Gå til innhold
Ragnar

Prøvekjørt 159 2,2JTS i dag ;-)

Anbefalte innlegg

Dette var en positiv overraskelse!

Visuelt symtes jeg bilen sto seg betydelig bedre i virkeligheten. De brede fremskjermene og det nesten helt vertikale Alfa-skjoldet i grillen gir en kraftfull fremtoning i god Alfa-stil!

Interiøret var også bedre en på bilder! Effekten av at hele dashen "bretter seg rundt føreren" kommer ikke godt frem i 2 dimensjoner. Lekkert!

Kjøreegenskapene var helt klart et hakk opp fra 156. Minst like komfortabelt, men samtidig stramt nok - jeg savnet ikke en sportspakke.

Den største positive overraskelsen var dog skyvet i motoren på 2,2 literen. Etter Don Øivinds anmeldelse i Alfanytt og alt fokuset på bilens tyngde var jeg litt betenkt. Har hatt 2,0JTS SW før, og har nå kjørt en Volvo T5 med 220 hester et par år (dødskjedelig bil - men brukbart rask). Var derfor redd for at 2,2 med ny tyngde skulle kjennes svakt. Det gjorde det ikke! Fult så mye pulver som i Volvoen er det jo ikke, men det er utrolig nært - og så har man jo en helt annen følelse med vei og fart, så opplevelsen av å aksellerere er minst like god - og så kan man jo dra den ordentlig opp i turtall!!!  ... akk glede!

Negativt: De nye skinnsetene SER helt bra ut (til tross for syntetbakstykket) men sidestøtten er blitt vesentlig dårligere. Helt fine i vanlig bruk, men når man gir på i svingene merker man godt at det mangler noe. Savnet dessuten støtte under framlårene, så husk å bestille tiltbart førersete! Lyden i standard stereon var heller ikke mye å rope hurra for. På min gamle 2,0 JTS var Bose standard, og det var noe helt annet. Nå er det et (dyrt) tillvalg, men her tror jeg likevel det lønner seg å grave fram pengene.

Likevel: Sannsynligheten for at jeg eier en 159 sportwagon innen 3 år er > 95%!

(Venter på selespeed som kommer nettopp til 2,2 JTS og på sportwagon.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...