghjulet der clutchen står) så har de vært brutal når de byttet denne og så har det blitt litt kast i denne......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativt: Passet du på å få de to delene sammen igjen på eksakt samme sted som de sto da du skiftet midtre hardy ? Hele mellomakselen er balansert som en enhet, så hvis de kommer feil har du messa opp balanseringen (det er vel ca 33%sjangse for å få det rett dersom man ikke setter merker). Evt. siden du hadde samme vibrasjon før, så gjorde kanskje du det riktig, men noen andre hobbymekkere har vært å tafset på mellomakselen tidligere.

Mellomakselen kan forøvrig balanseres hos Unicardan i Oslo hvis du tror det er feilen. Ikke så forferdlig dyrt. Billigmåten er å ligge under bilen når motoren går, holde innpå en skrutrekker som såvidt subber innpå. Etter dette vil du se merkene fra trekkeren sterkest på den tunge siden. Da setter man en slangeklemme der, med den tunge enden på motsatt side. Prøver igjen, og igjen inntil du har fullkommen balanse.... Men jeg vil ikke anbefale den metoden. Mitt råd:  kjør en proff avbalansering, så vet du hvertfall at den er okei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynn med det enkle, sjekk at bolten sitter riktig vei (og samme vei) både i midten og bak, sikre deg og at gearkasse festene er ok ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også støttelageret på midten av akslingen. Er det havarert så vil akslingen vibrere.

Hadde samme problem engang på en 75 V6. Byttet alle tre knutene,støttelager,girkassefester + sendte akslingen inn til avballansering. Ingenting hjalp.

Til slutt så gjenstod det bare en ting : CLUTCH..... -og det var nettopp den som var problemet, disse må vist sentreres godt ved montering og i tillegg være godt avballansert fra fabrikant.

Det er desverre mange årsaker til et sånt vibrasjonsproblem og ikke alltid like enkelt å finne. Lykke til !

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel noen proffe som har byttet gearkasse en gang, så har de benyttet en kasse som har en annen medbringer (dingsen som sitter på akslingen fra svinghjulet der clutchen står) så har de vært brutal når de byttet denne og så har det blitt litt kast i denne......

Hmm, regner med at jeg er den "proffe" da. ;)

Med mindre noen andre har skiftet kasse etter jeg hadde den.. Hadde ute kassa da for å skifte clutch, men kan ikke huske at det var slik viberasjon etterpå. Eneste vibrasjonen kom av et ca 1m langt strakrør under som ikke hadde gummioppheng og laga no sinnsykt vibrasjoner i karosseri!! :o -Satte på dette etterpå, så det er ikke det som har gjort at jeg ikke hørte annen vibrasjon!  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sette pris på alle tipså, takk :P

hørrest ut som eg må skaffe ny clutch og få balansert akslingen å skifte d lageret i mitten,

trur girkasse festene er ok for øyeblikke, men ska om ikkje alt for lenge kjøpe forsterka fester.  :)

Vist noen har en komplett clutch til salgs eller vet om folk som har det så setter jeg pris på om dere gidder sende meg en mail eller noe. :)

[email protected]

mvh Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo da er d din gamle bil :) skal faktisk selle den, blir trist å ikke kjøre alfa hehe :P

Send meg en mail Frederik vist du er interesert i å kikke på bilen kansje kjøpe den tilbake :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...