Gå til innhold
Pål M

156 GTA v.s. 2,5 V6

Anbefalte innlegg

Når den dagen kommer at jeg må bytte ut 156'en min i en Sportswagon, så er 156 GTA SW den som står høyest på ønskelista! Prisene på de begynner å komme ned på passat nivå også, så den er ikke så uoppnåelig som den var tidligere. En 2002 sedan koster faktisk under 100.000 NOK i tyskland, men etter at de rød/grønne busemennene har forsynt seg av sitt for å sikre årets julebord, kommer totalregningen på 320.000NOK. En 156 SW GTA starter på rundt 340.000 NOK. En 2002 156 SW 2,5 V6 får man ferdig inn for ca 200.000.

Det store spørsmålet blir da.... Er det verdt 140.000 kr mer for en GTA enn for en 2002 156 SW 2,5 V6??

Forskjellen er 58 hk, 1 sek raskere sprint til 100km/t 20 km/t rakskere toppfart samt endel fetere styling og sikkert mer ettertraktet som bruktbil når den skal selges igjen. Minuset er dyrere forsikring og høyere forbruk.

Link til überfet 2,5V6 til 230.000 NOK med recaro

Link til GTA SW til 370.000

Men man blir jo gal av å tenke på at en '02 156 GTA koster like mye som en 98 modell 156 1,6 her til lands...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vell har du råd så går du for GTA 50hk kjennes godt og det er ikke mange GTAer til lands heller så da er sjangsen for og ha noe ingen andre har. samt synd interiøret så skikkeli deiligt ut i GTAen nydelig bil som sikkert er mye mere ettertraktet når tiden er inne og den må selges.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart dette er ett hot alternativ, om en kan vente ett par år til og så finne en pent brukt ;D 2002 modell da så blir det jo enda men hyggelig...

Men for å banne i kjærka, så er jo 2,4 JTD 20V kjappere enn GTA på visse områder.. Med TI pakka er den også ganske grom, - og tenker du andrehåndsverdi kanskje enda lettere å bli kvitt enn GTA...kanskje. For ikke å snakke om drivstofføkonomi...

Jada, vet at det er KUN Alfa V6 som gjelder for deg  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:P

vell eg får det ikke til og stemme GTAen får eg til og komme på 476 000kr :S  :-X>:( asså 300 000kr bare i avgifter  >:( fy fa#%# ok eg klikker på tide å gå ut blir jo kvalm....

se her

den koster 386 000kr og gjett hva avgiftene er! joda 500 000kr bare i avgifter  :-X

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer ikke U5! Iallefall om du bruker autodb sin kalkulator og regner på den samme bilen.  Den koster 20K euro, minus mva som er 16%. Med EURO/NOK på 7,9 så havner den på 370K.

Diesel er jo et alternativ, men ikke til GTA!!! Og for å sammenligne så gjør 2,4 JTD 0-100 på 9,XX mot GTA på 6,3!

Men det skal ikke forundre meg om 2,4 JTD holder seg bedre i pris enn GTA heller!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer ikke U5! Iallefall om du bruker autodb sin kalkulator og regner på den samme bilen.  Den koster 20K euro, minus mva som er 16%. Med EURO/NOK på 7,9 så havner den på 370K.

Diesel er jo et alternativ, men ikke til GTA!!! Og for å sammenligne så gjør 2,4 JTD 0-100 på 9,XX mot GTA på 6,3!

Men det skal ikke forundre meg om 2,4 JTD holder seg bedre i pris enn GTA heller!

Neida, helt klart, diesel er ikke ett alt. til GTA men til 2,5 V6. Det var ikke sprinten jeg tenkte på, men i noen litt mere dagligdagse situasjoner som du kan komme opp i på E6/RV4 mellom Gjøvik og Lillehammer f. eks. forbikjøringer i 80 -90 km/t... der har disse dieselpurkene ett helt vanvittig drag, som du må kneppe ned ett par hakk for å få i en 2,5 V6, -og GTA...

Og når en ser på kjøps statistikkene om dagen så er diesel absolutt i vinden : http://www.dinside.no/php/art.php?id=288562 og det vil da bety at det er brukte dieselbiler som også er i vinden...

Men hvem bryr seg nå om det... vær litt gal og kjøp GTA..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om jeg hater Diesel-Alfa (ja, jeg har en selv :)), så ville jeg faktisk valgt en 156 SW 2.4 JTD som bruksbil og heller brukt resten av pengene på noe gøy.

Man kan hente ut mellom 194-220hk og over 420Nm av disse motorene og da er den nok nesten like rask som en GTA i mellomregisteret og i forbikjøringer på 4. og 5.gir.

Nå har jeg ikke testet GTA, men en standard 156/SW er ikke i nærheten av å være kjøremaskin uten å oppgradrere understellet for nærmere 20k. Og når du har oppgradert understellet så sitter du fortsatt igjen med altfor mye effekt på forhjulene.

Ja, en GTA ser rå ut, høres rå ut og går sikkert også bra, men jeg ville nok heller brukt 150-200k på noe gøy, og heller kjøpt diesel-varianten til daglig, som i real-life er nesten like sprek.....

Et billigere alternativ til GTA, er jo å putte i en V6 3.0 24V fra en GTV eller 166 i 156'en din  ;) Så en slik bil i Nederland i fjor, og med Squadra-chip og eksos så hadde den ca. 240-245hk. Da har du billig "GTA"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... her var det mye rare idéer...  Men Ola er igjen den mest fornuftige her! Punto og Ferrari er jo genialt! Eller kanskje en 1,9 JTD til under 100K om noen år... Kokka merker ikke forskjell allikevel.... Da kan man jo bruke litt på en 328 GTB ;D ;D Nei, dette med bil er ikke lett!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

f. eks. forbikjøringer i 80 -90 km/t... der har disse dieselpurkene ett helt vanvittig drag, som du må kneppe ned ett par hakk for å få i en 2,5 V6, -og GTA...

Jeg ser ikke noe problem her, liker man ikke og bruke stikka så kan man vel heller kjøpe automat? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig Stian! Stikka er til for å brukes, og knepper du en 2,5 V6 ned i 3. gir i en forbikjøring så garanterer jeg at uansett type pottebrenner så blir liggendes i støvskyen bak!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

f. eks. forbikjøringer i 80 -90 km/t... der har disse dieselpurkene ett helt vanvittig drag, som du må kneppe ned ett par hakk for å få i en 2,5 V6, -og GTA...

Jeg ser ikke noe problem her, liker man ikke og bruke stikka så kan man vel heller kjøpe automat? ;)

Jepp. Vanvittig drag som ikke er akkompagnert av en 5-6000rpm er da bortkastet drivstoff ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja den måtte jo komme fra deg.. ;D  ;D men en taper da vel en ca. 0,5 sek. pr nedgiring da vettu..ha, ha ,ha...

- Men ja jeg er enig, det er DØDSKJEDELIG å kjøre disse dieselpurkene, men du verden så billig  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grandis er også billig, men det smaker faen ikke mye godt. :-*

Ja til  110-oktan i pumpene og vekk med sotrør fra veiene. 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grandis er laget av sunnmøringer, det sier vel alt.. ;D ;D ;D ;D ;D ;D

110 oktan blir vel for tøft for mine fartøy, og sotrøret mitt har partikkelfilter, så den lukter som en sommereng ::)

Det som kunne vært morro var om de begynte å lage 1,5 l bensinsnurrer med 150 + hk og rikelig med Nm, og trekk i rumpa...

Men det var vel 2,5 V6 vs. GTA som egentlig var tema......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig Stian! Stikka er til for å brukes, og knepper du en 2,5 V6 ned i 3. gir i en forbikjøring så garanterer jeg at uansett type pottebrenner så blir liggendes i støvskyen bak!

Tror nok en 2,4 pottebrenner med 385-440 nm holder lett følge meg deg forbi det vogntoget...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok en 2,4 pottebrenner med 385-440 nm holder lett følge meg deg forbi det vogntoget...

For at sammenligningen diesel vs. bensin skal være reell må du enten sette snurre i bensinmotoren eller fjerne den på dieselen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde vært moro med en sammenligning. Om det du ser er riktig så skal jeg ha en 2,4 JTD SW neste gang! Har ikke prøvd den så jeg skal ikke nekte for at den kan henge på en V6, selv om jeg har vanskelig for å tro det. Jeg er med på en test om noen stiller opp med diesel!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde vært moro med en sammenligning. Om det du ser er riktig så skal jeg ha en 2,4 JTD SW neste gang! Har ikke prøvd den så jeg skal ikke nekte for at den kan henge på en V6, selv om jeg har vanskelig for å tro det. Jeg er med på en test om noen stiller opp med diesel!

Auto Italia testet en chip-tunet 156 2,5 V6 mot en chip-tunet 2,4 20v JTD.

Jeg husker ikke helt hva konklusjonen var, men jeg mener å huske at V6'eren var hårfint raskere 0-100, men at JTD var minst like rask i alle andre situasjoner.

Jeg skal se om jeg finner bladet i helga, så kan jeg poste litt mer nøyaktig hva konklusjonen var.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er ddet jo ikke så mye å hente på å chippe en 2,5V6 som en 2,4 JTD, så det forundrer meg ikke om Dieselen kom best ut av det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min er da 1.9, men du kan gjerne få prøve......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er snart en disel på tunet hos meg også, enten 1,9 Q4 eller 2,4 jtd, blir det siste så kan vi jo ta en sammenligning.

Moro med sånne små tester  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...