Gå til innhold
Gjest AlfaArneB

Q4 Systemet til Sportswagon (IKKE Crosswagon)

Anbefalte innlegg

Noen her som har noe erfaring med Q4 systemet til Alfa, skal ha ny bil og lurer litt på om jeg skal gå for en sportwagon Q4 (IKKE Crosswagon).

Er dette et firehjuls drift system som har bra kvalitet? eller krever det mye vedlikehold?

Noen mente det ikke var mulig å senke en Q4 pga 4-hjuls systemet, den er jo i utgangspunktet  litt høyere en en vanlig sportwagon, noen her

som vet noe om dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres litt rart ut at man ikke kan senke den.

Mener å ha hørt at disse kan leveres med automatisk nivåregulering, og da kan ma jo senke og heve bilen etter behov.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Automatisk nivåregulering er vel slik at bilen stiller seg selv i "riktig" høyde etter noen minutter med kjøring,passer fint med tilhenger/campingvogn og full-lasta bil.SW har litt tendens til å bli veldig lav om man har litt bagasje/2 persjoner bak,ser veldig nedseget ut.Med automatisk nivåregulering så hindrer man akkurat dette,om man har noen extra kilo bak,så stiller bilen seg i riktig høyde etter 2 min (har jeg hørt)..

Syns også det hørtes litt rart ut at den ikke er mulig å senke,mulig fordi noen har laget senkefjærer til den,eller funker vanlig sw-fjærer på den..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Automatisk nivåregulering er vel slik at bilen stiller seg selv i "riktig" høyde etter noen minutter med kjøring,passer fint med tilhenger/campingvogn og full-lasta bil.SW har litt tendens til å bli veldig lav om man har litt bagasje/2 persjoner bak,ser veldig nedseget ut.Med automatisk nivåregulering så hindrer man akkurat dette,om man har noen extra kilo bak,så stiller bilen seg i riktig høyde etter 2 min (har jeg hørt)..

Syns også det hørtes litt rart ut at den ikke er mulig å senke,mulig fordi noen har laget senkefjærer til den,eller funker vanlig sw-fjærer på den..?

Aldeles korrekt Hansy....dette ordner'n sjøl. Bakdelen er som nevnt over at ingen har laget noe senkegreier for dette systemet. Alternativet er da å røske ut hele sulamitten, og bytte til komplett senkesett uten nivåreg. Og når det gjelder Q4 kontra Crosswagon så er det samme greia, bare at Crosswagon har enda høyere stylter.

Sammenlignet med min egen JTD, så blir nok noe av effekten borte i alle de ekstra drivakslingene og diffene som kommer i tillegg. En Crosswagon er merkbart tregere i aks. 60 - 90 enn en uten 4-hjulstrekk, enda den har 10 HK og 15Nm mindre. Q4 har jeg ikke prøvd...

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som tidligere Alfaer med 4wd er dette også nesten vedlikeholdsfritt (oljeskift) Men !!! som nevnt her på forumet før er en rep. av gear/clutch/motor mye mer tidkrevende og kostbart  Jeg syntes det er en superbil på det føret vi har hatt den siste tiden Flott att Alfa har er slik bil i modellutvalget

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fillern at man ikke kan være anonym lenger....sikler som julig på en Crosswagon.

Første gang jeg kan klare å selge inn Alfa som alternativ til familien, kjip adkomst til huset betyr Subaru Legacy, grei bil, INGEN feil,        nitrist.

Godt at Alfa har denne modellen som ble nevt tidliger.

Har snakket med en selger på MotorForum (grøsse) han mener det er samme systemet og at det er svært holdbart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel slik at Q4-systemet er Torsen C - en videreutvikling av det som sitter i "vanlig" Audi Quattro (fra A4 og oppover).

Har prøvd en Crosswagon på vinterføre; det var bare moro!  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...