Gå til innhold
Alfaholiker

Trimming av 156 V6

Anbefalte innlegg

Har forsøkt å selge min 156 V6 uten særlig respons. Vurderer derfor bare å beholde bilen for mange år fremover ettersom jeg har kostet på den mye nå, og bilen er i bra stand! Problemet mitt er at jeg dessverre stadig har lyst på noe nytt, og klarer ikke så lett å slå meg til ro med tanken på at jeg skal ha den samme bilen i flere år.

Styling blir for kjedelig i første omgang. Det var da tanken slo meg at jeg istedet kunne bruke "på sikt budsjettet" på å lage en virkelig racer. En ordentlig "ulv i fåreklær" Tanken på å blodtrimme bilen i Norge med norske priser er imidlertid ikke særlig fristende.  Løsningen må jo være å kjøre bilen til et lavkostland og få det gjort der nede.

Noen som har peiling på hvor mye gamp man kan få ut av denne motoren, hvis man tar den heelt ut? -vel å merke uten turbo, da jeg ikke er særlig giret på det...

Tar imot tips og all info med STOR glede!  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det går en 156 V6 i Sør-Afrika med 300hk på  hjula, og ca. 350 hk i motoren, uten turbo.

Da har de borret opp motoren til 3.7 liter (eller var det 3,6), montert datasprut, kammer++++ THE WORKS!

Tror et slikt motorbygge koster ca. 70.000,- ++ frakt +++

Hjemmesiden deres er under utvikling, her er addressen:

http://www.glenwoodalfa.com/

Hos Glenwood Alfa er det kun lommeboken som setter begrensningene  ;)

Den oppgraderingen som gir mest for pengene er vel innsugsrør fra 3.0 V6 i kombinasjon med Squadra Tuning remap av ECU.

Da har man ca. 211hk og økt dreimoment for ca. 6000,- NOK.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den oppgraderingen som gir mest for pengene er vel innsugsrør fra 3.0 V6 i kombinasjon med Squadra Tuning remap av ECU.

Dette er interessant! Må man montere det selv? Må man ha ny eksos for å gjøre det??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det går en 156 V6 i Sør-Afrika med 300hk på  hjula, og ca. 350 hk i motoren, uten turbo.

Da har de borret opp motoren til 3.7 liter (eller var det 3,6), montert datasprut, kammer++++ THE WORKS!

19 hk til er ihvertfall ikke nok, så da må det bli alternativ 1.

Bare å begynne å spare med andre ord :)

Vet du forresten om det har noen hensikt å gå for alternativ 2 som en start, og så etterhvert gå for alternativ 1?

Ellers noen som vet om noe annet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er interessant! Må man montere det selv? Må man ha ny eksos for å gjøre det??

Du trenger ikke ny eksos, men skikkelig eksos + grenrør hadde nok hjulpet ytterligere på effekten.

Innsugsrørene er enkle og montere selv, men ECU må sendes til Squadra-Tuning i Nederland for innlasting av ny software:

http://www.squadra-tuning.com/English/EN_alfa_156_25_V6_24v.htm

Hadde jeg hatt V6 så hadde jeg kostet på meg dette, kan ikke du være forsøkskanin Pål?  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis motoren min tåler det og hvis jeg slipper å gjøre noe selv, så går jeg for det! Men strikkENE mine har jo gått snart 190K da...

Synes bilen går som djevelen sjøl, så 19 hk til er mer enn nok for meg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du forresten om det har noen hensikt å gå for alternativ 2 som en start, og så etterhvert gå for alternativ 1?

Nei, jeg ville ikke brukt penger på alternativ nr. 2 dersom man senere har planer om å gå for alternativ 1.

Glenwood vil antakeligvis ikke bruke noen av delene i alternativ 2....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis motoren min tåler det og hvis jeg slipper å gjøre noe selv, så går jeg for det! Men strikkENE mine har jo gått snart 190K da...

Synes bilen går som djevelen sjøl, så 19 hk til er mer enn nok for meg!

Hehe..  Bilen går mer enn bra nok, så om jeg går for 350 gamp, så er det mer eller mindre for å gjøre noe jeg egentlig aldri ville ha gjort! Noe ordentlig gøy og ufornuftig! Man lever bare en gang! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må nok fikse litt på andre ting på bilen også hvis du skal ha 350 hk iden... hehe..

;D

Selvfølgelig, men man må jo begynne et sted..  :)

Når det er sagt eier jeg jo ikke fnugg av kunnskaper om hva jeg trenger  ;)

Bremser, girkasse, clutch  ??

Andre ting?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt. 1... hvor mye får man ut av en 2,5 v6 for den prisen? Regner ikke med at de klarte å borre opp 2,5 litern til 3,7 ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da står jeg som nr. 4 på ventelista hos Squadra ;D ;D Var visst ikke bare bare å skaffe sidde innsugsrørene, men jeg får bare håpe det lar seg gjøre! Om man får 19 hk ekstra på dette, er jeg oppe i 211 hk, om jeg i tilleg fjerner katten og monterer grenrør og et vasst luftfilter, hva kan jeg håpe på av effekt da?

Her snakker man om en mini GTA til en brøkdel av prisen! Jeg er ikke i tvil,

ALFA 156 2,5 V6 er pr i dag den mest underprisede Alfaen av nyere sort!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for og ødelegge moroa, Cava. Men 211hk og fwd uten diffbrems kan fort gå fra og være en höydare til og bli en nedtur. Send en mail til Quaife i UK og hør hva de skal ha for en ATB diff til bilen din!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da står jeg som nr. 4 på ventelista hos Squadra ;D ;D Var visst ikke bare bare å skaffe sidde innsugsrørene, men jeg får bare håpe det lar seg gjøre! Om man får 19 hk ekstra på dette, er jeg oppe i 211 hk, om jeg i tilleg fjerner katten og monterer grenrør og et vasst luftfilter, hva kan jeg håpe på av effekt da?

Her snakker man om en mini GTA til en brøkdel av prisen! Jeg er ikke i tvil,

ALFA 156 2,5 V6 er pr i dag den mest underprisede Alfaen av nyere sort!!!

Siste setning kan jeg bare bekrefte at jeg er 100% enig i. 156 gir nok ikke den samme alfa-følelsen som de eldre bilene, men skal man først ha en fornuftig bil med litt ekstra krydder er dette en kjempebil med en fantastisk motor. Kan egentlig ikke forstå hvorfor interessen for disse bilene er så liten. Har ikke hatt noen respons på min selv om den nettopp har kommet ut fra 100km service og i tilegg har fått ny reg.reim/bærearmer/bremser/hjullager og fremstår som strøken til 156 lapper.

Tror nok mange alfister ihvertfall har blitt litt skremt av mye ufortjent kritikk som sofabil. 2000,- kroner på noen senkefjærer så er dette en racer, rett og slett.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for og ødelegge moroa, Cava. Men 211hk og fwd uten diffbrems kan fort gå fra og være en höydare til og bli en nedtur. Send en mail til Quaife i UK og hør hva de skal ha for en ATB diff til bilen din!

FESTBREMS!

Hva er forresten diff.brems?  Hvorfor må jeg ha det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor skal du trimme bilen din Cava? Du kjører jo aldri over fartsgrensen alikevel, ble jo tom. frakjørt av en bil med kun 44hk her i høst ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor skal du trimme bilen din Cava? Du kjører jo aldri over fartsgrensen alikevel, ble jo tom. frakjørt av en bil med kun 44hk her i høst ;D

Det er derfor jeg må trimme den.... for å holde førge med Y10'er :P

Jeg kjører fort når jeg føler for det, og når det er trygt. Ikke når jeg må risikere å ofre livet for å henge på en tullig om skal bevise hva bilen hans er go for.  Jeg er ikke typen som har mange meter med 4-hjulsløft  midt i sentrum en lørdag formiddag....

Hvis dere synes det er likhetstrekk mellom Y10 og en viss annen fyr på forumet her så stemmer nok det... Mr Y10 er nemlig mannen bak "Getaway in Lillehammer"...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, se där. Jag var på vippen att bygga mig en Ultima (som de nämner på Glenwood's sida). Har läst lite om den Ultiman med Alfamotor förr.

Jag hade flera olika ramar m.m. på gång från England. Men.... så satte jag mig in i regelverket i Norge. Och då gav jag upp hela projektet.

(+ straffavgifterna för att ha en stor och stark motor då......)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er man nødt til å ha diff.brems da.... Jeg trodde ikke 147 GTA hadde det?? Noen som vet?

Standard 147 GTA har ikke diffbrems.

Autodeltas GTA har LSD. 147 GTA (og 2.0) har kun traksjonskontroll (ASR).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

. 147 GTA (og 2.0) har kun traksjonskontroll (ASR).

møkk *host*

alfa med trationcontroll!!  :-X>:(

Ikke bare det. Den har synkronisert girkasse og moderne halogenlamper også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...