Gå til innhold
gnordvik

Åpne panseret.....

Anbefalte innlegg

:( Hei.

Hvordan åpne panseret på en 156 når wiren på panserlåsen er røket fremme?

( Selvfølgelig..)

Ryker grillen eller????

Krysser fingrene og vente på svar...... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange biler har en reservevaier lagt opp ved siden av, den skulle du kunne finne i omerådet rundt den vanlige hendelen.. hvis ikke.. lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du vet hvordan mekanismen fungerer og hvor den er så finnes det alltid en løsning.  :)

Jeg eide forøvrig Giulietta'n i over 1,5 år før jeg endelig fikk skaffet meg en panserwire og byttet den, der fikk jeg åpnet panseret veldig enkelt bare ved å dytte en lang skrutrekker inn mellom rillene på grillen og vippe "spaken" som wire'en egentlig skulle sitte på til siden, så gikk panseret opp. Her var den bare rett forran radiatoren og veldig enkel å nå med en skrutrekker.

Du får ta en titt i motorrommet på en maken bil for så å se hvordan mekanismen fungerer og om du kan nå den fra utsiden med noe.  ;)

Alfahilsen Ronny som ikke lenger får opp høyre bakdør hverken fra utsiden eller innsiden selv om den er ulåst  ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stikk en streng inn gjennom høyre grill og inn i sprekken nederst i panserlåsen.

Strengen må være litt bøyd.Om du er heldig, treffer du haken som enden av

wiren er festet på og kan trykke haken inn.Du må ha en lik bil å se etter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) Takk for svar. Har hatt en telefonsamtale med en hyggelig Alfafrend med lik bil som meg.

Han har laget seg til med streng osv, og til helgen åpner vi panseret.

Gud! Det er flott å eie Alfa og være del av et slikt miljø!

Skal jeg skrive halelujah... eller blir det i meste laget.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å stikke innom nærmeste Alfa verksted, og få de til å skifte wire?

Kunne jo levert den inn på verksted, men tenk så kjedelig.....

Nå blir det Alfaprat, jeg lærer noe nytt om bilen min osv.....

Hadde det vært en Toyota hadde nok verksted vært løsningen, men det er liksom noe mer med Alfa...I alle fall slik som jeg ser det. :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å stikke innom nærmeste Alfa verksted, og få de til å skifte wire?

Kunne jo levert den inn på verksted, men tenk så kjedelig.....

Nå blir det Alfaprat, jeg lærer noe nytt om bilen min osv.....

Hadde det vært en Toyota hadde nok verksted vært løsningen, men det er liksom noe mer med Alfa...I alle fall slik som jeg ser det. :-\

Mer trøbbel ja..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) Da var panseret åpnet. Det gikk greitt. Vi brukte et stag fra en gammel vindusheis og en tilsvarende bil. ( Alfa 156 ) Styrte staget på plass ( bøyde det til ) på den "friske bilen".

Når denne traff, gjorde vi det samme i "blinde" og vips!!!! Panseret var åpent.

Problemet skyltes ikke at wiren var røket. Det var bare helt tørrt på låsemekanismen. Litt 5-65 og moing og låsen var som ny igjen.

Moral: Husk å smør panserlåsen.   

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm...

Panseret på min 156 (facelift om det betyr noe..) vil ikke opp. Wiren kjennes meget slakk, og den er på plass som den skal under dashbordet.

Antar den da har hoppet av fremme. Så da er det vel fram med lykta, speilet og noe tynt å fikle med.

Tips mottas med takk ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvor du bor, men er det kaldt der vil jeg bare si - sett bilen inn i varmen et sted.

Frosne vaiere og fett tregt som modellervoks er aldri bra for noe :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alfarookie: Ikke kaldt. Tok bilen inn i varmen.

Landmann: Jepp, disse triksene er prøvd.

Bilen ble satt på verksted fordi et annet verksted (ikke jeg heller) ikke finner finner en klunkelyd i opphenget foran venstre side.

Har hatt den på crosscheck osv, men finner ikke noe galt. Det skulle åpne panseret, men det gikk ikke. De prøvde ca halvtime hos verkstedet, men ga opp, så nå prøver jeg selv hjemme.

Og ja, klunkelyden er der fortsatt også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer du å kjenne vaieren gjennom grillen på førersiden; trekk litt ned og deretter hardt mot deg.

Dersom vaieren har løsnet

Ganske kraftig ståltråd, bøy i enden og lure inn fra høyre... det er denne kroken du må løsne  

Dårlig forklart ..... se på bildet under ...

post-996-14779361238734_thumb.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker! Dette fant jeg også i går kveld.

Men jeg kommer ikke til. Har prøvd med streng, men dette er som å finne rette kniven i en skuff som er lukket. Men du mener nok inn fra venstre.

Hos meg er det nok den kobberbrune enden som har hoppet av.

Har sausa inn låsekassa med CRC nå, men er nok ikke manglende smøring som gjør det da det ser ut som delene beveger seg som de skal.

Selve låsekassa er festet med 3 stk 10mm muttere, og jeg skal prøve å ta av disse. Da håper jeg låsen følger med panseret opp noen cm.

I følge alfaowner må jeg av med venstre framhjul og plastinnerskjerm og nå det derfra, men jeg tenkte prøve å løsne låsekassa først.

Kommer heller ikke til nedenfra, for låsekassa er tett der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) høyre eller venstre, i fartsretning eller i mot, dytte eller trekke...

Da har jeg innhentet litt egenerfaring fra min egen 156, verzione uno - forutsatt at din facelift har samme låsekasse.

Først: naturlig nok er låseklakken skjult, meget godt skjult slik at ikke lommetyver kommer til. Det finnes imidlertid små hull på begge sider av låsekassen som gir adgang med ståltråd eller liten stålpinne. Se bildene under:

1. I dette bildet har jeg lagt skrutrekker med stjernesporet mot låseklakken. Jeg har også låst mekanismen slik den fremstår hos deg nå. Låseklakken skal trekkes/skyves i nedkant MOT førersiden.

2. I dette bildet har jeg lurt inn en ståltråd gjennom hull på siden av låsekassen. Ståltråden har en svak bøy. I enden av sltråden må du lage deg et håndtak som gir deg mulighet til å styre/vri ståltråden og bøyen. Her har jeg (lucky me) fått bøyen plassert rett i fht låseklakken. Går du inn fra motsatt side så kan du dytte med stiv ståltråd/pinne.

3. Her er ståltråden trukket litt; det er ikke mye som skal til - og vips spretter låsearmen opp og panseret er frigjort fra primærlåsen. Rødt håndtak og der var sekundærlåsen deaktivert.

post-996-14779361250886_thumb.jpeg

post-996-1477936125313_thumb.jpeg

post-996-14779361255487_thumb.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og alternativ til første ståltrådfeste er adkomst til armen (der vaieren kommer). Jeg har fjernet den store fjæra for syns skyld.

(Jeg er litt i tvil om det kan være rett at vaierenden din har løsnet. Har du fått tak i vaieren gjennom grillen og trukket den mot deg med fingrene OG kjent at den er løs?)

post-996-14779361264181_thumb.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å fy skamme seg Landmann!  :o

Når du først har rallemikken åpent, spander på en real vask og klin på litt fett.  ;)

Men en skal vel være over middels godt "hølvant" for å få mikla en ståltråd inni der når panseret har stengt for dagen? Spesielt på en pre-FL med hele stasen hengende ned midt på foran....  ::)

;D Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...