Gå til innhold
@pi

Knekk/Smell fra bakhjul ved humper i veien

Anbefalte innlegg

Når jeg kjører over groper, hull i veien, høres oftere og oftere et dumpt smell eller en knekk fra spesielt høyre bakhjul.

Har testkjørt over en del dumper i sakte fart, og det høres som om smellet oppstår idet hjulet er på tur opp av ujevnheta. Akkurat som om ikke noe tar imot støtet.  Høres akkurat ut som om reservehjulet er løst og har tatt seg et kraftig hopp. Stabilitetsstag m foring er just skiftet, og verkstedet fant ikke noe annet. Kan dette relatere seg  til demper eller fjær? Lurer på om min kollega har rett. "Alfa tåler ikke å brukes på norske veier"

Hilsen Dieselduden med altfor liten teknisk kunnskap om bil.

(1,9 JTD) :'(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Kanskje det. Vel verdt å sjekke. Rart ikke verkstedet oppdager sånt?Kanskje jeg skulle høre med det officielle Alfa verkstedet, selv om jeg ikke har fått så god kundebehandling der før. Kan jo være lurt med en "second opinion"

Tar fortsatt imot flere erfaringer/råd på denne tråden.

Hilsen Dieselduden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkurat samme symptomene på min 96 mod GTV. Hentet bilen på verksted idag, de hadde skiftet begge bakre støtdempere og lyden forsvant. måtte ut med ca 5000 spenn...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lignende lyder i min bil. Ved passe skarpe ujevnheter da. Etter å ha byttet alle fire demperne så er lyden til en viss grad til stede, men ujevnhetene må være mye skarpere enn før for at lyden skal komme.

Men lyden er der :(

Har vel slått meg til ro med at den bare alltid vil være der..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok et stag måtte byttes bak, samt at en registrerte en liten slakke i demperen. Får testa bilen imårra, så nå er jeg spent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok et stag måtte byttes bak, samt at en registrerte en liten slakke i demperen. Får testa bilen imårra, så nå er jeg spent.

Har også samme fenomen på min Sportwagon. Skyldes sannsynligvis en ødelagt foring (som byttes i morgen).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slappe dempere bak, men inget kritisk ifølge verksted. De anbefaler å bytte til "Rammstein"(he he) dempere!. Men det blir jo sikkert 5-6000?

Tror jeg drøyer til høsten. Nå er det jo snart vår og slette veier uten issvuller.

Har også blitt anbefalt å bytte til 159, men det blir både dyrt og litt gubbete (mht designen)

Hilsen Dieselduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke SW veldig slapp i original-demperne bak uansett da?Litt bagasje bak så er hjulbuen over dekket :o

fyller du bilen med kg så har demperene fælt lite å si på hvor langt opp hjulene går når bilen står stille  ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke SW veldig slapp i original-demperne bak uansett da?Litt bagasje bak så er hjulbuen over dekket :o

fyller du bilen med kg så har demperene fælt lite å si på hvor langt opp hjulene går når bilen står stille  ::)

Fjädrarna var slapp på min förra 33SW. Då var det ofta hjul mot bakskärmarna så snart det var lite last i.

Men något som jag hade problem med, som kan vara liknande hos dig var bromskraftsreguleraren. Den sitter i Panhard-staget på 33'an. En axel som sitter parallellt med bakaxeln rätt ovanför den.

När staget rör sig upp och ned så är det en liten hävarm som följer med. Denna hävarm pressar på en kolv på bromskraftsreguleraren. Om denna kolv sätter sig fast så ligger staget som kan verka på kolven istället och slår mot Panhardstaget eftersom det inte följer med upp och ned.

Lite värme och smörjning av bromskraftsreguleraren hjälpte.

Nu har ju inte nyare SW's ett Panhardstag, men kanske någon liknande lösning för bromskraftsreguleraren ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkurat samme symptomene på min 96 mod GTV. Hentet bilen på verksted idag, de hadde skiftet begge bakre støtdempere og lyden forsvant. måtte ut med ca 5000 spenn...

Dempere bak på 916 bør en flink mekaniker klare på 30 min, og da mener jeg begge sider. Bakstillingskonstruksjonen i seg selv er ganske komplisert, men demperbytte bak på disse bilene er det enkleste i verden. Ingen demontering av andre komponenter kun 2 bolter på hver side. Hva måtte du gi for demperene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

. Bare et par måneder siden vi først hørte antydning til smell og knekk fra bakdelen av bilen.

det hender det dukker opp "feilkonstruerte" fjærer som evt kan knekke av en runde eller 2. Da vil bilen din gynge noe voldsomt. Men demperene har iallefall ikke noe å si på hvor langt bilen synker når den står stille. På mange biler så er det ikke noe problem å kjøre helt uten dempere, det er bare det at det føles som om du står å gynger på en trampoline eller at du er på sjøen  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dempere bak på 916 bør en flink mekaniker klare på 30 min

Heisann, har stoppekokke og dempere så hvis du vil holde formen i disse OL tider, er du hjerteligvelkomme.Hva er runde tiden på foringer? ;)

Spøk til alvor; har samme "lyden" i min bakstilling over dumper, gjør vondt  i skjelen, virker som om ikke beveger seg fort nok...eller i det hele tatt? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spøk til alvor; har samme "lyden" i min bakstilling over dumper, gjør vondt  i skjelen, virker som om ikke beveger seg fort nok...eller i det hele tatt? 

Skrekk-scenarioet for dere med 916 og bråk fra bakstillingen:

http://www.gtvv6.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3386

Bakstillingen din har totalt 14 stk gummiforinger. Se på de vedlagte bildene, det er som regel de nedre foringene (3 stk på hver side) som er dårlige. Jeg skiftet disse og dempere på bilen til Dan N. når han hadde GTV'en, no big deal men det var deilig og ha tilgang på hydraulisk presse både for og presse gamle foringer ut og for og presse nye inn. Ta kontakt på pm hvis du sliter med og få time hos MF. :)

gtv_rear_bushes.jpg

gtv_rear_bushes2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...