Gå til innhold
Calle

Chippe en Formula S???

Anbefalte innlegg

På min 155 Formula S sitter det en 1,8ts motor med originale 140hk fra fabrikant. Vet ikke helt hva de har gjort for å få ut de ekstra hk, men uansett... Kan det være noe ekstra å hente ut av denne motoren ved å chippe den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hansy skrev: "Kanskje formula s har en oppchippa motor i forhold til vanlige 1,8ts?Med litt flere hk.."

Kanskje,kanskje???? Det er masse som er kanskje i denne verden men det hjelper ikke meg :P:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Formula S er da vitterlig ikke noe annet enn et markedsføringsnavn på Sportspakke? heheh Nei, jeg vet ikke jeg.

Det jeg vet er at du ikke kommer til å angre på å chippe den med en Squadra-chip. Følg Veglias link og les reviews.

Denne chippen er en kvalietschip for en svært rimelig penge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil nå si det at det koster mere en hva det smaker. Det står der at en får 12hk men mer reelt at en får 5hk maks. Og det syns jeg koster mere en hva det smaker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil nå si det at det koster mere en hva det smaker. Det står der at en får 12hk men mer reelt at en får 5hk maks. Og det syns jeg koster mere en hva det smaker.

Det er jeg helt uenig i. Har en Squadrachip på min 145, og jeg merket umiddelbar forskjell: bedre gassrespons og mer kraft i hele registeret. Fortell om en annen måte å trimme bilen på til under 2000 kroner som gir like bra effekt. Så lite penger i "motortrimmekategorien" er nesten det samme som gratis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som alltid hva angår trimming og tuning:

Det grunnleggende i motoren MÅ være i orden! Dvs. alt av slitedeler som skal byttes med faste sørvisintervaller og at alt er riktig justert.

Bensinmotor

*Alle tenningsdetaljer må være i god stand, tennplugger, tennkabler.

*Drivstofftilførsel, filter, innsprutningsDYSER!, slanger

*Innsugsluft, filter, optimalisering av luftstrøm, KALD og uten restriksjoner, også normalaspirerte motorer nyter godt av "intercolereffekt", hastighetsavhengig overtrykk i luftfilterboksen er dokumentert at det gir positiv effekt, jfr. dagens motorsykler.

*Korrekt timing av kammene, ventilklaringer

Ref: Øyvind Iversen, Alfanytt nr.2-2003. s.35-37, undertegnede, Alfanytt nr.3-2003, s.34-36, Øyvind Iversen, Alfanytt nr.3-2003, s.37.

les også http://www.mototuneusa.com/

Edit:

Mitt inntrykk er at forksjeller i oppgitt effekt før og etter chip må ses i prosentvis differanse og veiledende, jfr. ovenstående. Dvs. bilfabrikkantens oppgitte effekt vil vanligvis være ved optimale betingelser, jo mer slitasje på ovennevnte komponenter jo mindre effekt.

Det første du bør gjøre er å holde deg til 98 oktan bensin, ref. Ø.Iversens og egne erfaringer. Squadrachipene er relativt rimelige, er produsert for bruk i Alfa og produsenten inngir tillit. Unichip er en dyrere løsning, men blir tilpasset den enkelte motor.

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har tro på at det squdra tuning stemmer... De virker som et veldig seriøst firma og er jo kjent i nært sagt alle alfamiljøer. Dessuten dokumenterer dem også effekten konkret over hele registeret via grafer fra målinger som er tatt før og etter en modifikasjon istedenfor å komme med "ca tall" som de mer useriøse firmaene gjør  :)

Jeg ville helt klart gått for den chippen fra squadra om jeg skulle hatt noen i en 155 (eller annen italiensk bil for den sakens skyld)  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har erfaring med Squadra tuning fra gamle min -99mod GTV 2.0TS, og kan på det sterkeste anbefalle deres chip/ecu-omprogrammering.

Du er vanskelig å få mer effekt for pengene, spesielt når en ferdig chip koster under 2000,-.

Men jeg ville kontaktet Stephan på Squadra Tuning og hørt med han om chip'en til 1.8 TS 8v passer til en Formula S.

Jeg har ikke klart å finne noe info om hvor de ekstra hestene i Formula S kommer fra...

Er Formula S det samme som en 155 Silverstone (levert i UK)?? Står det 138hk i vognkortet på Formula S??

Dersom det er annet innsug eller andre kammer etc på en Formula S, så ville jeg ikke montert en chip til standard 1.8 TS 8v for å si det sånn, det vil mest sannsynlig bare gjøre ting verre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer litt på om det er en 16v han har. En 8v har vel bare 129 hk.

Vanligvis så har den 129hk, men Silverstone utgaven av 155 hadde 138hk, og det var en 8v.

Jeg tror Formula S er det samme som Silverstone-utgaven (kun for UK-markedet)

1.8 16v kom ikke i 155'n før i 1996, året etter introduksjonen av widebody. Mao, man får widebody 1.8 8v med 129hk  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen heter Alfa Romeo 155 Formula Silverstone (derav s'en i navnet). Motoren er en 1,8 8v ts motor (ja jeg har sett den med egne øyne). Aner ikke hva som er av effekt i den eller hvor forskjellen ligger, men har da vitterlig lest diverse steder på nett at den er oppgitt med ca 140 hk.  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener forresten også jeg leste et sted at de var lettere enn andre 155'er. Vet ikke om dette medfører riktighet men kunne jo verdt verdt å sjekke  :)

Har eier studert instruksjonsboken enda?  ;);D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener forresten også jeg leste et sted at de var lettere enn andre 155'er. Vet ikke om dette medfører riktighet men kunne jo verdt verdt å sjekke  :)

Har eier studert instruksjonsboken enda?  ;);D

Eier har sjekket instruksjonsboka vel og nøye ;) Bilen veier 1300kg(m/klimaanlegg og el.soltak), så jeg tror ikke den er så mye lettere enn andre 155'er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en 8v med 138hk. Bare slik at det er helt klinkende klart! ;D Vet ikke hva som er gjort for å få ut de ekstra hk, men skal kontakte squadrachip og høre hva de har å si om saken. Det var jo i utgangspunktet deres chip jeg evn. hadde tenkt å sette inn...

Og ja, S'en står for Silverstone. Silverstone er en bane, brukt til dtm-løp, men vet ikke helt hvor i verden den ligger. :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en 8v med 138hk. Bare slik at det er helt klinkende klart! ;D Vet ikke hva som er gjort for å få ut de ekstra hk, men skal kontakte squadrachip og høre hva de har å si om saken. Det var jo i utgangspunktet deres chip jeg evn. hadde tenkt å sette inn...

Og ja, S'en står for Silverstone. Silverstone er en bane, brukt til dtm-løp, men vet ikke helt hvor i verden den ligger. :-\

Den ligger i England.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Antall hk stemmer. Har selv hatt en 155 1,8 Silverstone, og da chassisnr på den bilen ble sjekket kom det opp 138hk.

Var ytelse på den bilen feil oppgitt i vognkortet ditt? I vognkortet mitt er det oppgitt 128hk så jeg fikk mistanke om at det kunne være en vanlig 155 1,8ts som bare var ombygd, men ringte Statens veivesen og fikk sjekket hva den var registrert som, og det var registrert som Formula. Men jeg burde muligens sjekket chassisnr. også for å være helt sikker...??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...