Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
kak

Alfa 156 SW

Anbefalte innlegg

Hei!

Førstkommende mandag skal jeg ut og teste Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 T.Spark. Har hørt en del (blant annet fra Øyvind, formannen) om at Sportwagon'en er VELDIG mykt/soft satt opp i forhold til sedan-versjonen..

Er den virkelig SÅ ille? Har isåfall noen skjønt HVORFOR SW'en er satt opp så mykt?

mvh

Ken-Arild Kristiansen

[email protected]

http://www.kak.net/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har eid både en 156 sedan og en 156 SW (forøvrig den SWen som ble presentert og testet i Autofil - ikke så lite stolt av det ;D) og synes ikke forskjellen er så stor. Og etter at jeg satte på 215/45-17 på SWen ble den merkbart bedre. Vurderer imidlertid en videre oppstiving av SWen, mulig det blir Eibach senkesett neste år! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er godt å høre!

Hadde fått inntrykk av at den var "håpløst myk" i forhold til sedan-versjonen. Men uansett, dette finner jeg nok mer ut av førstkommende mandag.. Da skal jeg teste nåværende 156 SW.. og iløpet av en måned eller to blir det en ny test av "nye" 156! :)

mvh

Ken-Arild Kristiansen

[email protected]

http://www.kak.net/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er godt å høre!

Hadde fått inntrykk av at den var "håpløst myk" i forhold til sedan-versjonen. Men uansett, dette finner jeg nok mer ut av førstkommende mandag.. Da skal jeg teste nåværende 156 SW.. og iløpet av en måned eller to blir det en ny test av "nye" 156! :)

Myk eller ikke myk....

Det eneste jeg har hørt er at det er 156 2.5 V6 uten sportspakke eller senkesett som er "håpløs" myk. Da pga. tyngre motor som gir bilen dårligere balanse enn samme bil med 4 cyl. motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

156 sedan med sportspakke har stivere dempere og er senket ca 25 mm i forhold til standard.

156 SW med sportspakke er maksimalt senket 10 mm (hvis noe), og har IKKE stivere dempere.

Følgende kommentar for sedan:

En standard 156 er veldig myk i forhold til biler med sportpakke, nesten hva jeg vil kalle håpløs myk (til aktiv kjøring).

Senkesette hjelper litt pga de stivere fjærene, men det blir ikke ordentlig sving på sakene før demperene også byttes.

156 V6 er som en soffa-cruiser originalt. Veldig mye bedre med sportspakke. Senkefjærer hjelper betraktelig.

Hilsen

Øyvind I

Nå: 158 1.8 SW med sportspakke og ettermonterte Eibach senkefjærer (Bilstein ligger klart)

før: 156 2.0 sedan med sportspakke. en overlegen bil. :-(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt at den beste oppgraderingene man kan gjøre på 156 er å sette på Eibach stabilisator stag. Noen som har erfaringer med dette?

Da ivaretar man komforten, men får en vesentlig mer stabil bil uten krenging som egentlig er hva man ønsker med stivere hjuloppheng.

Kommentarer ???

MVH

Dag K

156 2,5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt at den beste oppgraderingene man kan gjøre på 156 er å sette på Eibach stabilisator stag. Noen som har erfaringer med dette?

Da ivaretar man komforten, men får en vesentlig mer stabil bil uten krenging som egentlig er hva man ønsker med stivere hjuloppheng.

Kommentarer ???

Jeg har diskutert det så vidt med Glenn hos Carozzeria Alfa. De har montert slike Eibach stag på to 156 2.5. De stagene gjør som du sier at bilen krenger adskillig mindre, men vertikal fjæring opprettholdes. Dette kombinert med senkefjærer og passe stive dempere - da har du grombil.... 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor store kostnadene er for å få monteret slike stabilisatorstag?

Jeg spurte om prisoverslag. Med deler og arbeid så blir det fort nærmere 10 laken.... :( Vel og merke i Norge - hva f.eks Rosso tar for jobben har jeg ikke sjekket....enda....

Lars G.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...