Gå til innhold
håk

justerbare dempere og senking?

Anbefalte innlegg

hvordan funker det om man skulle senke en bil med de elektronisk justerbare demperne? Noen med erfaring?

håk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle vel tro at det skulle gå ant selv om den har el.dempere. Disse demperne er jo egentlig som alle andre bortsett fra at olje/gass-passasjen inne i demperen blir styrt av en elektrisk ventil som lukker/åpner alt ettersom du velger Auto/Sport.

Vær klar over at når du senker en bil uten å bytte dempere så gir du demperen nytt arbeidsområde og det reduserer levetida endel vil jeg tro,demperen har jo tross alt jobbet i samme område i over 10 år. Skulle du slite ut demperene så koster de deg ca. 6000,- pr. stk....  :o Vanligvis så varer de i mange år og mye lenger enn de vanlige demperene,kjenner til biler fra 1990 som fortsatt kjører med de originale. Tegn på at de er slitne ser du hvis de begynner å lekke eller selvfølgelig hvis de er for mjuke.

Egentlig et kanon system så lenge alt er i orden. Det er 5-6 forskjellige følere og brytere plassert rundtom i bilen som bestemmer når systemet skal stives opp.

- Bryter i enden på bremsepumpe som måler trykk på pedal

- Føler i bagasjerom som måler krenging

- Bryter i gass-spjeldet som måler utslag på gasspedal

- Bryter i girkasse som indikerer om du bruker 1 eller 2 gir

- Teller på svinghjul som indikerer høyt turtall

- Teller som indikerer høy hastighet

Allle disse faktorene vil hver for seg stramme opp demperene til Sport-modus så lenge systemet står i "Auto". Velger du "Sport" så er bilen stiv og på "høgget"  ;D hele tiden.

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er vel slik at disse demperene latt seg overhale !? det er i alle fall tilfellet på maserati sin variant.

da ryker man på en langt lavere sum  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

alldri hørt snakk om at man må overhale. demperne har ikke gått lenger enn 111` så da burde det vel ikke nødvendigvis bety noe problem om man senker?

vel, blir ikke enda. bilen funker meget bra sånn den er. bare drømmer litt :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke for og være ekkel, men en demper som har gått 100k + har vel i de fleste tilfeller sett sine beste dager ?

skal sjekke opp med han som gjør overhalinger på maser demperene om han har vert borti noe alfa

;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp, men i dette tilfelle er disse demperne kjent, som allerede nevnt, for å kunne gå mye lenger enn en vanlig demper. er visst ganske slitesterke. eneste er at de etterhvert kan ha en tendens til å henge seg opp i "sport"-modus :P

ikke akkurat krise...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en 155Q4 som var orginalt utstyrt med el. justerbare dempere. Jeg satte på Eibach fjærer med 30mm senking. Det fungerte helt topp og fjæringskarakteristikken passet utmerket. Bilen hadde gått nesten 200K km når jeg solgte, og demperne funka fremdeles kanonbra. Det gjorde forøvrig resten av bilen også.

Georg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og gamlebilen til Georg L fungerer fint fremdeles, ingenting gale med demperene.

Jeg eide den i fjor, solgte den videre i des. nylakket og fin.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde for noen år siden en fullt utrustet 155 Q4 som jeg importerte, tror det er norges mest fabrikk utstyrte 155, den hadde selvsagt samme system som din, min bil var fabrikksenket, den var meget lav så 40 mm lavere var den nok. Vet jeg er blitt fortalt at disse demperne følger fjær installasjonen, mao kan ikke senkes, min var så lav at jeg vurderte høyere fjærer noe som ikke gikk an fikk jeg beskjed om, men jeg ver ikke sikkert om det er ett faktum!.

FrJ

isje ta for hardt i nå....min q4  hadde alt det du hadde, samt soltak...og originalt creme skinn interiør..samt ratte var skiftet med originalt treratt...og gearspak...så den var temmelig spekka med utstyr. ;)

hatt 2 stk 164 Qv med elektroniske dempere og senkesett...fungerte fint det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...