Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Gjest raffe

GTV og sporing

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

På fredag skaffet jeg meg en Alfa GTV 97'. Bilen er fin. Men den har en del ulyder som jeg ikke klarer å lokalisere. Men det er en ting.

I dag hadde jeg bilen på forstillingskontroll. Bilen hadde avvik så den ble justert ordentlig. Men fremedles opplever jeg at jeg må gjete bilen, spesielt der hvor det er hjulspor. Og det er 99% av alle veier i Norge. Skal det være slik? Bilen har spesielt tendenser til å dra mot venstre i venstre felt. Det har nok noe med veienes helling mot venstre å gjøre, men allikevel...

På bilen sitter originalfelger og orignaldekk. Disse ser ut til å være i god stand. Selv om bilen har 40 000 km på telleren. Mekanikeren nevnte at jeg burde bytte hjulene foran med de som er bak. Men skal det ha så mye å si?

Rafael

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann Raffeman.. ;D

Sporing er ikke gøy, det ødelegger noe av gleden ved kjøreturen. Spesielt hvis det er mye.

Hvis det stemmer at dekkene dine har klart 40 000 km og de er i god stad, kan jeg bare si en ting. De er for harde.

Dekket bør ikke ha en for "spiss" kant, og spes. ikke hvis de er harde. Da vil de lettere dra seg opp på kantene.

Dess mindre spor igjen på dekket, dess større sporing. Det er vel derfor de anbefalte å bytte om forann og bak. Større slitasje forann på gnagere.

Jeg ville nok ha tatt turen innom ett AUTORISERT dekk verksted, og snakke med en som jobber med personbildekk. Han (ikke hun) vil nok kunne gi deg råd om hvilket type dekk som passer GTVen din.

mvah

Bård-Arne Andersen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset, Bård Arne.

Selgeren nevnte også at dekkene var harde. Så det stemmer sikkert. Før, mens jeg kjørte BMW 5-serie, hadde jeg ikke hatt behov for å tenke mye på dekkenes hardhet. Så jeg er ganske overrasket at en slik faktor har så mye å si. Men dette er en sportsbil så jeg kjøper den.

Hva mener du med autorisert dekk verksted? Kjenner du noen du ville anbefalt? Btw. jeg tok forstillingskontrollen hos Nordhagen i Oslo. De er etter det jeg vet er de autorisert.

Rafael

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen.

Først må jeg si en ting, gøy at du er interesert i Alfaen din.

Det gjør deg til en av oss... 8)

Med autorisert mener jeg f.eks Dekkpartner kjeden eller Dekkman e.l.

Grunnen til dette er at de har bl.a balanserings verktøy som er up too date, og gir en bedre balansering enn de gamle maskinene. De jobber utelukkende med dekk, og vet derfor mer om dekkene passer til din bil.

Som ofteset gir de også en slags garanti, d.v.s hvis dekkene ikke passer bilen, har du mulighet for å bytte de med ett merke som passer.

Har selv jobbet 1,5 år på Dekk partner med personbildekk. Og tro meg, det har kommet mye rart inn de dørene, som har vært å kjøpt dekk hos verksteder og bensinstasjoner.

Fortell forhandler at bilen er "kresen" og trenger riktige dekk. Da legger de seg om mulig litt mer i selen.

Lykke til

mvah

Bård-Arne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flottings... Gleder meg til neste sesong. Nå vet jeg ikke om jeg vil synes det er noe poeng i å investere i nye sko like før de allikevel skal byttes ut med brodder.

Men mens vi er på saken. Har du noen tips til vinterdekk? Med bilen følger visst piggfrie vinterdekk på al. felg. Vet ikke hvilken type fordi jeg har ikke fått de ennå fra selgeren. Jeg har dårlig erfaring med piggfrie dekk fra min tid som BMW eier. Oppstart i snø og bakkestart var spes. vanskelig. Alfaen har ingen antispinn men jeg håper at forhjulstrekk vil avhjelpe på slike problemer. Har du noen tanker rundt det?

Og interessert i Alfaen!?!? Så klart... Dama må pent innfine seg i å havne på andre plass nå. Hvorfor har jeg ventet så lenge, spør jeg meg selv...

Rafael

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinterdekk har man som regel i flere år av gangen, ved normal kjøring ihvertfall, og de blir ikke lagt på før det mange ganger er strengt nødvendig. Og bare ett lite tegn til vår, så rives de av. Altså brukes de bare i en av årets 4 årstider. (får mange, ikke alle)

Bor man i Oslo, bør man velge dekk etter det, og bor man i Tromsø, ja så likeså. Så ett standard svar er ikke mulig å komme med. Jeg bor selv på sørlandet (grimstad) og her er vinteren mild med stort sett bare veier. Og da er piggfritt det beste. Pigger på asfalt er jo også ganske glatt, og med nye piggdekk kan du seile ganske langt på kald hardt dekke .

MEN, når man får 0 grader regn på underkjølt veibane, ja da er det bare pigger som nytter. Men igjen, hvor ofte skjer det ??

Mitt valg ville nok falt på Nokian piggdekk, og Blizzak piggfritt. Grunnen ? jo nokian har mange år på rad ligget blandt de beste i test, og er ett bra ol-round dekk. Vanndrenering, is snø og støy (ikke minst)

Blizzak stiller på samme måte innenfor piggfritt.

NB Fordelen med piggfritt er at man kan montere de på en stund før alle de andre som også skal bytte til vinterdekk, slippe køen hvis man bruker ett dekkverksted da, eller for den sags skyld jekken til bensinstasjonen på hjørne.

mvah

Bård-Arne Andersen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pirelli Icesport 205/16/55 har gitt meg god fremkommelighet og ingen sporing. Manglende antispinn er ikke noe problem. Ellers er det sannsynlig at felgene må balanseres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...