Gå til innhold
Gjest AlfaArneB

Data trimming / optimalisering

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om jeg skal data trimme / optimalisere min 1,9 Jtd 16 V bil, vet jo at det er noe her som har gjort det, og er fornøyd.

Men jeg lurer egentlig om det er bra eller dårlig for bilen, har snakket med diverse aktører som driver med dette, og alle sier at dette ikke er skadelig for bilen, det må de jo nesten gjøre.  Noen sier også at fabrikken faktisk anbefaler å få dette gjort! hvorfor er den da ikke data trimmet / optimalisert fra fabrikken?

Mvh

TBE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette har mest med å gjøre at en bil vanligvis er "beregnet" for å kjøre på langt lavere oktantall enn det som finnes her i norge samt kjøre langt over tiden på skifteintervaler av olje osv som gjøres ved diverse service. Men for en person med normal Alfa-omtanke og som fyller drifstoff med skikkelig kvalitet så har bilen langt ifra vondt av dette. Men husk at du må betale ekstra avgifter til staten og føre det opp i vognkortet at effekten er øket fra det orginale da  ;)

http://www.squadra-tuning.com/Alfa_159_19_JTD_16v_150pk.htm  Kan vel få disse til å sende i post om jeg ikke har hørt feil. Husk "massimo" chippen nå da  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette har mest med å gjøre at en bil vanligvis er "beregnet" for å kjøre på langt lavere oktantall enn det som finnes her i norge samt kjøre langt over tiden på skifteintervaler av olje osv som gjøres ved diverse service.

Hvorfor trekke inn oktantall når vi snakker om en pottebrenner?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette har mest med å gjøre at en bil vanligvis er "beregnet" for å kjøre på langt lavere oktantall enn det som finnes her i norge samt kjøre langt over tiden på skifteintervaler av olje osv som gjøres ved diverse service.

Hvorfor trekke inn oktantall når vi snakker om en pottebrenner?

fordi det er vel noe "lignende" tall med i beregninger for kvaliteten på diesel også om jeg ikke husker feil Dessuten prøve jeg svare så godt jeg kunne så folk forstod poenget.  Husker ikke hva dem kaller det på dieselbiler,  men så på det som uvesentlig så lenge prinsippet er det samme  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette har mest med å gjøre at en bil vanligvis er "beregnet" for å kjøre på langt lavere oktantall enn det som finnes her i norge samt kjøre langt over tiden på skifteintervaler av olje osv som gjøres ved diverse service. Men for en person med normal Alfa-omtanke og som fyller drifstoff med skikkelig kvalitet så har bilen langt ifra vondt av dette. Men husk at du må betale ekstra avgifter til staten og føre det opp i vognkortet at effekten er øket fra det orginale da  ;)

http://www.squadra-tuning.com/Alfa_159_19_JTD_16v_150pk.htm  Kan vel få disse til å sende i post om jeg ikke har hørt feil. Husk "massimo" chippen nå da  ;D

Takk for svar, men jeg tenker ikke på "chiping" men data trimming, sånn som her, http://www.ultimo.no/meny.htm, på menyen til venstre står det om data-trimming.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ut som "optimalisering" av styreenheten som sitter i bilen. De endrer vel parameterene i den orginale chippen. dette blir vel omtrent som å bytte chip vel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ut som "optimalisering" av styreenheten som sitter i bilen. De endrer vel parameterene i den orginale chippen. dette blir vel omtrent som å bytte chip vel?

Ok, høres jo nesten sånn ut, hva tror du er best?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

squadra tuning har jo vært "spesialister" på alfa i mange år og er kjent blandt entusiastene... det "beste" er vel sikkert å montere et datasprut.. men da snakker vi andre kostnader. hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken nytte har en JTD av ny "datasprut"? Bare lurer...

Grunnen til at fabrikkene ikke har tatt maks. ut av motorene er (som nevnt over her) bl.a. at de skal gå under alle slags forhold som fabrikken ikke rår over. Dieselkvaliteten varierer en god del fra land til land også, og ikke minst er det noe i røysa her som heter vinterdiesel. I de verste kuldeperiodene kommer det diesel med 40% parafinblanding ut av pumpene enkelte steder. Diesel tåler ikke mange minusgradene før det blir sirup av den. en 159 JTD skal gå like bra med norsk parafindiesel som med sørafrikansk svovelmikstur. en JTD fra fabrikk skal vel tåle allslags kjøreforhold og drivstoff, men det trenger ikke du ta hensyn til...

Trim i vei...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, høres jo nesten sånn ut, hva tror du er best?

Man kan ikke bytte chip i en JTD motor, da insprutet bruker en type minne som ikke er "utbytbar", derfor må man på moderne motorer (som f.eks senere versjoner av TS 16v, JTD 8v og 16v) optimalisere/omprogrammere programvaren i ECU'n.

Jeg har selv omprogrammert ECU hos www.ultimo.no på min JTD 8v (110hk), og er MEGET fornøyd. Det var som å få ny bil for kr 4800,-, og da kan man ikke klage  :) Bilen yter nå i overkant av 140hk og 310-320Nm. Ifølge Ultimo så øker man ikke turbotrykket, slik at slitasjen/belastnig på turbo/motor ikke øker nevneverdig. Det som imidlertid økes er mengden av diesel som pumpes inn i motoren på full gass.

Ved vanlig kjøring så er ikke effektøkningen så veldig merkbar, og drivstoff-forbruket er lavere enn orginalt. Ved full gass derimot så merkes den ekstra effekten utrolig bra, og dekkene river seg løs på fuktig asfalt i 3.gir. 80-170km/t går meget raskt til en "bruksbil" å være.

Kan absolutt anbefalles 8) På 16v motoren så henter man jo ut mye mer effekt enn hva jeg har, så det må jo bli bra!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan ikke bytte chip i en JTD motor, da insprutet bruker en type minne som ikke er "utbytbar", derfor må man på moderne motorer (som f.eks senere versjoner av TS 16v, JTD 8v og 16v) optimalisere/omprogrammere programvaren i ECU'n.

Jeg har selv omprogrammert ECU hos www.ultimo.no på min JTD 8v (110hk), og er MEGET fornøyd. Det var som å få ny bil for kr 4800,-, og da kan man ikke klage  :) Bilen yter nå i overkant av 140hk og 310-320Nm. Ifølge Ultimo så øker man ikke turbotrykket, slik at slitasjen/belastnig på turbo/motor ikke øker nevneverdig. Det som imidlertid økes er mengden av diesel som pumpes inn i motoren på full gass.

Ved vanlig kjøring så er ikke effektøkningen så veldig merkbar, og drivstoff-forbruket er lavere enn orginalt. Ved full gass derimot så merkes den ekstra effekten utrolig bra, og dekkene river seg løs på fuktig asfalt i 3.gir. 80-170km/t går meget raskt til en "bruksbil" å være.

Kan absolutt anbefalles 8) På 16v motoren så henter man jo ut mye mer effekt enn hva jeg har, så det må jo bli bra!

Har hørt at noen får mer diesel røyk etter trimming, har du fått noe sånt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt at noen får mer diesel røyk etter trimming, har du fått noe sånt?

Hvis du tenker på sort diesel-røyk ved gasspådrag så har jeg ikke merket/sett noe til dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...