Gå til innhold
q4_fre

Lancia 16V 2.0 Turbo motor - Trimming

Anbefalte innlegg

Hei! Som sikkert mange har fått med seg her på forumet, driver jeg å eksperimenterer litt med en 155Q4.. Lurte på om det var noen som hadde noe info om hvordan disse motorene tåler trimming, ha som kan opstå av problemer osv. Håper på svar fra dere som har eid en slik motor og testet litt eller kan mye om denne, ikke dere som bare har hørt et eller annet men ikke har gjort noen erfaringer om dette selv...

Kjører nå med Turbonetics T3/T4 Hybrid Turbo, 1.2bar trykk, 3,2-3,3bar bensin.. Ellers er motor original "innvendig"! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei si det du. jeg fikk experimentert i hele 3 timer før det gikk til helvete

Mange sier at veiva er svak. eller allerede overbelastet ved 1.1bar i lade trykk.

Da skjønner jeg ikke hvorfor squadra chip'en mater hele 1.3 ved 2.700rpm.

Og den evo chip'en jeg har mater faktisk 1.5bar helt til turtalls-sperra

(ikke fult så bra)

Spm. er jo hvor mye motoren din har kjørt?.. Hvordan er den tatt vare på? sjekk alt dette ført. Ikke minst om dysene dine sprøyter riktig . det er i grunn første budet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrudde motor helt i småbiter og full overhaling før jeg begynnte trimming.. Så den burde være bra da! Har laget 3" eksos, bare en bakpotte, så den skal få pustet lettest mulig og et greenfilter såklart. Dumpventil, NGK B8EGV Racing plugger.. Er helt enig i det med chip, mitt overboostet (med dn gml turbo) 1,7. Noe pga sliten aktuator som i tillegg var lekk. Satt inn en ny en nå, skal være 0,5, har ikke fått kjørt med den enda.. Må sveise ferdig et par deler av eksos først, nybygg :)

Dysene er originale, har hatt ute fuelrail og de ser ut til å "spytte" fint da jeg drar på tenninga.. Noen som har noen tekniske data på dette, bensin opp imot turbotrykk, tenning, plugger??

Og ang. evochip så er chipet bra, men du burde være redd for turboen din hvis den er original, den jobber seg ihæl med så mye trykk og høyt turtall. Ex huset på min sprakk, fikk kast i akselen oxo manglet det 3 blader på ex siden, ble også en dyp "fin" ripe i innsuget til turbo der de bladene sitter, så stod den helt fast, fikk ikke snurret den gitt!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest igjennom det, men syntes ik det er så mye info der.. Må da være noen som kjøpte q4 da den kom og testet litt..

Ihvertfall etter et par år da den ble billigere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Som lancist kan jeg litt om denne motoren. Det første som går på disse motorene er toppakningen, den originale tåler ca 1.5bars ladetrykk. Med oppgradert toppaknning og toppbolter skal 350hk være innen rekkevidde.

Dysene skal gi nok bensin til ca 300hk. For å være på den sikre siden ville jeg investert i en bredbånds lambda med utleser for å verifisere at den ikke går for magert, koster ca 2k. Videre har den 2.5 bars MAP sensor, ladetrykk over 1.5bar resulterer da i mager blanding. Kan byttes f.eks i en 3bars men krever remap av chip. Bensinpumpa er god for ca 300hk.

Regner med at ladetrykks mappet i chipen din er tilpasset den originale turboen, turboen din vil derfor gi høyere ladetrykk en tilsiktet, greit å være klar over :-)

Her kan du sikkert få svar på det meste du lurer på om denne motoren:

http://forums.delphiforums.com/grale

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar.. Men en ting jeg lurer på.. Du sier at den nye turboen vil få høyere trykk pga av at chip er mappet mot original størrelse. Dette er det vel bare overboost-ventilen som får justert til at det blir "elektrisk" justert trykk?? (At chip får justert det?) Har ikke med overboost solenoid, lader ALT for mye med, kutter på elektronikk eller plugger som ikke henger med..

Og hvordan er det slik at 2.5bar map holder til 1.5bar trykk?? Vil det si at map ikke forstår bensintrykk over 2.5bar og at dette resulterer i nok bensin til å kunne mate 1.5bar trykk med original turbo?? Og at en 3bar map forstår mer bensin og derfor kan mate for mer effekt?? Eller er jeg helt på jordet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig at turbotrykket styres av chip/overboost ventil, så hvis du isteden justerer trykket manuelt bør dete være ok. Det er imidlertid et par ting du bør være oppmerksom på ved å justere trykket manuelt. Med ventilen innkoblet vil de fleste chiper redusere ladetrykket etterhvert som turtallet stiger, bl.a. for å spare turbo/motor samt at det kan være fare for at dysene ikke gir nok bensin på høye turtall. I tillegg brukes overboostventilen som en sikkerhetsfunksjon til å redusere ladetrykket dersom tenningsbank skulle oppstå, og for det tredje reduseres ladetrykket på 1. og 2. gir for å spare drivverket.

MAP sensoren har ingenting med bensintrykk å gjøre, den måler absoluttrykket i innsuget. Denne motoren har ingen lauftmassemåler og bruker isteden trykk/temperatur til å beregne rett bensinmengde.Sensoren klarer ikke måle mer enn 2.5bar absoluttrykk, noe som tilsvarer 1.5bars ladetrykk.

Når man skal trimme denne motoren bør man være 100% sikker på hav man holder på med. Når man kommer opp i 250hk+ begynner marginene å bli små, en dårlig justert motor fører i beste fall til tap effekt og i værste fall til havari. Jeg ville brukt litt penger på f.eks å gjøre noen målinger på rullende landevei og evt skikkelig mapping hos noen som har kunnskap om motortypen, evt en anerkjent chip satt opp riktig.  Er bedre det enn å bruke 100vis av kroner på å fixe en smeltet motor, er ofte jallatrimming som er årsaken til at ting går til helvete.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, forstår det med map nå.. Er helt enig i det du sier med rulle, for nok gjøre det.

Den aktuatoren som satt på turbo da jeg kjøpte den, åpnet ikke får 1,2 - 1,4bar. Kjøring med overboostventil var da HELT uaktuellt. Kjørte med slange rett fra komphuset til aktuator, dette resulterer såklart med meget treig "oppspinning" av turbo, med da den kom, kom den MYE! Slo rett opp mot 1,5-1,6. Og da var det et eller annet som ikke vile være med på det. Har en liten mistanke om at det er pluggene, selv om at lading med den gamle turboen gikk til 1,7 var ikke dette på høye turtall, 2500-4500, ingen fusk heller. Etter 4000 dabbet den av skikkelig.

Den nye "slår" til ved 4000 og da holder den fullt trykk, 1,5 - 1,6 - som sagt noe ble feil da. Satt inn en aktuator som skal åpne fra 0,5 nå, håper dette gjør at jeg ikke får "nok" trykk og må kjøre dette opp med en "bleed-valve" eller at den lader 0,5 som tilsvarer original aktuator og da kan jeg kanskje få brukt overboostventilen..

Hvordan blir det med tenning, er den ok slik som den står, eller trengs det andre enheter for å få mer gnist, datasprut for å få finjustert tenning osv.. Koster penger, men er vel verdt det?? En kamerat har en 75 turbo med electromotive, supert med slik kontroll over hva som skjer!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det originale tenningsanlegget skal holde greit, men ved trim bør du kjøre litt kaldere plugger enn de originale. Tipper at chip'en din gir bensinkutt fordi ladetrykket er for høyt, husk at du ikke har noen sensoravlesing over 1.5bar, mao går motoren din magert over dette trykket, tipper at originalchipen ville kuttet bensin ganske mye under 1.5bar. Hva slags chip kjører du med? og er bensintrykket riktig justert i forhold til chip'en? En annen ting er at ved 1.5-1.6bars ladetrykk over et visst turtall vil helt sikkert dysene dine begynne å slite med å gi nok bensin... du lever mao ganske farlig! Ville ikke kjørt over f.eks 1.1 bar ved dette turtallet før du har sjekket om du får nok bensin. Chipen din er antagelig tilpasset den originale turboen som ikke er i nærheten av å klare dette ladetrykket på høyt turtall.

Det å justere grunntrykket tilbake til 0.5 bar og i steden bruke overboostventilen er sikkert lurt, men som sagt er ikke ladetrykkmappet tilpasset turboen din. Du kan muilgens manipulere dette ved å sette på en justerbar strupeventil etter overboostventilens eksosport og deretter justere deg inn. Overboostventilen vil i tillegg sørge for at turboen spinner opp lettere sammenlignet med en simpel bleed valve.

Datasprut er nok den beste løsningen, har ikke noen erfaring med det selv, men det er vel dyrt i innkjør pluss store utgifter til oppsett og mapping. Den originale ECU'en er ganske bra og med en riktig mappet chip bør dette holde fint opp til et visst nivå.

Håper dette hjelper deg litt på vei....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker nok en gang. Kjempe forklaring. Vet ikke hva slags chip jeg har, kjøpte det av carrozzeria-alfa, vet derfor ikke om noen "produsent" på det. Mener å huske de sa noe om en som het jarle som jobbet på magneti marelli og drev en del med chipping av alfa!

Vet du hva slags plugger som er litt kaldere, evt om de b8egv pluggene er ok for dette trykket?? Det er disse som er anbefalt av evocars ved kjøp av chip og/eller oppjustering av turbotrykk..

Ang bensintrykk har jeg lest på en side som het waterhouse eller noe, barry waterhouse, mulig jeg husker feil.. evocorner eller noe sånt. Der stod det at ved å manuelt justere opp trykket fra 2,5 +- 0,2 originalt til rundt 3,2. Dette skulle holde til 1.6bar trykk med originale dyser, med original turbo såklart, ikke høyere for da ville ikke bensinpumpe mer. Blir jo bare en bekreftelse det du sier, supert!  ;D

Blir ikke noe feil fortenning eller slik ved høyere trykk på høyere turttall enn det som er prog i chip?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

b8egv pluggene fungerer bra.

De fleste trimchiper til denne motoren er mappet for et høyere bensintrykk enn det som er originalt, dette for å øke kapasiteten til dysene. Carrozzeria-alfa som solgte deg chipen bør vite hva dette trykket skal være. Trykket skal forresten justeres med motor av og pumpe på, men det visste du sikkert. ellers kan det være lurt å sjekke at bensinpumpa er i god stand, veit at på Delta er det et problem at bensinslangene inne i tanken går i oppløsning over tid, noe som gir tap av flow. Du kan sjekke dette ved å blokkere bensinslangen før regulatoren og måle trykket, pumpa skal da klare å gi 7-8 bar.

Du fant sikkert en del info på evocorner forum: http://forums.delphiforums.com/evoforum

Her finner du svar på meste, er samme oppsett i delta Evo2 som i Q4.

Om fortenning- og bensinmap er optimalt på såpass høyt trykk og turtall er det kun chip produsenten som kan svare på. Siden den originale turboen ikke klarer dette trykket er det kanskje tvilsomt at chip produsenten har brukt noe særlig ressurser på dette, er ikke sikkert det er testet en gang. Men forhåpentligvis er mappet konservativt slik du får nok bensin og ikke for mye fortenning, mao at dysene åpner for fult over 1.5 bar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garret TB0367 er i utgangspunktet god for 1,6 bar og dette er iallefall den som sitter på 8v motoren orginalt. Men der sliter dysene ved høyt trykk. VOLDSOMT moment fra 2500 rpm og opp til ca 4500 rpm da den "gir seg" pga for lav bensintilførsel av de orginale dysene på 8v...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

75            GAR TB0353 elr. KKKK16

90            KKK K24

155 Q4      GAR TB0367

164 2.0T    GAR TB0338 fra 86 til 95 da TB2538

Uno              IHI RHB5-VL2, GAR TB0245 fra 90

Croma          GAR TB0338

Delta 4x4      GAR TB0338 elr KKK K16/K26

Dedra 8V      GAR TB0338

Integrale 8V  GAR TB0338

Integrale 16V GAR TB0385

Thema          GAR TB0338 fra 84, GAR TB0367 fra 87

Er uenig i det du sier ang. trykk den tåler, skal love deg at den ikke tåler så mye.. Kanskje bare ved et par drag, men når du stresser den skikkelig god og varm over lengre tid, dette tåler den ikke!!

-Jeg som eide den 164 du kjøpte i eidsvoll.. Savner den!  :'(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

-Jeg som eide den 164 du kjøpte i eidsvoll.. Savner den!  :'(

DA ER VI 2!!!

Hadde et "uhell" med den laaaangt unna hjemme som endte med en lekasje av kjøleveske som gjorde jeg ikke kunne kjøre den hjem og grunnet jeg brukte ALT av penger på å kjøpe den siden jeg hadde så lyst på den fikk jeg den ikke hjem og måtte selge den der den ble stånde. Han som fikset den igjen solgte den videre og neste eier sørget for en VOLDSOM ulykke som endte litt tragisk  :-\

http://cuoresportivo.no/index.php?topic=7784.0

Har noen bilder av den før den ble vraket om du vil ha. Den ble nydelig  :)

Må ha meg 164 med samme oppsettet en gang senere i livet. Men du den girkassen? Utvekslingen virket en del annerledes enn på vanlige 164'er... All skryt til deg for at du kan å skru iallefall, hørte den girkassen var satt sammen av diverse andre kasser og brukte blandt annet 5. gir fra eldre giulietta 116 serie  ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når det gjelder turbotrykket jeg nenvte så kjørte jeg med dette i ca et halvt år før turboen røyk etter en skrue eller noe (som som overhalte toppen hadde "glemt igjen"  >:( ) som var et sted inne i systemet der  :-\

Bilen gikk iallefall som satan selv  ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, angående kasse, takk for det!  ;D

Men må nok rette litt på historien der, var ingen 116 serie drev inne i bildet, med ble en 3-4 fwd kasser fra alfa, som jeg tilpasset til å bli en utveksling jeg likte.. Hadde kasse ute vel 5 ganger før jeg var fornøyd, men det ble jo bra i mine øyne allefall.. Kjapp til 100 (2.gir), ok til 200 og toppfart på 235, da slo turtallsperra inn.. Hvor mange andre biler enn denne har du kjørt som drar HELT ut siste gir??!!

Kasse ble et super sammenspill mellom en litt småtrimmet hissig italiensk motor og min lyst til å knuse et par cossier, en og annen m3 og faktisk også en escort cossie som måtte gi tapt på svingete vei.. Denne kontaktet meg et par dager senere og lurte på om han kunne få noe info om bilen! Etter en liten stund ble det litt vel mye interesse fra lensmannen, så da tenkte jeg det var på tide å få solgt bilen og begynne med et nytt prosjekt, nemlig Q4 nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange andre biler enn denne har du kjørt som drar HELT ut siste gir??!!

Helt sikkert ikke mange!

En digresjon, men likevel:

Standard GTV6 fra 1986

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en slik, 87 mod.. Men den gjør det ikke slik 164n gjorde.. Brukte jo et vondt år over 200.. 164 kunne du ligge i 200 og akselerere opp til 235 bemerkelsesverdig godt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en slik, 87 mod.. Men den gjør det ikke slik 164n gjorde.. Brukte jo et vondt år over 200.. 164 kunne du ligge i 200 og akselerere opp til 235 bemerkelsesverdig godt!

Med SZ kammer butter du i sperra så du nesten får nakkesleng i femte..  ;D

Er vel motoren som bestemmer og ikke bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fredrik...  jeg har forresten sendt deg pm meg linker til bilder av bilen en stund før den ikke var mer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som forresten har peiling på om det er farlig å kutte ut oljedamp systemet til motoren? Slangen fra topplokk går til "oljedamp-boksen", vet ikke hva denne kalles.. Den som går fra denne til luftfilter er påsatt et lite "puste-filter"..

Den som går ned fra "oljedamp-boksen" og tilbake til blokk, like under eksosmanifolden har jeg måttet fjærne pga plass mangel med denne turboen.. Har tilogmed måttet slipe litt av godset på girkasse for at komphuset ikke skal butte og eksosmanifolden blir tett mot toppen.. Radiatoren / vifte er også farlig nær!

Men altså! Noen som vet om det er farlig å droppe denne som går ned tilbake til blokka like under eksosmanifold??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...