Gå til innhold
Kallle

Lakkbehandling! Se resutatet!

Anbefalte innlegg

Hei,

Lakken på min 33 er matt, og den har massevis at sånne småriper som kommer frem når sola står på. Lurer på hva slags lakkbehandling jeg kan gjøre selv for å få frem glansen samt få bort en del av disse mikro ripene??? Skal jeg rubbe ned hele bilen? Hvordan foregår det? Hvordan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Matt lakk fikses enkelt med noe som heter ColorBack. Dette får du kjøpt hos bilrekvisitasjapper og på velassorterte pølsebuer (les: bensinstasjoner) Smør dette på seksjoner av bilen om gangen (ikke smør inn hele bilen på en gang) Ta f.eks. en skjerm, panser eller bakluke om gangen. Finn frem dine gamle utslitte tennissokker, ja du vet de hvite med rød og blå stripe på øverst, de trenger du ikke lenger og kan lett ofres til de blanke billakkers alter. Vreng sokkene og gni og poler til krampa tar deg, og du skal se at dine sokker nå blir vakre og alfarøde (hvis det er rød bil du har vel og merke, hvis sokkene blir røde og du ikke har rød bil har du gnikket for hardt og bør finne frem plaster og bandasje) Når du ikke orker å gnikke mer, tørker du bilen ren og finner frem poleringsvoks og polerer frem den lekreste glans du kan speile ditt svette tryne i...

Enkelt og greit...

Jeg kan også nevne at det er smart å starte med en HELT REN bil, og den beskrevne metoden over funker ikke særlig bra på metallic lakk med klarlakk på....

Trond

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Lakken på min 33 er matt, og den har massevis at sånne småriper som kommer frem når sola står på. Lurer på hva slags lakkbehandling jeg kan gjøre selv for å få frem glansen samt få bort en del av disse mikro ripene??? Skal jeg rubbe ned hele bilen? Hvordan foregår det? Hvordan

Har du maskin? får helt klart det beste resultatet hvis du har det. Hvis jeg også får vite fargen på bilen og om det er metalliclakk, så kan jeg hjelpe deg med tips om hvordan du skal få bilen din fin :) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har du maskin? får helt klart det beste resultatet hvis du har det. Hvis jeg også får vite fargen på bilen og om det er metalliclakk, så kan jeg hjelpe deg med tips om hvordan du skal få bilen din fin 

Har ikke maskin, men skal vel alltids klare å skaffe det, hva koster det? fargen er alfa rød, ikke metallic. Fint med noen tips!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan.

Hvis du skal skaffe deg en maskin så vil jeg anbefale en slik som ser ut som en vinkelsliper.

Disse har turtallsregulering(viktig) og så har de mye kraftigere motor enn de helt billigste maskinene.

En slik maskin får du hos europris eller mekonomen for 3-500 kroner.

Det første du gjør er å vaske bilen grundig, avfetting nederst for å få den helt ren.Tørk deretter bilen godt,la den gjerne stå til dagen etter.

Først maskerer du alle lister, håndtak, speil ogandre sorte detaljer med maskeringstape.

For å få frem fargen igjen, må du bruke noe som renser lakken.På din bil hadde jeg brukt en fin-rubbing først.

Lakkrens er et alternativ, men den inneholder mindre slipemiddel enn fin-rubbingen og fjerner derfor ikke like godt striper.

3M har en veldig bra rubbing.Ta en del av gangen, begynn med taket og så jobber du deg nedover bilen.

Lavt turtall på maskinen ca. 1200 omdr. min. fordel rubbingen utover paden, jobb med maskinen til du får tilbake fargen og glansen, ikke press for hardt.

Du skal være forsiktig på kanter da det er lett å slipe hull i lakken.Gjør ren paden med jevne mellomrom (zalo og varmt vann).Når hele bilen er behandlet, går du over til polish, 3M har en bra der også. skift ut paden til en mykere, biltema har en grei grå en med sånn "vaffelmønster" .Øk turtallet på maskinen litt 15-1600 omd. min.

Begynn på taket denne gangen også. Bearbeid felt for felt med medium trykk på maskinen, du kan kjenne på lakken om den blir veldig varm, da må du lette på trykket.

Jobb til du får speilblank finish. Etter mye slit skal bilen nå være blank og fin. Til slutt bruker jeg å legge på en lakkforsegling/hardvoks for hånd. Fordel det utover, ikke for tykt.

Vent til det er skikkelig tørt, er lettere å få det av da. Bruk en myk microfiberklut, det bør du bruke under hele prosessen fordi papir lager gjerne nye riper.

Til slutt fjerner du maskeringstapen og går over de sorte detaljene med Hagmans sort bumpershine, gjerne i flere lag for å mette plastikken, den gir et meget fint resultat og er veldig holdbar. Har du alufelger som er inngrodd i skitt, skal du bruke autoglym felgrens, helt vanvittig bra renseevne, følg bruksanvisningen nøye da den inneholder syre.

Når du vasker bilen etter denne behandlingen, skal du være forsiktig med å bruke avfetting, røde biler har det med å miste fargen fort igjen hvis vokslaget blir vasket bort.

Skader heller ikke å gå over dekkene med gummifornyer for å sette prikken over i`èn.Turtle har en som fungerer bra der.

Lykke til med mange timers arbeid og forhåpentligvis en blank og fin bil.

Trenger du tips om rep. av lakkskader er det bare å hyle ut, så kan jeg prøve å gi deg noen tips der også.

Mvh Mondial

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bra svar Mondial! På kantene over dørene er dek noen hakk i lakken, dette har jeg også på spiler osv. Spoilern kan jeg alltids lakkere om igjen, men har du noen tips om hvordan jeg skal fjene hullene i lakken på delere det er uaktuelt å lakkere på nytt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bra svar Mondial! På kantene over dørene er dek noen hakk i lakken, dette har jeg også på spiler osv. Spoilern kan jeg alltids lakkere om igjen, men har du noen tips om hvordan jeg skal fjene hullene i lakken på delere det er uaktuelt å lakkere på nytt?

Hei igjen

Først må du skaffe deg lakk i riktig farge. For å få det trenger du lakkoden på bilen, på en fargekode kan der være opptil 7-8 nyanser alt etter prod. år osv.

For å få best mulig match ,må du polere opp et felt på bilen slik som jeg beskrev tidligere, så drar du till en lakkforhandler. DEr har de en "vifte" med alternativene til fargen din, sammenlign hvilket alternativ som passer best til fargen din. De kan blande mengder ned til 0,2 liter. I tillegg til dette trenger du litt herder til lakken, vanligvis blandingsforhold 3-4 til 1.

Vask hakk/ripene med silikonfjerner eller noe annet fettfri løsemiddel. Deretter fyller du i med lakk, bland bare litt av gangen fordi den lakken som du har herder i blir hard på noen timer.

Gjenta gjerne fylliingen av hakk/ ripene slik at det bygger mer enn lakken rundt. Lakken bør helst tørke noen dager før du jobber videre på den. Nå må du skaffe deg slipepapir type våtsliping i 1000 korning og 2000 korning. Disse legger du på en hard slipeklosse, begynn med 1000 papir og slip ned flekklakken slik at den blir jevn med gamlelakken. Bruk mye vann og vær forsiktig. Når dette er gjort, går du over til 2000 papir og glatter over, dette er for å gjøre stripene etter 1000 papiret mindre. Herfra går du videre med poleringsmaskina og bruker en grov-rubbing som fjerner slipestripene. Bruk lavt turtall og vær forsiktig , her kan lakken fort bli varm og du "brenner" den. Når det ser brukbart blankt ut, går du videre med prosedyrene som jeg beskrev sist. Blir dette riktig gjort, skal du få et brukbart resultat på reparasjonen.

Som sagt: lykke til!

Mvh Mondial

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye bra informasjon her. Hva om man har metallic? Hvordan er framgangsmåten da? Min har en lys blå farge.

Ørjan...

Akkurat samme som den første arbeidsbeskrivelsen, men med en sånn farge får du ikke den "WOW" opplevelsen som med en rød bil.

Den ville heller ikke "miste" fargen igjen så fort . Metallic-lakk er ikke så grei å reparere på som en solid farge, flekking osv. blir mye mer synlig.

Vær forsiktig med rubbing, det er fort gjort å slipe gjennom klarlakken, og  vær veldig forsiktig på hjørner og kanter. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så til min forskrekkelse at jeg har et hull i klarlakken på ca 5x5mm midt på bakdøra. Hvordan skal jeg raparere dette? Å bygynne å¨klysse med klarlakk der vil vel bare gjøre vondt værre? ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden bilen din ikke er metallic så tror jeg at du har en solid lakk ( en skikts) dette er farge tvers gjennom uten klarlakk over.

DEt finner du ut med å ta litt lakkrens på en fille og polere litt, blir filla rød av lakken på bilen er det en skikts lakk.

Har du et så stort skadet felt så er det eneste som duger ny lakk på hele døra dessverre.

Kan også få tips om grunnarbeid og lakking av dette, men det krever en del investering av utstyr og materiell for å gjøre dette selv :'(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kan også få tips om grunnarbeid og lakking av dette, men det krever en del investering av utstyr og materiell for å gjøre dette selv

Er klarlakk over. Grunnarbeid kan jeg, såret får bare være der. Er ikke så farlig. Bare ungdomsbil:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På din bil hadde jeg brukt en fin-rubbing først.

Hvor fin skal rubbingen være? Kan jeg bruke Turtle Wax rubbingen, den på den røde boksen eller er denne grov?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På din bil hadde jeg brukt en fin-rubbing først.

Hvor fin skal rubbingen være? Kan jeg bruke Turtle Wax rubbingen, den på den røde boksen eller er denne grov?

Heisan

Hadde ikke brukt den på rød boks nei, dette er en rubbing i pastaform som er grov og veldig tung å jobbe med.

Se om du får tak i 3m, autoglym, lahega,disse er i flytende form og mye lettere å jobbe med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autoglym får jeg jo mye prosent på ettersom jeg jobber på Esso så det er knaksje ikke så dumt.

Da kjører jeg først autog rubbing, så polish og så lakkforsegling. Skal rubbingen først påføres m pad av skumplast og så "poleres" med pad av bomull?

Skal lakkforseglingen påføres for hånd eller kan jeg bruke maskin? lav ellet høyt turtall? Hvordan pad?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autoglym får jeg jo mye prosent på ettersom jeg jobber på Esso så det er knaksje ikke så dumt.

Da kjører jeg først autog rubbing, så polish og så lakkforsegling. Skal rubbingen først påføres m pad av skumplast og så "poleres" med pad av bomull?

Skal lakkforseglingen påføres for hånd eller kan jeg bruke maskin? lav ellet høyt turtall? Hvordan pad?

Hei igjen

Finrubbingen kan du bruke en gul "porolon/skumplast" pad på, ganske lavt turtall. Ullpaden brukes som oftest på grovrubbing.

Rubbingen skal ikke påføres, den legges rett på paden og så jobber du med den til det er blankt.Polishen skal også legges på paden , en slik myk en med vaffelmønster, dette for å unngå poleringsroser.Jobbes med på samme måte som finrubbingen, litt høyere turtall. Lakkforseglingen legges på for hånd og tørkes av med microfiberklut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har drivi på siden kl 11 til nå.. altså 7 timer. Må si jeg er fornøyd med resultatet! Har ikke lagt på voksforsegler enda, men det kommer i morgen..

hpim.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
nydelig i lakken... men må si de hjula der ødelegger totalinntrykket på bilen noe så VOLDSOMT!!

Hææ!! Er ikke de smale ballongdekka der feite? Hæ, hæ?

Nei de er nok ikke det, men til mandag kommer det nye på! Hvite og røde 16" O.Z. Det blir bedre, i tilegg skal bilen ned 35 mm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jævla bra resultat det ble...Sliten i arma eller..? ;D

Legg ut flere bilder når den er komt ned på jorda og felgene er komt på... :)

J.A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jævla bra resultat det ble...Sliten i arma eller..? ;D

Legg ut flere bilder når den er komt ned på jorda og felgene er komt på... :)

J.A

Brukte maskin, men jævla sliten alikevel, måtte ty mye til arma spesielt når sola tørka fast all rubbingen på taket  :-[

Jepp skal legge ut flere bilder når den har kommet ned på jorda og nye felger, er meldt snø til uka så kan la vente på seg litt dog..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...