Gå til innhold
mareskog

Registerreim.

Anbefalte innlegg

Vil anbefale å skifte før 80000. mest for sikkerhets skyld.

60.000 vil jeg anbefale. Har vært episoder der reim har røket før intervall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil sterkt anbefale max 60.000 mellom byttene. Og veldig viktig at strammehjul og støttehjul blir byttet, hver gang. Det ble ikke gjort på min bil (1.8ts) hvor det var byttet på 80000. Fullt havari på 136000, mens planen var skifte på 140000. Jeg er blitt fortalt at problemet er at disse hjulene er i plast og at de forringes av stadige store temperaturskifte som vi har med kaldstarter om vinteren. Er du først igang og skal bytte, ta med skifte av vannpumpe også. Den er innenfor registeret og billig å bytte når først alt er demontert allikevel.

Og vil du vite hva fullt havari koster .... ingen anelse ..... men jeg havnet ut med 15000 i deler (EB Spares) og verksted for montasje av nye ventilstyringer (Oslo Motorverksted). Dertil en middag til 2 meget gode venner som hjalp til med arbeidet. Takk til Einar (som har gjort det før ;-) og Kjell.

kam

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til de som bruker verksted på foreskrevet service er det å kaste penger ut vinduet hvis man bytter utenom foreskrevet interval. Eventuelt havari dekkes av garanti.

Skrur man selv og derved også tar risiko selv kan ting stille seg litt anderledes ;-)

Øyvind

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Jeg er blitt fortalt at problemet er at disse hjulene er i plast og at de forringes av stadige store temperaturskifte som vi har med kaldstarter om vinteren"

kam

Såvidt jeg vet så er det kun de uoriginale delene som er i plast,de originale mener jeg bestemt er i stål. Kjøpte uoriginele deler når jeg skulle bytte på Fiaten og alle hjul hadde ytterring i plast,sendte det i retur og kjøpte originale deler og der var alt i stål. Det har vært et par tilfeller på Fiat hvor plasthjulet til tannreima har delt seg med fullstendig havari som resultat.... Triste greier men prisforskjellen gjør nok at mange ikke velger originalt for prisen er over dobbelt så høy.

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange bilfabrikanter har måttet nedjustere tallet for reg. reimintervall, også alfa.

Dette finner de ut etter et par år når motorene begynner å rase...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til de som bruker verksted på foreskrevet service er det å kaste penger ut vinduet hvis man bytter utenom foreskrevet interval. Eventuelt havari dekkes av garanti.

Skrur man selv og derved også tar risiko selv kan ting stille seg litt anderledes ;-)

Øyvind

Ikke direkte enig.

Kjøper du bruktbil med registerreim - få den byttet, inkludert diverse hjul. Det er ikke alltid like enkelt å komme tilbake til saken, med nødvendig dokumentasjon. Sier en som har prøvd :-((

Skru selv eller ikke .... Mye plunder og heft blir spart om du velger å kutte ned intervallet noe. Og at motoren stopper i Langt-vekk-bygda underveis til en avtale ....

Vel - du velger din måte å sikre drift - jeg velger min ....

kam

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et nesten umulig spørsmål uten å vite hva slag erfaring du har.

Men jeg kan nevne at du trenger noe spesialverktøy. Du må ha kamlåser. Første gang gjorde jeg det uten, og det var veldig mye plunder. Så bør du også ha en nøkkel for strammehjulet. Og om du ikke er som Houdini trenger du en løftebukk for å gjøre det på nyere motorer.

På 2.0 må du også bytte remmen for balanseakslene samtidig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...