Gå til innhold
Lucky

Konvertere til innsprøytning

Anbefalte innlegg

Spekulerer mye for tiden, særlig m.t.p. italracing-serien. Lurer blandt annet på dette med å konvertere fra forgassermotor til  innsprøytningsmotor:

En motor med elektronisk innsprøytning vil naturlig nok ha et mer komplisert el-system, men mesteparten av dette sitter vel på, eller i direkte kontakt med motoren? Dersom jeg har en komplett donorbil, vil en slik konvertering by på mange problemer? (Dersom noen skulle lure, så tenker jeg på å bytte ut en 999ccm med 1242ccm.) Har aldri skrudd på en i-motor, så lurer på hva jeg har i vente. (Har ikke skrudd mye på gasser-motorer heller, men da har jeg god kompetanse i umiddelbar nærhet.)

-Vegard

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innsprøytning er ikke noe hokus pokus. På mange måter er det enklere å jobbe med dette enn med forgassere. Men det krever jo at man setter seg inn i noe nytt, da. Det meste av sensorer o.l. sitter som du sier på motoren. Noen styre-enheter må man finne plass til, men det burde ikke by på uløselige problem.

Har du en komplett donor så burde jobben være ganske grei. Nå kjenner jeg ikke i detalj biltypen du her snakker om, men hvis motorene har samme type motorfester, blir det omtrent "plug &play". Omtrent, siden kanskje den viktigste tingen du må tenke på er montering av nytt bensinsystem. I- biler bruker høytrykks bensinsystem, mens din gamle forgasser kværn har en liten mekanisk sugepumpe på blokken (antagelig). Mange biler har da en fødepumpe montert i tanken, som føder trykkpumpen slik at den ikke skal kavitere. Kavitasjon dreper trykkpumpen etter noen få timers drift, og de koster noen tusen hver gang det skjer..

Ellers så er jo alternativet å bygge om eksisterende motor, men da får du fort en god del mer å tenke på. Montering av dyser, temp sensorer o.l. noe som vil kreve en del maskinering og muligvis litt "custom" produksjon av deler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spekulerer mye for tiden, særlig m.t.p. italracing-serien. Lurer blandt annet på dette med å konvertere fra forgassermotor til  innsprøytningsmotor:

Drit i konverteringen til kjipt standardinnsprut! Gå heller for ett sett med skikkelige gassere som gir den rette lyden og bygg deg datatenning for under 1000 spenn! Jeg holder for tiden på med et fullt programerbart MegaJolt system til Giuliaen (http://www.picasso.org/mjlj/), vil komme tilbake med en beskrivelse av erfaringer og hvordan dette fungerer når jeg har fått dette opp og gå. Det eneste som er tøffere enn gassere er throttlebodies, man da snakker man fort et helt annet budsjett...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

RpmHead: Skal bli artig å høre hva du får ut av dette eksperimentet ditt. Jeg har ikke bestemt meg for noe som helst når det gjelder motor i bilen min (en Lancia Y10), men spekulerer mye på hva som vil gi det beste resultatet. Har lett endel rundt for å finne noen forgassere jeg kan bruke på 999ccm'n, men de fleste er aaalt for store. Blir det forgassere har jeg lyst på 4 venturier, og da er det ingen gassere (som jeg har funnet) som er små nok og fortsatt i produksjon. Dellorto DHLB 35 kunne kanskje vært et ok alternativ, men de blir vel ikke produsert lenger?

Er det Weber DCNF 36 på sud'en? Kanskje de kan brukes? Ettersom jeg kommer til å lage manifolden selv, er jeg mest ivrig på dette med fire venturier, slik at jeg slipper å lage en 2til4/1til4 manifold. Tror resultatet blir bedre uten sånne overganger.

Hadde selvfølgelig vært morro med 2 Ritmo Abarth forgassere, men da snakker vi godt over 10000rpm for å at de skal fungere, så det sier selv at ikke er praktisk gjennomførbart.

-Vegard

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lett endel rundt for å finne noen forgassere jeg kan bruke på 999ccm'n, men de fleste er aaalt for store. Blir det forgassere har jeg lyst på 4 venturier, og da er det ingen gassere (som jeg har funnet) som er små nok og fortsatt i produksjon. Dellorto DHLB 35 kunne kanskje vært et ok alternativ, men de blir vel ikke produsert lenger?

Er ikke basen til 999ccm motoren i Y10 og 127/Uno så og si identiske da? Finner du et innsug til DCOE så tror jeg ikke at 40mm blir helt umulig med moderate halsringer og dyser. ;) 1000 ganger artigere enn gammelt og utgått-på-dato innsprut!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke basen til 999ccm motoren i Y10 og 127/Uno så og si identiske da? Finner du et innsug til DCOE så tror jeg ikke at 40mm blir helt umulig med moderate halsringer og dyser. ;) 1000 ganger artigere enn gammelt og utgått-på-dato innsprut!

Er vel ikke likt i 127, men 999'n er jo en FIRE-motor, og alle FIRE-motorer er så og si like(som er brukt i Uno/Punto/Panda/Y10/Y osv). 40mm må da være aaalt for stort for den lille motoren? Ihvertfall uten massiv  forsterkning og avbalansering..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forgassere er steinalder teknologi. (over 20 år siden bilfabrikantene gadd å bruke slike, og det er en grunn til det)

Hiv oppi injection motoren, og bygg deg ett Megasquirt EFI system. Med programmerbar tenning og fuel.

Da får du mye ytelse for pengene.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ytelse er ikke alt.. Lyden er jo halve morroa i en italiener! Og det får du kun med gassere eller throttlebodies..

Hva med en DCOE da? det burde holde lenge.. Blir jo ofte brukt på små abarther.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med en forgasser er vel at det er for mange variabler som skal være helt 100 for at hele oppsettet og skal fungere som det skal, og er ikke bare hvem som helst som kan dette.

Da er det lettere når elektronikken styrer :)

Jeg skal hvertfall ikke ha forgassere som er på bærtur en gang til..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og så skrev Lucky her at han tenkte seg italracing serien... Du vinner ikke race på å ha kuul lyd. Det er ytelse som gjelder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og så skrev Lucky her at han tenkte seg italracing serien... Du vinner ikke race på å ha kuul lyd. Det er ytelse som gjelder.

Nettopp. Hadde det vært en gatebil, hadde selvsagt lyd vært en viktig del av det hele, men på banen hjelper det ikke med bra lyd..  :-\ Tviler på at bilen kommer til å kunne registreres, så det er prestanda over lyd.

Peab: Du bruker jo Megasquirt-systemet nå. Hva er kostnadene på et slikt system? Og hva kan du gjøre selv? Regner med at bilen må på dyno for at det skal fungere bra, så bare det koster vel noen tusen..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For og være overlegen seriøst dysede doble gassere og programmerbar datatenning mener jeg man må kjøre en seriøs løsning med throttlebodies og datainnsprut+tenning. Konvertere til Y10-motor med innsprut og MS til kontroll av dette vil muligens vinne på kjørbarhet ved lave turtall og på moment ved bruk av vassere kam, men neppe på toppeffekten (og absolutt ikke på lyd). Hvis i tillegg Lucky tenker på og benytte hele motoren eller kun sprutet fra Y10 FIRE motoren på 1108ccm har den i tillegg kun siglepoint konstruksjon, altså bensin/luft-blandingen blandes i plenument vha én dyse og ikke én dyse til hver sylinder som ved multiport. Dette er garantert et system som ALDRI vil kunne konkurere med skikkelig oppsatt gasserarrangement og programérbar tenning. Et datasprut vil kun kunne optimalisere og trekke ut mer effekt av motoren hvis gitte kriterier er til stede, og singlepoint er ikke en av dem...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan i prinsipp gjøre alt selv. Jeg tune't mitt system på veien, men det var bare bensininnsprut. Men går man for både programmerbar tenning og bensin, så er nok en runde på dyno'n vel sikkert det riktigste for en løpsbil. Så noen tusen går med til slikt. For budsjettering kan man vel estimere 5000 kanskje. For hardware kostet MS meg ca. 2500kr. Skal man bygge ut tenning så ryker det på en tusenlapp til i ekstra deler til det også. Hadde jeg skullet bygge MS i dag ville jeg valgt den nye versjonen av MS som har kommet nå (versjon 3). Den koster litt mer, men er mer robust og har en del mer muligheter enn den forrige versjonen. Vil tippe denne ville koste rundt 3000-3500 kr å få bygd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, har MSIII blitt releaset altså?

Jeg trodde at det fremdeles kun var MSII (addon kort til MSI) som var releaset.

Gleder meg til neste versjoner av MegaJolt og Megasquirt, da kommer de med drivere for multicoil tenning. Det blir det også mulighet for og kjøre på samme triggerhjul som Motronic-bilene med 60-2 triggerhjul, altså nesten bolt-on. ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

joda Stian, du må inn å lese litt på sidene tror jeg. MS3 har vært ute en god stund allerede. Helt nytt printkort design. Har innebygget tenningsmodul og bedre oppløsning, klokkefrekvens mm. enn de gamle versjonene. Ellers har den også mer robust injector krets, slik at det flyback kortet jeg kjører med blir overflødig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ytelse er ikke alt.. Lyden er jo halve morroa i en italiener! Og det får du kun med gassere eller throttlebodies..

En avsporing, men likevel:

Stadigvekk bombastiske utsagn fra deg. No er det imidlertid slik at du ikke har hørt alt enno. Min, også SUBJEKTIVE, mening er at det går fint an å få til mye lyd uten ovennevnte instalasjoner. Åpent luftfilter med innebygd trakt ga mer enn nok lyd etter min smak, på min tidlegere 2,0 TS 16v.

roh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En avsporing, men likevel:

Stadigvekk bombastiske utsagn fra deg. No er det imidlertid slik at du ikke har hørt alt enno. Min, også SUBJEKTIVE, mening er at det går fint an å få til mye lyd uten ovennevnte instalasjoner. Åpent luftfilter med innebygd trakt ga mer enn nok lyd etter min smak, på min tidlegere 2,0 TS 16v.

roh

Man kan få lyd, men ikke den SAMME lyden som man får med gassere eller spjellhus. :)

Jeg har faktisk hørt en bil med standardsprut og konfilter før..  :-* Resultatet er som regel ikke noe å rope hurra for.

Du snakker som det er mengden av lyd som avgjør. Det skrev jeg ingenting om. Neste gang du kritiserer mine bombastiske utsagn, les teksten ok? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

joda Stian, du må inn å lese litt på sidene tror jeg. MS3 har vært ute en god stund allerede. Helt nytt printkort design. Har innebygget tenningsmodul og bedre oppløsning, klokkefrekvens mm. enn de gamle versjonene. Ellers har den også mer robust injector krets, slik at det flyback kortet jeg kjører med blir overflødig.

Ok, vi snakker litt rundt hverandre tror jeg. :) MegaSquirt V3 main board er jo kun et nytt utlegg med relativt marginale forbedringer av MSI. Dette er altså kun en revisjonsoppdatering av MSI main board V2.2 for og lette implementasjonen av add-on kortet, MSII. Ulempen med V3 av hovedkortet slik jeg ser det er at man kun har lagt inn én driverkrets for ekstern coil. Når jeg nevnte MSIII så mener jeg den nye generasjonen MS, altså det nye prosjektet som kalles Ultra Mega Squirt (UMS). Dette blir en veldig  spennede utgave som også vil være sekvensiell samtidig som den vil kunne styre flere coiler direkte. Dessuten så er den basert på en helt ny prosessor i Coldfire-serien (MCF5234) til Motorola som er relativt spenstige saker i motorstyringssammenheng.

Her er litt intressant lesing for oss DIY'ere: http://www.fs.isy.liu.se/~larer/Projects/main.html#SECTION0001

Prosjektets hovedside: http://www.fs.isy.liu.se/~larer/ISIS/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du vurdert VEMS?

http://shop.vems.hu/catalog/index.php?cPath=1

Den styrer både tenning og innsprøyting. Kan brukes med WBO2 sensor. Sekvensiell eller batch insprøyting pluss det du kan ønske deg av features. Ulempen er at brukerveiledningen er dårlig organisert. Det blir mye søking i Wiki-sider. Skjema og kildekode er fullt tilgjengelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VEMS er absolutt et godt alternativ. Men for egen del så fikk jeg helt noia av strukturen på websider og dokumentasjon. Men det er ikke tvil om at VEMS er et godt alternativ til Megasquirt bare man bruker tid på og sette seg inn i dokumentasjonen og Wiki-greiene. Etter hva jeg kan se så er VEMS et hestehode foran MS med tanke på skikkelig tenningskontroll, man har også direkte støtte for Bosch 60-2. Dette kommer forhåpentligvis UMS til og rette på. VEMS tror jeg også fort endel dyrere enn en MS-løsning som man kan bygge til under 1000-lappen allt inkludert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som ser no umulighet med å bygge noe slikt på en 2.0ts 16v maskin?

da slipper man vel LMM osv..

det teite er vel at man har 8 plugger og evt en variator som vrir på den jævla kammen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som ser no umulighet med å bygge noe slikt på en 2.0ts 16v maskin?

da slipper man vel LMM osv..

det teite er vel at man har 8 plugger og evt en variator som vrir på den jævla kammen..

VEMS har ledige utganger som kan brukes til f.eks. variator, men ingen kode for det. Med andre ord, du må skrive den selv eller motivere noen andre til å gjøre det.

Den kan drive inntil 8 coiler, men 2.0TS har bare 4 coiler (COP) og wasted spark. Dvs. en plugg i hver ende av høyspentviklingen.

Er det noen som vet om 2.0TS fyrer begge pluggene samtidig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eneste jeg har hørt er at på de gamle 8v alfamotorene var det 2 plugger for å øke effekt.

men nå er det pga renere forbrenning og utslipp...

så tror de små pluggene tenner rett etter hovedpluggene for å antenne rester av bensin... men er ikke sikker...

variator er jo mekanisk styrt av olje, men om den gir noe signal til hjernen om hvor mye den vrir på kammen vet jeg ikke, for så at hjernen justerer tenninga etter det...Er ikke så store området den opererer heller.

Er ikke så mange som kan disse 16v motorene egentlig tror jeg...

Men med tanke på at de extra pluggene er for utslipp, så kan de jo igrunn fjernes ved trimming av dataspurt og kanskje throttlebodies, for å gjøre ting mindre komplisert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...