Gå til innhold
JB.

Clutch som tar litt på

Anbefalte innlegg

Dagene har blitt litt lenger her i bartebyen og det minner meg på at våren nærmer seg sakte, men sikkert. Jeg har hatt planer om å fikse et problem med clutchen, men har ikke gjort noe enda, derfor er det kanskje på tid å få ut fingern.

Saken er den at når jeg setter bilen i fri og slipper ut clutchpedalen (motoren står og går) så faller turtallet litt, nok til å få motoren til å streve litt med å holde seg i gang.

Hva kan dette komme av? Er det slaveslingeren? Luft i bremsevesken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er fordi det er litt motstand i girkassen... når det er skikkelig kaldt ute så kan det på min bil være så ille at den "kjører" bortover på flatmark selv om den står i fri  ;D

Det går over så fort oljen blir litt varmere :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er helt uavhengig av temp ute eller hvor lenge bilen har gått. Det virker som om clutchplata går litt innpå når jeg slipper pedalen i fri. Det er vel kanskje akkurat det den gjør også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan vel ikke ha stort med selve clutchen å gjøre så lenge bilen ikke fysisk står i gir...  om "svinghjulet" bak i kassen da går rundt eller ikke spiller vel ikke store forskjellen?  Er det lenge siden du byttet olje i kassen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja sant, nå er det jeg som ikke tenker klart. Girkassa trenger absolutt ny olje, men da jeg skulle skru opp tappepluggen var den helt komplett umulig å få ut og i kampens hete ble den dratt helt rund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ops - du er i trøbbel :P det blir ikke lett å få opp, du må nok til å borre og gjenge opp et nytt hull da :-\

kan være lurt å skylle gjennom med en billig olje e.l slik at du får ut alt sponet etter borringen (blir nok ikke mye, men litt vil det vel alltids bli)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ops - du er i trøbbel :P det blir ikke lett å få opp, du må nok til å borre og gjenge opp et nytt hull da :-\

kan være lurt å skylle gjennom med en billig olje e.l slik at du får ut alt sponet etter borringen (blir nok ikke mye, men litt vil det vel alltids bli)

Jeg borrer ikke opp før det er absolutt nødvendig. Jeg skal prøve litt mer med en større tang og litt varme først. Hvis det ikke går tenkte jeg også på å sveise fast et stålrør til bolten. Da vil det muligens gå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...