Gå til innhold
Gjest Motorola.

TS 16V havari..

Anbefalte innlegg

Da har det smelt igjen..

Kan noen fortelle meg hvordan noe sånt kan skje?

Bilen er en 166 2,0 TS med 80 tusen km:

TS_motor.jpg

TS_motor_2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der så helt jævlig ut...

Dette er vel kanskje ikke den eneste. jeg får svar på min i løpet av uka regner jeg med, da den ble levert til MF på Fredag.

Håper ikke det er så ille på min som på denne.

Hvis ikke jeg har bruk for blokk, så har jo jeg en extra hvis den kan passe. kanskje jeg kan selge den...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er stemplet? Småbiter?

Det var bare småbiter ja! Merkelige greier..

Virker som sylinderen har sprekt!

Det var forresten nok olje på bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der så helt jævlig ut...

Dette er vel kanskje ikke den eneste. jeg får svar på min i løpet av uka regner jeg med, da den ble levert til MF på Fredag.

Håper ikke det er så ille på min som på denne.

Hvis ikke jeg har bruk for blokk, så har jo jeg en extra hvis den kan passe. kanskje jeg kan selge den...

Tipper ulyden din hadde vært et par hakk verre med den skaden der.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det kan tenkes ;)

Hvordan så ventiler og topp ut?

Så ikke toppen.. men det her var et skikkelig "bunnhavari"..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er de i tykkelse i forhold til nordmotorene? og hva er de sylindrene laget av?

Er jo alublokk med løse foringer der..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

slike skader er ikke hverdagskost....er vel stempelet som har skjært seg og da vil noe ryke....

skjer med allslags motorer....er ikke til å unngå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

slike skader er ikke hverdagskost....er vel stempelet som har skjært seg og da vil noe ryke....

Det virker som sylinderen har sprekt først.. og det skjer ikke med alle slags motorer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem med en bil på jobben for en stund siden. Da var reg kjede røket, ventilene slo i stempel og pang... Der lå alle delene i bunnpanna... Har reg reim ryki mens motoren har enten vært kald eller veldig varm, tro?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være snakk om produksjonsfeil??

Mest sannsynlig en feil i støypen ja, skjer fra tid til annen i alt som er støpt, går ikke an å gardere seg mot. :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som sylinderen har sprekt først.. og det skjer ikke med alle slags motorer.

viss du hadde sjekka litt med folk som jobber i diverse firma som reparere biler så hadde du sett at det ikke bare er alfas 16v motor som ryker. kang godt være at det er støpen som har hatt en svikt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppen kan umulig være like hel hvis det stempelet har blitt slått i biter. Småbiter som passerer ventilene vil nødvendigvis havarere toppen også.

Stygge saker !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være snakk om produksjonsfeil??

Mest sannsynlig en feil i støypen ja, skjer fra tid til annen i alt som er støpt, går ikke an å gardere seg mot. :o

Ja, feil i støypen kan skje og er vanskelig å gardere seg i mot.

Noen som vet om motorprodusenter (av normale motorer) tar røntgenkontroll av kritiske motordeler? Eller er det bare tut&kjør som med all annen masseproduksjon?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvet ikke hvordan det er nå, men for noen år siden gikk det etter spot check prinsippet (d.v.s de velger ut noen få som testes) er alt for dyrt å sjekke alt i forhold til det anntall feil som er mulig å finne :o

En annen sak er at en støp slik som en block er nærmest umulig å sjekke på noe fornuftig vis pga utformingen ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvet ikke hvordan det er nå, men for noen år siden gikk det etter spot check prinsippet (d.v.s de velger ut noen få som testes) er alt for dyrt å sjekke alt i forhold til det anntall feil som er mulig å finne :o

En annen sak er at en støp slik som en block er nærmest umulig å sjekke på noe fornuftig vis pga utformingen ???

Ja, de sjekker sikkert bare et vist utvalg av produksjonen. Finner de feil så trekker de ut den produksjonslotten de fant feilen i. Dette er vel standard prosedyre.

Lurer forresten på hvem som støper blokkene, det gjøres neppe inhouse - all deleproduksjon til biler i dag er jo satt ut til underleverandører. Så dette kunne like gjerne ha skjedd på Renaultmotoren til naboen eller BMWen til Kongen, trur eg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...