Gå til innhold
Einar

Ny gammalAlfa på gården.

Anbefalte innlegg

Da er jeg blitt eier av en 1962 Giulia Spider med uoriginal motor. Den som stod i siste klubbladet.

Det er vel det ammerikanera kaller for en "abnormale", med 2 doble Weber, en litt nyere Giulia Super 1600 motor. Men nå er jeg mer opptatt av kjøreglede enn matching numbers, så det er greitt nok for meg.

Jeg tok sjansen på at det ble kjøp, og stilte i Haugesund med flakvogn. Hadde vel stort sett bestemt meg for å kjøpe om jeg ikke fant veldig gode argument for å lavvær. Og den stod da også på flaket på vei hjem. Fant ikke noe rust som skremte meg, og virket også ganske grei mekanisk.

Ikke veldig startvillig og gikk som en gråtass. Men etter hjemkomst å ha tømt fordeleren for den ikke-flyktige andelen av etpar bokser CRC eller hva det kan ha vært, så er det grei start. Fire rolige pump på gassen, så brummer den i gang uten noe kværning på starteren. Og etter litt varmkjøring går den som en injectionmotor på tomgang, og reagerer prompte på gassen. Det eneste jeg har funnet som må fikses er en sideveis slakk et sted i bakstillingen. Antar det er noe shimsing av triangelstaget som ikke er riktig gjort. (Noen med tips?) Dessuten ligger ledningen fra bremselysbryteren på masterpumpa over eksosgrenrøret, og ser ut deretter. Så planen er å kjøre den på flaket til EUkontroll etter å ha fikset dette.

Ja også bagasjeromslåsen da. Der mangler sluttstykket. Men jeg fant et godt bilde på nettet, så det ser ut til at jeg kan lage selv. Og kalesjen er dårlig tilpasset, men ser ut som foringer i mekanismen og en bedre monteringsjobb er alt som skal til.

Det er også en vekselstrømsgenerator på motoren, og det er ikke plass til en fjert mellom den og styresnekka. Merkelig nok subber det ikke, så motorfestene må være utrolig stive. Men om det er noe dunking under kjøring, så vet jeg hvor jeg skal begynne å lete. Men en japsegenerator kan ikke være noe mer helligbrøde enn en tysker, så det blir vel ut med Bosch og inn med en litt slankere sak.

Ikke noe prosjekt på gang ennå. Jeg håper og tror den kan brukes som den er i sommer. Så får prioritetene settes etter en sesong's erfaringer.

Ta gjerne kontakt om du kjenner disse bilene. Jeg har nok samme status her som en norsk politiker: har teorien inne, men kommer nok til å snuble i mine egne skolisser.

Så nå håper jeg bare på en knallsommer. Med en Spyder og en Spider kan det jo bli litt "elle-melle".  :D

Einar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpte du den i haugesund?

mener å aldri ha sett en slik bil i haugesund og eg jobber i haugesund så burde nå ha sett den...  :-\

men gratulerer med nytt kjøp :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil. Har vært borti den bilen noen ganger, bla. justert forgasserene på den.Tror du har fått deg en grei bil. Det er hverfall lettere å få deler til 101 serie enn den tidligere 750 serien. Hvis det er noe du lurer på så får du gi ett vink..Blir litt trist at andelen gamle Alfa Romeo her i distriktet bare synker...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Martin,

Ser ut som du har gjort en bra jobb med den justeringen. Iallefall etter det jeg kan bedømme uten å ha kjørt på vei.

Vær glad bilen blir i Norge i det minste.

U5: Ikke rart du ikke har sett den. Etter kjøreboka å dømme har bilen knapt vært varmkjørt de siste åra.

Jeg vil tro den blir glad for å komme seg ut i trafikken til sommeren.

Bilder kommer. Må bare finne ut hvordan jeg gjør det på forumet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik setter du inn bilder:

[img=http://photobucket.com/albums/y129/etbildeavnoe.jpg]

*lært av TW147* ;)

Eller du bruker "Sett inn bilde" knappen når du skriver innlegget, rett ove disse to smilyene  ;):D faktisk..

Og så limer du inn adressa til bildet mellom ][

og så klikk på forhåndsvisning for å sjekke, er alt  i orden poster du :) evt må du redigere etterpå...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har vel stort sett blitt brukt på Veteranbiltreff på vestlandet de siste årene,(http://www.haugalandveteranvognklubb.net/)

og enkelte korte søndagsturer.

Forgasserne er bare justert med bruk av hørselen, men det var det beste jeg klarte. Var en kjekk bil å kjøre med. Har vel også fått seg ny kalesje de siste årene( litt dårlig montert?)  og jeg tror den fikk seg noen nye foringer for 2 år siden. Du bør også klage på meg for prisen du måtte gi. I fjor så ville han selge den veldig mye billigere..( Han visste ikke markedsprisen). ;D;) Var litt artig det med forgasserne for det var en gjeng med gammelkarer med biler fra -20-30 tallet som han ville at skulle justere forgasserne. De konkluderte med at det ikke gikk ann og at han måtte kjøpe nye. de er jo vant til enkel fallforgasser og hadde ikke skrudd Weber før. Bilen ble så levert bort til en annen kar i Veteranbilkretser og han ringte til meg for å få de justert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja nå er jeg jo glad den ikke er din da. banana.gif

Planen min er å fikse det som trengs for å kunne kjøre med den i sommer:

- Sluttstykket til bagasjeroms låsen.

- Ledning fra bremselysbryter ligger innpå grenrør.

- Knakking når jeg dytter bakenden sideveis.

- EU kontroll.

Jeg kunne også tenke meg ny grill (hjertet), og å få strammet opp kalesjen. Ellers vil jeg kanskje ta noe småtteri etterhvert, men ellers bare kjøre en sommer for å se hvor vi står og prioritere når jeg kjenner den bedre.

Hvis bilen forteller meg at den vil ha nye felger så får den det. Men det er ikke noe så langt som indikerer det.

Nå venter vi bare på våren. 00000161hoppe.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for blomstene!

Flott bil! Men den fortjener noen italienske speiler istdenfor disse britiske skjerm-speilene. ;)

Det siste er jeg helt enig i. De forstyrrer linjeføringen og får meg til å tenke litt på  Briggs & Stratton.

Vil heller ha de som er montert på døra. Ikke utenkelig at jeg prøver å få til noe der og kamuflerer hullene etter de torpedoene som sitter der nå.

Kan jo kamufleres som kulehull.  8)  Kjørte ikke Sjakalen en slik?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen bilder:

http://home.eunet.no/~einar/giuliaspider/Thumbnails.html

Advarsel: De (ikke thumbs) er rått og røti rett fra kameraet og derfor rundt 3Mbyte/stk.

Jeg var ute og prøvde den en tur også. Den trakk til høyre, så nå ligger det helsålede bremsesko og venter på gulvet under den. Den er parkert 2m oppe i lufta for ikke å være i veien! Hendig når nye sko skal inn. Klutchen sluret også en anelse, så det blir vel bytte av den før sommeren kommer også.

Ellers er den stø og fin på veien.

Men forgasserene må nok justeres ja. Den går fint på tomgang og reagerer godt på gassen. Men det er et høl midt i turtallsområdet. Er det noen her som har en eske med dyser og emulsjonsrør for DCOE?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Montreal ble opprinnelig levert uten sidespeil, så alle utvendige speil er ekstrautstyr eller tredjeparts tilbehør. De fleste ble påsatt Marini-speil (som på bildet over), men det varierer en del hvordan disse ser ut på baksiden. Mine er helt glatte med kun Alfalogo på spissen, mens andre har tekst ovenfor i tillegg ref. bildet her. Tror det varierer litt hva Classic Alfa har inne, så det er kanskje lurest å sende en mail og spørre.

post-0-14779318861161_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja de speilene kunne passe. Si fra om noen skal ha noe derfra, så kan vi bosse på frakten.

Vet dere forresten om det var påbudt med sidespeil i 1962?

Eventuellt to, eller bare på venstre side?

Jeg kunne tenke meg å pelle av det skrammelet som står på forskjermene. De duger uansett ikke som speil da de står altfor langt unna. Kan ikke engang bruke dem for å rygge inn i garasjen. Men speilet på dashbordet funker supert, så jeg slipper å montere tannlegespeil på cepsen.

Og både speedometer og turtellerwirer laget rapp..rapp..rapp lyder. Er det noen som vet om det går an å dra wiren ut av strømpa? I såfall fra hvilken ende? De trenger vel litt smøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hold your horses! Alle Marini-speil bærer Marini-logoen på baksiden. Speilene er Marini sin design. Speilene som bl.a. Classic Alfa og andre delepushere selger er de langt rimeligere kopispeilene som er laget i østen (typ halv pris). Kvaliteten på disse kan på ingen måte måle seg med Mariniene (jeg har selv orginalt Marini på bertonen, men kjøpte kopier til raceren grunnet økonomisjefen). På en Montreal sømmer det seg kun med Marini, så tw har snart et sett kopier for salg. ;)

Dette er et orginalt Marini-speil:

mrr1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet dere forresten om det var påbudt med sidespeil i 1962?

Eventuellt to, eller bare på venstre side?

Det var kun påbudt med speil på venstre side.

Og både speedometer og turtellerwirer laget rapp..rapp..rapp lyder. Er det noen som vet om det går an å dra wiren ut av strømpa? I såfall fra hvilken ende? De trenger vel litt smøring.

Det er greiest og bytte hele greia, strømpa er mest sannsynlig slitt. Hvilken type instrumenter har du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det flere typer?

Og bytte blir det nok til, men ikke i sommer. Jeg hadde tenkt meg å få noen mil i båten for å finne ut hva som skal gjøres i vinter. Så det med å smøre er tenkt som en midlertidig løsning. Sommeren er jo kort desverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vitaloni California på en gammel Spider? Hoho! ;D

Vitaloni har kun store og mindre elegante speil i blank type syntes jeg. Og noen av plastikkspeilene derfra ser helt forferdelige ut...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...