Gå til innhold
håland

avgass og eksosanlegg

Anbefalte innlegg

Hadde Alfaen inne på EU kontroll og fikk mangel på grunn av for mye O2 i eksosen. Fikk et hint om at det kunne være på grunn av lekk eksos anlegg. Etter en krypetur under blien fant jeg at det kom litt eksos ut ved flex røret eller hva jeg skal kalle det for. Bilen er en 166 2000 modell med 2.0 TS motor. Spørsmålet mitt er: Kan man skifte ut bare flex røret eller går det sammenhengende frem til motoren, så en må skifte mye mer? Hva er delenummeret på denne delen og hvor bør en kjøpe det?  Kan det kjøpes billig fra utlandet, eller finner jeg en forhandler i Stavanger området?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er derfor så kan du bare bytte. tror biltema har billig flex rør som kan brukes. Men for høyt co nivå har vel ikke så mye med lekkasje ¨gjøre? mener de at co2 fortsetter mens resten av eksosen går ut hullet da eller?

Jeg fikk samme anmerkning på min 10 år eldre bil, og da var det bare å bytte luftfilter og plugger så var den i boks..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Walker har løse flexirør som egentlig er laget til Citroën CX. Det kan tilpasses de aller, aller fleste biler og koster mye mindre enn et komplett rør. Man trenger likevel en sveisekyndig som kan hjelpe deg hjemme i garasjen sin....

Et lekk rør virker trolig inn på funksjonen til lambda-sonden. Uansett skal eksosanlegget være gasstett, så reparer lekkasjen først. Hvis målingene ikke er blitt bedre etter rep. må det sjekkes at sonden virker som det skal....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk Svendsen eksos i Stavanger til å skifte flexirøret for 1500,-.

Ellers hadde jeg nettopp min 156 på EU-kontroll og fikk for høy CO (6,6!) Skiftet lambdasonde, og vips var alt på plass...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er O2 som er for høyt, og teorien er vel at lekk eksos kan suge inn falsk luft som gir inntrykk av for mye O2 i eksosen, eller hva? Men det høres greit ut med Svendsen eksos. Jeg får ta meg en prat med de.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...