Gå til innhold
Arvid

Olje på 2.0 V6 TB

Anbefalte innlegg

Mangler instr.bok på 164'en og skal snart ha oljebytte på bilen. Forrige eier har fylt helsynt. 5W/40 og det er sikkert vel og bra.

Men hvilke olje er foreskrevet til disse motorene og hva er erfaringene til de som har kjørt mye og langt med disse motorene ? 

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.castrol.com/castrol/castrolhomepage.do?categoryId=3130           

Merke  ALFA ROMEO

Modell  Alfa 164 2.0i V6 Turbo

Motor  BT

År  1993-98

Bruksområde Anbefaling Kapasitet (l)

Motor  (BT)  Best FORMULA RS 0W-40  6.5   

Bedre GTX MAGNATEC 5W-40 

Bra GTX 5 LIGHTEC 10W-40 

Manuell girkasse  Best TAF-X  1.8   

Bedre SYNTRAX UNIVERSAL 

Automattransmisjon       

Differensial  From Gearbox     

Kjølemiddel  CASTROL ANTI-FREEZE & SUMMER COOLANT  9.5   

Bremsevæske  RESPONSE SUPER DOT 4   

Ledd med konstant hastighet  MS 3   

Hjullagerfett  LMX GREASE   

Skjul anmerkninger        Oljeskiftintervaller   

Smøremiddel/kapasitetsanmerkninger

Det finnes ingen anmerkninger for denne modellen

Generelle anmerkninger

1. Servostyring (hvis montert): TQD. Modeller med elektroservostyring krever ikke væske

2. Der 75W-90 viskositets giroljer er anbefalt, er dette den eneste godkjente viskositeten. Den kan erstatte 80W-90 i alle applikasjoner

3. GL-5 giroljer må ikke brukes i '155' eller '164' manuelle transmisjoner

4. Kjølesystemer. Bruk CASTROL ANTI-FREEZE & SUMMER COOLANT i en konsentrasjon på 50 %, eller en del CASTROL ANTI-FREEZE & SUMMER COOLANT med en del vann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville hatt på en 10-60 olje på motor hvis du kjører den hardt noen ganger.. En "vanlig" 10-40 elr 5-40 blir ikkeno når turboen din er rød-glødene, nesten orange! Husk også at dette er en forholdsvis gammel motor konstruksjon og disse nye oljene er laget for nye motorer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nok 10W60 fra Stianzinsky men lurer fortsatt på hva erfaringer folk har med olje på disse motorene.

Lurer på hvor mange som vet at en IKKE skal bruke GL-5 girolje på disse kassene. Jeg viste det ihverfall ikke og hadde sikkert glatt kjøpt det hvis jeg skulle bytte. Hva er det som gjør at en ikke skal bruke denne olja da ?

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke jeg.. Men kjørte lenge med gl5 uten å tenke over det.. Inget prob på hverken 164 eller q4n min.. Men skulle vært artig å visst forskjellen, er noe klasifiserings greier..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

GL-5 er kun en klassifisering/spesifikasjon av gearoljen. Det er mye debatt fram og tilbake om man skal bruke GL-4 eller GL-5 siden GL-5 har noen tilsetningsstoffer som visstnok skal slite på synkringer og messingdeler når temperaturen i olja stiger. Noen mener at dette bare er en seiglivet myte og andre har andre meninger.

De girkassene som kom før GL-5 specen dukket opp (mener det var på 80-tallet) er det selvfølgelig anbefalt GL-4 til, selv om de kanskje "tåler" GL-5. Om de faktisk tåler det eller ikke, det er det ikke så godt å vite. Om problemet i det hele tatt eksisterer er det også delte meninger om.

Det lureste er å sjekke instruksjonsboka og se hva som er anbefalt. Da bommer du ihvertfall ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det lureste er å sjekke instruksjonsboka og se hva som er anbefalt. Da bommer du ihvertfall ikke.

Nja, mer korrekt å forholde seg til spesifikasjonene opplistet på "vaskeseddelen" i motorrommet. Den tar høyde for oppgraderinger/endringer under modellens produksjonstid. Ikke samme erfaring med instruksjonsboka, som ikke alltid blir oppgradert, men er i prinsippet enig i det grunnleggende om å forholde seg til fabrikkoppgavene. (Hmf, knotåt skreve, dåkk skjønne sekkert ka e meine før nå)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd egentlig hvis en ikke kan bruke GL-5 for det er vel den eneste en får i syntetisk. Eller ?

Har veldig gode erfaringer med syntetiske giroljer på vintertrege italienske kasser. Forskjellen er stor,tro meg.

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol TAF-X som er anbefalt (av Castrol, må vite) over her er en syntetisk "GL-4+" 75W/90 girolje. Det betyr at den overgår spesifikasjonene til GL-4 men ikke oppfyller GL-5.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der har du girolja for meg og den er jo grei å få tak i også. Bestilles pronto hvis ikke Stian har noe godt alternativ.

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TAF-X er en god GL4-olje, men vær klar over at dette ikke er Castrols siste oljeteknologi (uten at det har noe og si). Sist gang jeg snakket med "mr. Castrol" (Holm-Matheson) så fikk jeg beskjed om at SMX-S er Castrol sin beste GL1-4 olje i dag, han anbefalte denne spesiellt til Alfa-kassene da denne oljen har gode synkringegenskaper.

Agip og Redline er også gode alternativer. Redline fåes hos Mekonomen (må ofte bestilles).

En GL5 eller EP-olje (Extreme Pressure) er en olje med hypoidegenskaper. Det er EP-tilsetningene som kan være aggressive mot legeringen til synkringer. Men jeg kan ikke helt skjønne at dette skal bli noe problem med kassa til 164'en, på 105-serien derimot så endret man synkringene slik at kassene tåler EP-stoffene allerede på slutten av 60-tallet/begynnelsen av 70-tallet. Jeg har mer tro på at Alfa ikke har giddet og oppdatere specene sine. Det samme gjelder for Themaen, den skal også ha GL4 etter boka. Men her bør du ikke ta noen sjangser, kontakt isåfall teknisk person hos importøren først slik at han kan sjekke med fabrikken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

brukte omega olje eg på abarth kasse...aldri synk problem eller problem med kald kasse....selv i 10minus.

litt dyr olje, men steike for en olje. Konseptet var utrolig...den ble dratt rett inn i de tinga som beveger seg og som trenger olje...mens andre oljer har en tendens til å vispes ut og rundt...og presse på pakninger som igjen fororsaker dårlig smørning samt lekkasjer.

var et olje seminar vi hadde i alfaklubben i rogaland. vedli lærerikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har denne oljen på jobben, skal bytte på 164'n snart. Tror literpris inn til oss er over 400,- Men som Arnt sier, den er visst helt ekstrem..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...