Gå til innhold
Landmann

Bytte av ventilstyringer på 2.0 TS

Anbefalte innlegg

Motoren; 2.0 TS Nordmotor, har gått 260'000 km og bruker omlag 1,2 ltr olje pr 1000 km. :D

Mistenker ventilstyringene for å være slitte.

2 spørsmål:

1) Slites ventilstyringer/-hylser og ventilstamme like mye?

2) Er bytte av ventilstyringer "garasje-mekke-helge-jobb" dersom man har presse, eller bør jeg skru av sylinderlokket og lever dette til mekanisk verksted (har hørt at lokket varmes til 100'C før styringene/hylsene presses ut og nye presses inn i rom-varmt lokk med 9000N  :o  )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lever det inn. Min kollega gjorde det, og det var ikke dyrt, spesiellt når man tar i betraktning hvor dyrt det kan bli å prøve og feile.

Kan spørre ham hvor (i Oslo) han leverte det inn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei,

Styringene skal i prinsippet slites mer enn ventilstammen, da de helst skal være av bløtere materiale. Men man vet aldri før man har tatt det fra hverandre om ventilen må byttes også.

Jeg byttet noen styringer i mine topper hos Kirkebakken Motorservice i Oslo. Den jobben i seg koster ikke stort og er greit å få gjort av fagmann. Særlig når toppen er av aluminium så kan godset gå istykker hvis man presser for mye uten skikkelig oppvarming først.

Dersom dine styringer er av bronse, så kan de faktisk klare seg med å borre opp gammel styring å sette inn en ny "insert" i styringen, slik at man slipper å presse inn nye styringer. Da slipper man å skaffe nye styringer til og med og det er nok billigere. På min motor var jeg ikke så heldig, der var det støpejernsstyringer, og de viste seg vanskelige å maskinere (de sprakk). Så jeg fikk fatt på nye fra IAP som Kirkebakken satt inn for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar så langt!

Jeg har fabrikknye styringer, men de hører opprinnelig til en 1.8 IE. Vet dere om det er ulike styringer til ulike motorstørrelser og motortyper, eller går styringen om hverandre; lengde og diameter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fabrikksnye styringer... hvilket materiale er de av ? Er de av bronse eller støpejern? Er de av jern så ville jeg personlig valgt noe annet.

Kjenner ikke disse motorene i detalj, men ser fra international-autoparts at de har kun ett sett styringer oppført for 4-sylinder Alfa motorer så det bør jo bety at alle varianter av den motoren bruker samme dim. IAP bruker forøvrig mangan-bronse i sine styringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventilstyringer? Er ikke så ofte de trenger å skiftes ut. Er oljeforbruk eneste symptom? Har du forsøkt å skifte ventiltetninger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!! :)

Når du sier du har styringer til 1,8.I.E.  er vel dette en vandlig nord-motor med singel plugg, denne har ventiler med 9mm stamme mens en 2,0TS har 8mm ventilstamme,  dvs. du kan ikke benytte de styringene som du har liggende.

For og kunne avgjøre hvorvidt du må bytte styringer/ventiler er du nødt til og demontere toppen fullstendig, vandligvis blir styringene slitt dobbelt så fort som ventilene.

Mvh Hans Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til GTO: Ja - oljeforbruk er eneste symptom. Jeg har ikke utført hverken kompresjonstest eller sylinderlekkasjetest ettersom motoren er kvikk og svarer raskt ved gasspådrag.

Til RB: Ja - stemmer at 1,8 IE er singel-plugg motor. Takk for oppklaring mht lengde av ventilstamme.

EU-kontrollen er først i oktober måned, så i mellomtiden får jeg etterfylle billigolje ved hver bensinfylling (m.a.o. ikke den store utgiften) og vente til det blir varmt i været før motoren åpnes og deler bestilles .... antageligvis fra EB-spares!

Takk for svar alle sammen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!

:) forordenskyld, det var ikke lengden på ventilstammen jeg oppga men diameteren på stammen...

Er du heldig er det kun ventiltettningene du behøver og bytte, men som sakt er det umulig og avklare dette uten og demontere toppen.

mvh Hans Rune.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...