Gå til innhold
JB.

JB. skrur GTV 2.0L '86

Anbefalte innlegg

Greit, da føler jeg at det er min tur til å legge ut litt info om hva jeg holder på med om dagene.

For et par år siden kjøpte jeg meg en opalrød GTV. Bilen hadde noe "småplukk", men hadde svært lite rust. "Småplukket" ble som det ofte blir mer enn bare enkelt å få i stand, men etter en stund gikk bilen som den skulle. Alt av elektronikk fungerer smertefritt. Det eneste gjennomgående problemet jeg har hatt er ved motoren. Den har til tider vært i svært god form og andre ganger i heller laber form. Men det er jo også en forgassermotor da.

I sommer fikk jeg bygget et nytt eksosanlegg til bilen. Fra grenrør og bakover i rustfritt stål. Svendsen Eksos gjorde jobben til en meget behagelig pris. Siden jeg bruker bilen som bruksbil om sommeren vil jeg ha originalt antall lydpotter, men det er fremdeles masse godlyd i bilen.

I høst tok jeg mot til meg og løftet på teppet for å finne det som var av eventuell rust. Det var ikke mye, men et par hull over bærebjelkene var det blitt. I hvert hjørne av torpedoveggen var det også hull. Dette ble kappet ut og nytt stål ble sveiset inn. Jeg benyttet den anledningen til å legge inn nye lyddempingsmatter før jeg satt interiøret inn igjen.

Siden jeg har hatt en del problemer med motoren har jeg vært ute etter en TS fra 75. Jeg kom frem til at det er den smarteste oppgraderingen jeg kan gjøre i forhold til pris. Nå i vinter kom jeg over en som skulle være i god stand i Sverige. Jeg sendte selger en mail og avtalen var i boks. I går natt kom jeg hjem etter en tur fra Oslo til Stockholm til Oslo som jeg gjorde i et strekk. Slitsomt, men nå har jeg hvertfall en TS stående klar for å bli puttet inn i GTVen. Alt av nødvendige deler fikk jeg med. Selgeren var bare nødt til å klippe tre ledninger (bensinpumpe i tanken, bensinmåler og en til som jeg ikke husker i farten).

Nå står bilen i en varm garasje mens jeg venter på vår. Kommer tilbake med noen bilder i løpet av kort tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vell bensinpumpa var ikke i tanken på min GTV som hadde TS motor den var i midten å den har eg liggende om du trenger samt tanken om du er ute etter en slik en også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk med tanken fra 75ts. Har fått høre at den er lik som på GTV. Da slipper jeg å mekke retur og forpumpe. Bonus for meg.

Her er motoren som jeg kjøpte. Det måtte litt rå muskelkraft for å få den på pallen og inn i bilen, men det gikk fint. Skal spyle over den før jeg setter den på plass så den blir ren og pen.

P1020386.jpg

Og et bilde av bilen den skal inn i:

P1000728.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenker den var tung å løfte på ja..

Måtte løfte en 2l 16v maskin opp på en henger i fjor, og det var ikke lett..

Tenker bilen blir glad med ny maskin :D

men må man bytte panser når du setter i denne maskinen? er den høyere på noen måte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren er høyere som dere sier, men det holder å legge på noen fetere brikker i panserfestet. Det er ikke nødvendig med GTV6 panser. Det er hvertfall hva jeg er blitt fortalt og jeg har sett flere bilder av biler med 2.0L panser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren er høyere som dere sier, men det holder å legge på noen fetere brikker i panserfestet. Det er ikke nødvendig med GTV6 panser. Det er hvertfall hva jeg er blitt fortalt og jeg har sett flere bilder av biler med 2.0L panser.

Vell er jo bare en måte og teste dette på det er å prøve det selv med noen spacere mellom som du sier. liker du det så er det ok liker du det ikke er det bare en vei nemlig GTV6 panser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville gått for GTV-panser.. eller enda bedre, hevet ett parti på orginalpanser, slik som er gjort på Kompressor Alfettaen. da får man samtidig litt egen look over sakene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. forsto ikke helt det du skrev der. Men jeg går for det panseret jeg har nå regner jeg med.

Siden det foreløpig ikke er i nærheten av vår har jeg jo også andre saker å drive på med. Nå er det bremsene som står for tur. Det har lekket litt bremseveske bak på bilen  de siste årene så det er på høy tid å gjøre noe med det. Bakbremsene er allerede plukket av da en støvbelg stakk ut av den ene kalliperen. Den var med andre ord meget klar for en overhaling. Siden jeg først var i gang plukket jeg av den andre også. Grei jobb. Jeg har ikke sett over kalliperene enda, men håper de er gode nok til å beholdes for renovering.

Jeg skal legge inne en bestilling hos Highwood Alfa på Goodridge bremseslanger rundt om, nye bremseklosser (tror det blir Ferodo fremme og original bak). Gruer meg som en hund til å lufte bremsene da jeg har hørt diverse skrekkhistorier om dette. Skal kjøpe meg en lufter fra CD Cardic så jeg håper den vil hjelpe meg litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det at jeg har sett denne bilen i Øvre Årdal? Rimelig sikker på det  ;)

Ja det stemmer nok det. Mine besteforeldre bor på Øvre og Tangen. Jeg så en rød 155 der, men fikk ikke snakket med eieren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det at jeg har sett denne bilen i Øvre Årdal? Rimelig sikker på det  ;)

Ja det stemmer nok det. Mine besteforeldre bor på Øvre og i Årdal. Jeg så en rød 155 der, men fikk ikke snakket med eieren.

Det var nok meg  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke akkurat det panseret nei, du må lage ditt eget.. ;) poenget var vel at dette blir litt anderledes å se på enn GTV6 panseret..

nei klarer du å holde det under orginalpanseret så syns nå jeg det er penest hvertfall!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestillt bremseklosser, bremseslanger, overhalingssett og motorfester fra Highwood, men delene lar virkelig vente på seg! Det ble sent 10.feb, men er enda ikke kommet.  :(

Må få laget nye bremserør også, men det virker ikke som det verkstedet jeg har vært i kontakt med liker å svare på mail. Får vel møte opp personlig da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns også du skal beholde orginalpanseret.. Alt for mange å se av 2 liter GTV med GTV6 panser.. 2literen er nesten mer skjelden enn GTV6 nå om dagen.. ikke mange pene orginale 2 litere igjen der ute..

-Magnus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 literen er vel faktisk produsert i færre eksemplarer  :P

stemmer ikke dette da?  ???

Nei rakis! Det er laget nesten dobbelt så mange 2 litere.. 

Liker GTV2 liter godt! De har en helt annen personlighet enn GTV6. 2 litern er litt feminin liksom.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker GTV2 liter godt! De har en helt annen personlighet enn GTV6. 2 litern er litt feminin liksom.. ;)

Enig! ;D Sexy bil 8) hehe..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pass deg nå!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det gjort litt mer på bilen. Kom frem til at jeg ville bestille nye bakbremser fra Mekonomen. Da vet jeg at jeg får noe som fungerer 100%. Det ble litt for mye tull med de gamle som jeg hadde tenkt å overhale selv.

Siden det var en liten ventetid på caliperene fiksa jeg til bremserørene. Det var en litt knotete jobb for alle bøyer osv må stemme helt nøyaktig. Etter mye frem og tilbake var de klare:

P1020571.jpg

I går var dagen kommet for å sette på de nye bremsene og skru på plass skivene og drivakslingene. Selvfølgelig måtte det ytterligere litt tilpassing til for å få bremserørene helt i henhold, men det gikk fint. Bremserørene må festes i caliperen før de monteres, hvertfall hvis man gjør jobben med girkassa på bilen. Bytta også ut den gamle gummislangen med en stålomspunnet bremseslange fra Goodridge. Jeg valgte originale bremsebelegg bak, etter anbefaling fra Chris på Highwood.

P1020585.jpg

P1020587.jpg

Jeg fikk også montert stålomspunnet bremseslange på den ene siden fremme. Bremseslangen satt som berget og jeg brukte en del tid og bannskap på å få den av. Ville ikke bruke for mye makt for å få den av da det kunne gått ut over festet til slangen. Til andre som har tenkt å skifte bremseslanger vil jeg anbefale å skru av caliperen for å løsne den ene enden. Tusen ganger enklere. Bytta ut klossene til et sett fra Ferodo også på anbefaling fra Chris på Highwood. Skal ta den andre siden imorgen så da kommer bilde fra det også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var også den andre siden foran klar. Bremsebelegg fra Ferodo og slange fra Goodridge. Har ikke gjort noe med selve caliperene da de er i god stand.

P1020595.jpg

Fikk også justert håndbrekket til å låse hjulene helt ved fem klikk. Det skal være OK i følge Haynes. Dermed gjenstår bare lufting av bremser  :-[ Gleder meg ikke, men håper det blir bra med en slik luftman sak fra CD Cardic.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...