Gå til innhold
Lille-Twinny

Senking og Europatur... Alfa 156

Anbefalte innlegg

Jah, nå har det seg sånn... Heeelt innerst i kjelleren ligger de. Eibach Pro senkesett. Kjøpt for over 1/2 år siden. I sommer skal jeg gifte meg og da skal vi cruise ned til Spania det festen skal være... Noen som har erfaring med Europeiske motorveier? Har kjørt ned når jeg var liten, ca 13 år siden sist vi kjørte nedover... Og da var jeg jo ikke så gammel.

Saken: Hvordan er det å kjøre en senket bil på de motorveiene kontra en med vanlig høyde. Noen som har erfaring? Blir det for hardt/ og er veiene ujevne nedover? Risikerer jeg å slå nedi i 170 km/t?

Hilsen dumme Twinny som har en samboer som ikke vil at bilen skal nedpå etter at 155'en kom nedpå...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saken: Hvordan er det å kjøre en senket bil på de motorveiene kontra en med vanlig høyde. Noen som har erfaring? Blir det for hardt/ og er veiene ujevne nedover? Risikerer jeg å slå nedi i 170 km/t?

Gratulerer! ;)

Senking og veiene nedover i Europa er ikke noe og være engstelig for. Pro-kitet ditt senker ikke mer enn 30mm og veiene nedover i Europa er i de aller fleste tilfeller bedre enn hva vi har her i Norge. Nå har jeg ikke kjørt så mye i Spania men resten av landene rundt er ikke noe problem om du ikke roter deg inn på de værste kjerreveiene. Du skal slite med og finne dårligere veier enn her i Norge. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal kjøre til spania så regner jeg med at du holder deg på de store veiene for å komme raskest mulig fram, isåfall er det bare å legge pedalen i gulvet, for om du har senket 156'en så egner det seg isåfall bare bedre enn en std 156 på disse veiene. Når hastigheten kommer opp mot 200 så er det greit at det ligger litt nedpå...  Husk det som ble sagt tidligere på forumet om motorhavari etter en liten stund på autobahn eller tette oljekanaler... det kan sikkert være aktuellt i ditt tilfelle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lavere og stivere fjærer er stort sett et must på Autobahn og motorveiene generelt nedover Europa.

Jeg hadde ikke følt meg komfy med å ligge i overkant av 200km/t med standard gyngestol-fjæring i 156.

Jeg var veldig glad for at GTV'n min var senket og stivet når jeg passerte 230km/t på Autobahn for et par sommere siden...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, som Dan var inne på så er sportsfjærer bare jubel i høyere hastigheter. Ett lite forbehold finnes dog. Støtdemperene. Nå skriver du ikke hvor langt bilen din har gått, men hvis det har dratt seg nærmer 100.000 ville jeg byttet når jeg først var i gang med demonteringen. Både fordi de er slitt, men også fordi standard dempere kun er en nødløsning med sportsfjærer. Det virker men ikke mer enn det.

156 1.8 TS gjør 220 med full bagasje og passasjerer uten problemer men så var det slutt. Betydelig forskjell med org dempere og Eibach i forhold til Bilstein sammen med Eibach.

Pass på å kost på deg en firehjulskontroll etterpå samt få gjort montasjen riktig.

Alfahilsen Øyvind I

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei folkens og takk for nyttige svar. Jeg var jo ganske sikker med tanke på at å senke bilen ville gjøre den betraktelig mer stabil! Forrige helg var jeg en tur på Voss og kjørte opp på Vikafjellet og gikk på tur. Da hadde jeg 155'en som er senka og med norske krøtterstier med teleskader og issvuller var ikke det noe morro kan dere tro! Jeg satt med hjertet i halsen og ba til de høyere makter at bunnpanna måtte gå klar... Dere har vel hatt den følelsen før...??  :P  :o

156'en har nå 79000 på telleren så jeg bør vel kjøpe nye dempere før jeg drar... De får vel sjokk når de får et lavere punkt å jobbe på...

Hjulstilling og alt det der skal bli 100%, jobber på en bilsjappe så det skal nok gå fint.  ;)

Når det gjelder bilen skal verksmesteren på Bilhuset i Bergen være så elskværdig å sjekke hele bilen før jeg legger på tur. Og frem mot sommeren skal motoren kjøres litt og litt hardere slik at entusiasmen er på topp og den ikke blir sur og grinete!  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For og si det slikt

Hadde du vert en senker samma pokker hvor i europa og skulle reise til norge, DA hadde jeg blitt engstelig :P

Alle veier er bedre enn i Norge :P  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For og si det slikt

Hadde du vert en senker samma pokker hvor i europa og skulle reise til norge, DA hadde jeg blitt engstelig :P

Joa det har du rett i... Men min familie har 2 hus i Spania, så jeg har vært der nede en god del for å si det sånn. Og alle veiene der nede er ikke supergode... Har hatt noen aha- opplevelser på ujevne motorveier der nede... Og da har jeg tenkt at det var bra jeg ikke hadde senket bilen... Men men, det går jo drøssevis med senkede biler på veiene nedover så det kan jo UMULIG være et problem...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vel, jeg er blitt anbefalt ikke akkurat å senke bilen! Da den er så lav fra før, fordi bunnpanna slår lett nedi... (156 sw)

Men heller sette på stivere dempere og fjærer (bilstein og einbach kombinasjonen).

og skifte til 17" felger. Men han sa også at bilen sitter bedre om du senker den,men det er det med den lave bunnpanna.

(men nå er ikke 3 cm allverden heller da). Det blir vel for og imot, som så med allt annet.

Det var en på emm sport i trondheim som anbefalte det. Han har enn 3-4 alfaer stående til privat bruk.

Det jeg kjører er orginalt oppsett, men skal endre det til sommeren om feriepenger og andre

fæle regninger tillater det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vel, jeg er blitt anbefalt ikke akkurat å senke bilen! Da den er så lav fra før, fordi bunnpanna slår lett nedi... (156 sw)

Men heller sette på stivere dempere og fjærer (bilstein og einbach kombinasjonen)

Senkefjærer er ofte typisk 30% stivere enn orginalfjærer. En standard 156 står høyt på fjærene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel beskyttelsesplaten under bunnpanna som slår nedi, ikke selve bunnpanna, ihvertfall på min SW :) Siden senkefjærer er stivere enn orginalfjærer så er sannsynligheten for å slå nedi enda mindre ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For og si det slikt

Joa det har du rett i... Men min familie har 2 hus i Spania, så jeg har vært der nede en god del for å si det sånn. Og alle veiene der nede er ikke supergode... Har hatt noen aha- opplevelser på ujevne motorveier der nede... Og da har jeg tenkt at det var bra jeg ikke hadde senket bilen... Men men, det går jo drøssevis med senkede biler på veiene nedover så det kan jo UMULIG være et problem...

Min familie har 1 hus der nede mellom Benidorm og Altea, litt oppi et felt der. Veiene er bra de men bare ikke på vei opp til feltet :P dem ser noen ganger jævlige ut. Men sist jeg va der nede hadde dem faktisk fiksa veien der :) tok dem bare 5år før dem fiksa en slik skrotvei. Her hjemme bruker dem 15år før dem fikser opp en skrotvei igjen. Men ellers er det jo bare sjef og kjøre der. i tillegg så liker spanjoler også Alfa :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...