Gå til innhold
Einar

Hvordan ligger det an med ergonometrien på nye Alfaer?

Anbefalte innlegg

Jeg vettasøren om jeg er i markedetfor ny bil. Den gamle GTV'n virker jo uforskammet bra etter 10 år og 120KKm. For et år eller så tilbake trodde jeg at jeg var det. Hver gang jeg var ute og reiste passet jeg på å leie aktuelle biler for å prøve dem over litt mer strekning enn en prøvetur hos den lokale forhandler gir meg. Ingen av dem var Alfa da utleiebyråene ikke hadde slike (ble du overrasket nå?).

OK, jeg skal komme til saken: Jeg skjaltet ganske fort ut en rekke nye biler rett og slett på grun av dårlig/manglende ergonometri! Jeg har blitt voksen nok til å bruke lesebriller. Og det er greitt nok når jeg sitter foran PC'n og jobber eller later meg. Men å sitte med lesebriller på nesa når jeg kjører bil, det begynner jeg ikke med før jeg er nødt til det! Og det er jeg for å se instrumenter og betjeningsinnretninger i de fleste nye biler. Jeg har øya hekta på LCDskjermer og blar i menyer mer eller mindre hele arbeidsdagen, og det holder. I min etterhvert gamle (1995) Alfa kan jeg stille inn varmeapparat/AC og alt det andre uten å feste øynene på betjeningsinnretningen. Alt er innrettet slik at form/fasong plassering osv. skiller dem ad. De kan i prinsippet betjenes i blinde selv om jeg ikke anbefaler å kjøre med hvit stokk ut av vinduet. Dette lærte alle oppegående (europeiske) bilprodusenter å designe inn i 1965 eller deromkring.

Så kommer fargevalg. Kollegaens Alfa 156 har en fargekombinasjon på speedometeret som slett og rett ikke er lesbart i dårlig lys. Bakgrunnslyset må skrues opp til et nivå som er over det behagelige. Ny Golf daisel er prøvet. Ubrukelig selv med briller! Rød speedometernål på blålig bakgrunn. Briller nødvendig, og da "svever" speedometernåla 5cm over bakgrunnen. Og for å stille varmeapparatet måtte jeg stoppe på en rasteplass. Menysystemet er sannsynligvis knabbet fra Nokia. Den var likevel et hakk bedre enn en forglemmelig japse der jeg måtte kapitulere og ty til bruksanvisningen for å slippe å sitte med Januarfrost i barten. Det er som kjent ikke lov å bruke mobiltelefon uten handsfree, men det er lov til å sitte med nesa i dasjbordet og bla i menyer!?!? Når jeg ser i speilet og bare ser skalpen på sjåføren så har jeg en mistanke om hva han driver med.

Jeg kan fortsette side opp og side ned, men de av dere med fødselsdato i nærheten av min sitter vel allerede og nikker. Dere som er født med en Nokia i labben kan bare hoppe av tråden og være glad dere ikke skjønner problemet.

Så dere som har prøvet Brera (om noen har det), er det noen vits i å tenke på en slik eller blir det bare en ny skuffelse?

Har Alfa tatt initiativet til å ansette interiørdesignere som også hadde noen timer i ergonometri på skolen? Eller skal jeg satse på min gamle GTV til verden tar til vettet?

P.S. Citroen prøvde å kjøpe speedometere fra en badevektprodusent for mange herrans år siden. Det varte bare etpar år før de skjønte at det var en tabbe. Hvor lang tid tar det nå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, legger merke til at du ikke nevner egonomien med fokus på sittestilling i 916 GTV, som jo er litt mer sann mot alfatradisjoner enn nye modeller. Mer Gorilla med andre ord. At jeg liker den sittestillingen får være  ;)

GTV fikk jo andre invendige lys og betjeningsorgan (som for 156) etter facelift.

Brera er jo i grunn lik 159, muligens andre fargevalg. Betjening av klimaanlegg er ganske enkelt. Enten lar du automatikken fikse det hele (virker), eller du kan overstyre. Sjekk bilder på www.alfabrera.no

Hvis du ikke kjøper navigasjon er jo skjermen i midten heller ikke der, men en meget lettbetjent radio cd spiller (i alle fall hovedfunksjonene....).

Det som er tungvint er diverse valgmuligheter på kjørekombuter, men det kan man jo la være å røre.

Alfahilsen Øyvind I

(kun nærsynt, men satser på at det korrigerer seg selv når jeg blir eldre :))

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vattasøren jeg heller, Einar, men jeg har en erfaring mht lesebriller. Jeg slet med dem noen år, hadde ørten par liggende overalt, fordi jeg stadig forla dem som sist satt på nesa.

Lot den hvite stokken lede meg til en optiker og fikk laget skikkelige progressive briller med lysdemp og hele pakka. Setter dem på meg om morran og tar dem av om kvelden, ser ALT, i, utenfor og omkring bilen, kontoret, hjemme, TV... kort sagt - dette er løsningen!

Jada, jeg vet at rød speedometernål på blå bakgrunn ser like j... ut med progressive brilleglass!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, legger merke til at du ikke nevner egonomien med fokus på sittestilling i 916 GTV, som jo er litt mer sann mot alfatradisjoner enn nye modeller. Mer Gorilla med andre ord. At jeg liker den sittestillingen får være  ;)

Finner ikke noe galt med sittestillingen jeg for min del. affe.gif

Rattet er jo stillbart, og langt nok til at det passer meg.

Har ikke 156 selespeed litt mer leselig speedometer enn vanlig 156?

Vet ikke. Kollegaen har 1.8 Selvbetjening.

@Dagfinn: Blir man ikke sittende litt med nesa i sky foran PC'n med progressive briller? Nærfeltet er jo bare nederst. Eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men uansett hvordan det måtte være med de nye alfaene så er du inne på noe da...

Selv for meg begynte på barneskolen da bilen min var ny (116 GTV) er denne stadige bruken av elektronsike "smarte" og generelt fancy løsninger å bli ganske slitsomt.

Jeg trodde poenget med design var at den skulle være god... ikke at det skulle være så fordømt mye av den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Dagfinn: Blir man ikke sittende litt med nesa i sky foran PC'n med progressive briller? Nærfeltet er jo bare nederst. Eller?

Jo, sant nok, men enten får du få arbeidsgiver til å sponse deg med PC-briller (hvilket du faktisk visstnok har krav på - spør optiker'n), eller så får du rett og slett se litt nesa-i-sky ut. ELLER - stille stolen litt høyt og skjermen litt lavt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...