Gå til innhold
Peab

Sylinderforing 2.5L

Anbefalte innlegg

er det noen i Oslo-området som har en sylinderforing til 2.5 V6 til overs ? Gjerne en gammel utslitt en. Skulle hatt en for å lage ett lite oppspenningsverktøy for høvling av stempler.

P.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette fordi kompresjon ble for høy?  Husker i gamle dager da blyfri var en nyhet, da kunne vi sette på dobbel topp pakning for å senke trykket slik at volvoen sluttet å ettertenne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nettopp. Komp'en ble litt vel høy. Så skulle jeg få maskinert stemplene, men de er så korte i "skjørtet" at det viste seg umulig å spenne dem opp i maskinen. Så da tenkte vi en splittet sylinderforing ville være midt i blinken for oppspenning, men så var det å finne en sånn da. Doble pakninger er selvsagt en mulighet. Å få laget en kobberpakning en annen. Men det blir litt jalla begge deler. Hadde vært best å få stemplene høvlet litt.

Noen som har en løs foring til overs ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tre stempelpinnen gjennom en øyebolt og bruk den til å spenne stempelet ned mot en tykk jernplate. Bruk papir mellom skjørtekant og jernplaten.

Spenn så den platen opp med vanlige spennklakker.

Einar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

unskyld at jeg spør. men hvordan vet du hva kompen ble?.. Jeg har vært borti flere som har driti seg ut og tatt en komp test. og sett at det er 12bar i trykk på stempla. ikke glem nå at BAR i trykk og KOMP er 2 vidt forsjellige ting!

du SKAL ha høy komp på turbo. kjør bare på med høyere oktan.

på turbo er det omvendt. Mindre komp for jo mere turbo trykk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

teoretisk kompresjonsforhold ble målt  ved å sette stempel i TDC, skru på toppen(med paking) og så helle olje ned i plugg hullet. Målte altså hvor mye olje som gikk på, og da kan man regne ut hvor høy komp'en ble. Kontrollmålte med ett orginalstempel for å se at målemetoden var "kalibrert". Det ble riktig svar med orginalstemplet 9:1 .  med nye stempler ga målingen 12.2:1.

Måling av trykk med manometer er en annen sak, so ikke gir noe svar om kompresjonsforhold som sådan, da denne målingen vil avhenge av åpningstider for ventiler mm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Eg har to sylinderforinger trur eg. De ble byttet etter et turbo havari, så de er ikke i topp stand, men det holder til det du tenkte å bruke de til.

Men eg reiste offshore på jobb på fredag, så eg får ikke sendt de før 17 februar.

Send meg en mail etter den 17ende, om du ikke får tak i sylinderforing andre plasser ([email protected]).

Betaler du frakten, så skal du få foringene gratis.

Dreide selv ned stemplene før turbomontering. Mener eg tok av ca 1,2 mm på toppen av stemplene,

og det skulle gi ca 8.1 i komp.

JTA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du SKAL ha høy komp på turbo. kjør bare på med høyere oktan.

på turbo er det omvendt. Mindre komp for jo mere turbo trykk

::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JTA: Takk for det tilbudet! Det skal nok gå å vente til 17. for min del. De du har er for 2.5 V6 vel ? Det at de ikke er i topp stand er ellers bare fint, for vi tenkte å splitte den på langs for så å bruke den som oppspenningsverktøy i dreiebenken. Ville være synd å bruke en fin Alfa-del til noe slikt.. Jeg sender deg en mail når du er tilbake på fast grunn igjen.

155: Kan ellers si at min motor ikke skal ha noen turbo, så jeg er enig i at man gjerne skal ha høy komp. Men det får være grenser, da. Vil helst kunne kjøre på vanlig 98 bensin. Vil ikke konvertere til dieseldrift sånn med en gang.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dreiebenken?

Skal du ikke benytte sjansen til å gi ventilene litt mer plass da?

Det kan jo i og for seg også gjøres i dreiebenken, men da snakker vi oppspenning for viderekommende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle tiders, JTA.

Einar: Ja.. dreiebenken. Skal ta å dreie av en drøy millimeter av toppen av stemplene. Problemet var å få spent opp stemplene uten å ødelegge stempelringsporene. Ett bilde av stemplene:

begge.jpg

Etter det jeg har funnet ut er disse stemplene Gr.A stempler fra det gode åttitall. Ventilene har forholdsvis gode utsparinger på disse stemplene allerede, så jeg gjør ikke noe mer med dem. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Bare sjekk at det ikke blir for lite materiale igjen på noe sted! Mål innvendig med dybdemål og sammenlign med utvendig mål. Finner du at det blir for tynt på noe sted, så må du nok frese for å las det stå tilbake mer på disse stedene. Helst med CNC fres for å sikre deg at alle 6 blir like.

Et problem med oppspenning av stempler på periferien er at de er både ovale (skjørtet) og tønneformet. Spre den slissede sylinderforingen og tre papir ned mellom stempel og foring. Det gir deg 2 fordeler:

1-Sklisikring, så ikke stempelet spinner i foringen. Neppe noe problem om du bruker et dreiestål som er slipt for aluminium og riktig hastighet. Da blir det lite kraft.

2-Utligner ovalitet og tønneform en smule.

Mitt tidligere forslag var basert på at du skulle frese, men kan også brukes på dreiebenkens planskive. Kjør såfall øyebolten tvers gjennom hele spindlen og spenn den på andre enden.

Hvis du har alliert deg med en proff dreier kan du sikkert stole på at han ikke setter igang uten å være sikker på at det blir bra. Da utnytter han selvfølgelig egen erfaring. Det er mange veier til Italias hovedstad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for innspillene dine på dette problemet. For min del er det begrenset med fiksturer jeg kan tilvirke selv, da jeg ikke har tilgang på maskineringsverktøy. Så jeg har alliert meg med en proff. Kjell Kirkebakken har tune't motorer profesjonelt i flere år enn jeg har levd så hans erfaring omkring dette temaet er ganske stor. Det var han som ba meg finne fatt på en gammel foring som vi kunne benytte til denne operasjonen. Først trodde han at han kunne spenne dem opp direkte, men så viste det seg altså at skjørtet var så kort at det ble problemer.  Han sa ellers at vi kan som siste utvei frese stemplene, men at det var litt uprofft så han vil helst dreie. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...