Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Gjest Motorola.

Alfasud med kompressor!

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på om det er noen av dere som husker helt tilbake til slutten av 80-tallet og en kompressormotor som stod på Alfasenteret?

Noen som vet noe om type/merke på kompressoren eller firmaet som har laget den? Hk? osv..

Når jeg søker på nettet finner jeg kun et kompressorkit av type Sprintex, som ikke ligner..

Motorola. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, men lurer på om noen hørte noe om motoren når den stod på Alfasenteret.. F.eks. hvem som har laget den! Står ingen ting på den nemlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, men lurer på om noen hørte noe om motoren når den stod på Alfasenteret.. F.eks. hvem som har laget den! Står ingen ting på den nemlig..

husker godt denne motoren...

tror den havarerte ett par ganger før den ble satt til utstilling...

var visstnok ikke spesielt vellykket.....

problemet visstnok at det var svært dårlig kvalitet på kompressor, løse biter eller lign. som forårsaket problemene.

uansett er denne konstruksjonen i dag en gammel museums gjenstand, finnes i dag kompressorer som er av en helt annen generasjon og kvalitet...

mvh

alfafred

Sier du det! Mange forskjellige historier ute og går! Jeg har vel hørt at de rett og slett ikke fikk den til å gå skikkelig og derfor gav opp..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompressor-motoren er bygget hos Romeo Racing i Milano.

Effekten ble påstått å være rundt 140 hk.

Kompressoren skal vistnok være av typen Roots.

Dette var en tidlig utgave og de gikk senere over til å bruke Sprintex-

kompressorer. Motoren ble kjøpt via en mellom-mann fra Romeo Racing

i 1987/88. Motoren ble montert i en 1980 Sud Ti og testet Den hadde en

utpreget forsinkelse i levering av effekt ved raskt gasspådrag. Kunne virke

som for liten bensintilførsel. Komprssoren skar under prøvekjøring pga manglende olje. Ny kompressor ble skaffet i 1989 via samme mellom-mann og montert, uten at det ble lagt så mye arbeid i å få det til å fungere.

Bilen ble etter hvert solgt separat, og motoren utmontert På dette tidspunkt hadde man funnet ut hvem som hadde bygd motoren. Ved henvendlse til Romeo Racing, ble det opplyst at de også hadde gitt den opp. Dette pga at de mente den var en feilkonstruksjon.(Noen mer detaljert feildiagnose ble ikke opplyst) De opplyste også at motoren var solgt til mellom-mannen med beskjed om at den var en

konstrukjonsfeil og under forutsetning av at den ikke skulle selges videre.

La deg ikke knekke av dette. Det meste går an å få til om man bare vil tilstrekkelig.

Ta kontakt med Peter Dyrlund i den Danske Alfaklubben. Han har kjørt

Sud med kompressor i mange år, og han har sikkert endel nyttig informasjon. Lykke til !

ZAGATO

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for info!! Ble litt redd av det alfafred skrev litt lenger opp.

Lover å gjøre et helhjertet forsøk i alle fall! Går det ikke er den jo tøff å ha i garasjen... 8)

Ola.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for info!! Ble litt redd av det alfafred skrev litt lenger opp.

Lover å gjøre et helhjertet forsøk i alle fall! Går det ikke er den jo tøff å ha i garasjen... 8)

Ola.

Alt er mulig! Roots kompressoren ble mye brukt i england, spesielt av MG og Bently helt tilbake til 1930 tallet og oppover til 60 tallet.

Jeg har en god kammerat som har en 1949 modell MG med 1250 cc motor og roots kompressor (129hk på 650 kg). Den kjører fletta av mange moderne GTI biler i dag.

De moderne kompressorene slik som f.eks Sprintex er nok mere effektive og bedre konstruert, men det er helt sikkert mulig å få den til å virke. Jeg har en bok skrevet av Allan Allard om turbo og kompressor der roots komptressoren er omtalt i detalj. bla en Ford anglia med roots kompressor som herjet rally england på 60 tallet.

Det er nokk lurt å skaffe seg en del bakgrunns info før en setter i gang for alvor, spesielt dersom den har hatt en del barne sykdommer som kan tyde på at montasjen ikke var optimal.

Har motoren trykk eller suge forgasser? I England var det nesten bare suge forgasser som ble brukt, men det sikkerhets messige aspektet er ikke helt hundre ved denne metoden. Eller er jo problematikken mye lik den en har med turbolading, bortsett fra mindre varme fra kompressoren.

Lykke til og ta kontakt dersom du ønsker å pekes i retning av folk i england som kan dette med kompressor. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompressoren skal vistnok være av typen Roots.

Roots er vel bare navnet på selve konstruksjonen?

Vet du hvilket fabrikat det er på kompressoren?

8)

Roots var etternavnet på to brødre som først beskrev en slik kompressor type. The mere riktige navnet er "Lobe type rotating compressor"

Den fabrikken som er mest kjent for disse er vel Eaton, men det finnes en hel haug med forskjellige fabrikanter.

http://www.cashflo.co.uk/Roots.html

http://www.superchargersonline.com/techarticles_detail.asp?RecordID=14

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...