Gå til innhold
Gjest tw147

Steinsprang

Anbefalte innlegg

Har fått et steinsprang i frontruta på 147en, midt i synsfeltet. Inntil Mesta slutter å strø veiene med pukkstein vil jeg ha skvettlapper gjeninnført straksens!  >:(

Åkkesom. Kan frontruter med steinsprang midt i synsfeltet repareres, eller må den byttes ut? Mener det er noe regler på dette, men jeg er ikke helt sikker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare å svinge innom en slik rutefixer. Dersom den ikke har skyti sprekker ennå, er det gjort på noen minutter å fikse den. Og det beste av alt ...det er GRATIS... alle forsikringsselskap sponser gjerne en slik reparasjon, alternativet er en skifte jobb til 8 - 10 høvdinger, der du betaler en egenandel på 1500 - 2000,- ca.

Ta det så kjapt som mulig, med dagens temperatusvingninger, går det ikke mange dagene før du har en helt sprukket rute og må bytte.

Og ja det finnes regler, er det innenfor sysnfeltet er det påkrevet å fixe, evt. bytte rute..

Enig med deg, NEI TIL PUKK på veien.....(og salt) for den del, - ja til ordentlig vinterføre..... ;D

Gudd løkk!!!

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det vært en egen 'vinterkjøring' inkludert i lappen(glattkjøringen jeg hadde var iallefall ikke dekkende på noen måte!) i tillegg til mørkekjøring og langkjøring, og litt statlig subsidiering av gode vinterdekk så kunne vi unngått hele salt\grus driten! :P

tilbake til topic.. Har fått fikset rute jeg, ble så godt som nytt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips. Det knitrer og popper litt i ruta når varmeapparatet begynner å virke. Da blir det tur innom frontrutefixer'n i ettermiddag.... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kreka meg innom Bilruta i Sandvika i morges, men ruta var dessverre ikke til å redde ;(

Rosetten i synsfeltet gadd de ikke engang å prøve på, for en bitteliten sprekk oppe i høyre hjørne begynte å utvide seg straks de satte herdingen av limet i gang. Har booket frontrutebytting mandag morgen.

Med strømetodene som brukes på motorveiene ser det faktisk ut til at frontruter er blitt slitedel. På 25500 kilometer er ruta kaputt!

Kan noen være så snill å fortelle meg logikken bak å strø de fra før bedritne veiene våre med STEIN?  >:(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er godt mulig. Det er for ille når bilen får mere bank av tre kvarter på en firefelts motorvei enn av 20 runder på Rudskogen >:(

Er det noen her som faktisk vet hvorfor det ikke lengre strøs med sand, eller har en teori på det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er godt mulig. Det er for ille når bilen får mere bank av tre kvarter på en firefelts motorvei enn av 20 runder på Rudskogen >:(

Er det noen her som faktisk vet hvorfor det ikke lengre strøs med sand, eller har en teori på det?

mulig det har med å gjøre at det kanskje skaper mer støv og "forurenser" byen mer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sand er lett, blåser vekk, grunnet alle Alfaene i stor fart...bare en teori ::)

Øivind 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er utroligt enig salt og strøing er bare kuk spør du meg.

Mye bedre og kjøre på rent vinterføre uten noe som helst tilført. Mye bedre og kjøre på ren snø enn en vei som er blitt måka f.eks blir jo bare gris og baluba når dem kommer og "lissom" skal gjøre det godt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor ikke vente til våren med og bytte rute ?  så slipper du og bytte en til før våren kommer  ;)

hehe ja ikke sant ganske smart :P enig er eg også. menne er det ikke slikt at du MÅ bytte med en gang?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor ikke vente til våren med og bytte rute ?  så slipper du og bytte en til før våren kommer  ;)

Som ruteguruen sa: den flekken i ruta di som er så stor som en halv tiøring og er rett i synet ditt, den dekker fint en niåring på 40 meters hold.

Problemet er jo ikke at ruta sprekker, men at jeg pinadø ikke SER noe. Superlim og andre Reodorløsninger får folk gjøre som de vil...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja de "guruene" der hater eg de påstår så mye rart.

F.eks dem satte meg i en slik krasj sak og sendte meg ned og sa slik føles det å krasje i 30km/t jaha sa eg og nekta på det for det der føles minst som 60 sa eg. Å gitt om det ble en krangel for det første så er hele driten feil og for det andre sier de ting for og skremme en.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

F.eks dem satte meg i en slik krasj sak og sendte meg ned og sa slik føles det å krasje i 30km/t jaha sa eg og nekta på det for det der føles minst som 60 sa eg. Å gitt om det ble en krangel for det første så er hele driten feil og for det andre sier de ting for og skremme en.

kjørte rett i siden på en drosje i oslo (den kom fra min venstre) og traff den vel i 50 km/h. Hadde ikke belte på... det gjorde ikke vondt engang, er mye være å snuble når du jogger og flate ut i asfalten....

on topic:  Tenkte ikke over at skaden i ruten din var midt i synsfeltet ditt TW. Da er du vel nødt for å få det ordnet. Men er det ikke mange forsikringsselvskap som har gunstige fordeler når det gjelder sånt? Eller om du er medlem i naf så spiller du unna med en egenandel på 500 kr eller noe? Mener bestemt å ha hørt om noe...  ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som ruteguruen sa: den flekken i ruta di som er så stor som en halv tiøring og er rett i synet ditt, den dekker fint en niåring på 40 meters hold.

Problemet er jo ikke at ruta sprekker, men at jeg pinadø ikke SER noe. Superlim og andre Reodorløsninger får folk gjøre som de vil...

det finnes da flere ni åringer og ta av ? vi snakker jo om en mulig merkostnad her  ;D  dog kan det være du har et poeng...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) Hei tw147.

Jeg vil tro det er flere grunner til at veiene blir strødd. Hovedgrunnen til at det blir gjort er vel basert på framkommelighet og trafikktetthet i skjønn forening. Og en liten dose nullvisjon.....

Når det gjelder salt er det effektivt på steder med varierende temperatur og det kreves en viss trafikktetthet. En saltet vei fryser fort uten trafikk. Saltet er ubrukelig når det blir kaldere enn - 8-10 c.

En saltet vei gir gode kjøreforhold i forhold til alternativet.

Strøsand brukes på vinterveier der klimaet er stabilt og kaldt f.eks indre østland, fjelloverganger og nord i landet.

Konklusjonen blir derfor at saltet er mer effektivt enn sand der temperaturen oftest ligger mellom +2 -      -10c. Sand krever også mer resursser i form av opprydding. ( feiing, skiltvask og tømming av sandfang kummer.)

Men at salt er noe dritt for bilen er vi alle enige om........ Hvis ikke du spør en av de mange som hvert år knuser bilen på glatten. De ville vel foretrekke veisalt. :-[

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjørte rett i siden på en drosje i oslo (den kom fra min venstre) og traff den vel i 50 km/h. Hadde ikke belte på... det gjorde ikke vondt engang, er mye være å snuble når du jogger og flate ut i asfalten....

det er jo litt forskjell på å treffe en taxi og å treffe en fjellvegg\murvegg\ting som ikke gir seg.. leste et sted at 50-0km\t tilsvarer å hoppe fra 5ern ned i et basseng uten vann..  :-\  30km\t merkes nok også godt, men det merkes jo betydelig mer om man gjør 'oppbremsingen' uten deformasjonssoner o.l..

kjørte foran en kamerat på moped da han skar over og frontet med en bil(gikk fint faktisk), de hadde vel 70km\t til sammen, og det smellet sitter i ryggmargen enda.. det er krefter i spill!

topic ja.. ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...