Gå til innhold
guha

Kjølevannstemp 156

Anbefalte innlegg

Har lest diverse tråde om termostat trøbbel mm.

Har noen sprørsmål uansett.

Gledet meg igår til å kjøre italieneren oppover til gamlinga idag. Turen den gikk fint den.

Har ikke kjørt noe lengre turer i kaldt vinter vær. Idag var det -15 - -20 (Gran) Kjørte ca 24 mil. Og tempen viste litt over 50 grader stort sett hele tiden. Det var god varme av varmeapparatet( men ikke like varm som Mondon til fattern, der du nesten brenner fingra)

Vet at temperatur målerene til Alfa er litt jojo men men( Mondeoen til fattern kommer opp i driftstemperaturen på ca 5 min, snakk om magi  )

Så er det slik at hvis alt er riktig så skal driftstemperaturen ligge på 70 grader. Også i 80-90km/t i 15-20 minus?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

50 grader hørtes litt lite ut. Nå har jeg ikke kjørt min 147 i så kaldt vær som 15-20 minus, men driftstemp. på 50 grader syns jeg høres alt for kaldt ut. Tempen på min er 80-90 grader hele tiden, uansett temp ute.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sikkert gåen termostat! Hvis termostaten din funker så holder den 70 grader selv om det bikker -20.  Min termostat lukket hadde låst seg med en liten gløtt, dermed ble den aldri varm om vinteren og veldig varm om sommeren.

Bytt termostat!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

selv giulietta'n min holder ca 80-85 grader i 15 minus og selv om viften i varmeaparatet står på fult og jeg ligger i ca 100 km/h over lenger tid. Tror det umulig da kan være noe galt med min iallefall  ;D

hvem har laget slemme rykter om 116 serie varmeaparat? De funker som f de  8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser dette kjent ut?

tempgague.jpg

Syntes det har vært litt vanskelig å få svar på om den skal være slik eller om det er feil.

Får forskjellige svar hele tiden.. Virker som det er anderledes på 147. Jeg har fortsatt

tilgode å se en 156 hvor nålen står stødig på 90 grader eller en GTV for den saks skyld.

147, GT og 159 derimot..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er feil!!! Nålen står uansett ikke stødig på 90 grader, men den skal ikke være på 50! Min står ganske stabilt på ca 75-80 grader uansett temp ute, men det gjør den ikke om termostaten er gåen, da vingler den frem og tilbake ettersom hva gradestokken ute viser!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 156 2.0 l. Klatrer opp til 90 grader på 5 min i minus 15. Stiger litt når jeg drar den over 6000 rpm. Eller holder den seg på 90 hele tiden. Bank i bordet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes det har vært litt vanskelig å få svar på om den skal være slik eller om det er feil.

Tempen på bildet er for lav. Dette fører til økt slitasje på motor da den aldri oppnår driftstemperatur. For og utelate instrumentet ditt og sensoren som feilkilde kan du gjøre følgende:

1. Kobl av ledningen til tempsensoren og mål resistansen i sensoren. Denne skal du måle både ved "kald" og ved "driftsvarm motor". Bruk termometer i ekspansjonstanken som referanse.

2. Finn deretter frem verkstedsmanualen og sjekk at karakteristikken på sensoren samsvarer med temperaturkurven i boken.

Temperatursensorene (tempfølsomme motstander/thermistoer) til Motronic innsprut er som oftest av NTC-typen (Negative Temperature Coefficient). Med andre ord; resistansen minker jo varmere det blir. Det er også lurt og skifte/sjekke termostaten før man begynner feilsøkingen, da denne ofte kan lage litt krøll.

Tempsensoren(e) ser ofte ut som dette:

cltiat.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tempen på bildet er for lav. Dette fører til økt slitasje på motor da den aldri oppnår driftstemperatur. For og utelate instrumentet ditt og sensoren som feilkilde kan du gjøre følgende:

Spørsmålet er vel om tempmåleren på bildet faktisk viser riktig temperatur i det hele tatt..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel om tempmåleren på bildet faktisk viser riktig temperatur i det hele tatt..?

Ja?! Og akkurat det vil du finne ut når du får sjekket reell temperatur og sensoren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt før, så vet jeg om folk som har byttet termostat uten at dette hjalp på tempen..

kan det da være så ille at Alfa/Fiat har svært dårlige temp.følere og metere, som er fra og til? Noen funker andre ikke..

Men skal selv bytte termostaten på min og se om dette hjelper når den kommer på veien igjen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt før, så vet jeg om folk som har byttet termostat uten at dette hjalp på tempen..

kan det da være så ille at Alfa/Fiat har svært dårlige temp.følere og metere, som er fra og til? Noen funker andre ikke..

Men skal selv bytte termostaten på min og se om dette hjelper når den kommer på veien igjen :)

Jeg vet som sagt ikke om jeg skal stole på temp måleren i bilen. Har liten tro på at termostaten er defekt. Da vil den jo åpne helt = Og da vil det ikke komme særlig varme fra apparatet ved - 15 C . Har selv erfart å kjørt til Norefjell med defekt termostat. Det kom kun kaldt fra varmeapparatetet, da utetemperaturen nådde - 15 C begynte motoren og stoppe eksosmanifoilen var iskald. Da snakker vi defekt termostat. ( Bilen var en Citroen Bx He he)

Var innom å fikk byttet en A-arm hos Bilservice på brukbilgarantien. De kunne konstatere at termostaten var i orden. Men dette er noen mnd siden.

Stusset litt på søndagen ja. Da tempmåleren lå på litt over 50 C. Og merket meg at det kom endel "hvit eksos" bak. Mer da jeg ga på. Dette er vel normalt ved kalde vinterdager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...