Gå til innhold
Runar75

Når bør foringene i nedre bærearm skiftes?

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Har skiftet alle foringene mine, bortsett fra øvre og nedre bærearm. Har nye foringer til bærearmene (originale) men har ikke skiftet disse enda (se tråd under alfaliv). Det store spørsmålet er da: Trenger jeg å skifte foringene i nedre bærearm (metall), eller vil jeg ikke merke noe forskjell? Tror nok foringene har sittet der siden 1991, men jeg vet ikke hvordan jeg kan se at de er dårlige. Dessuten ser det vanskelig ut å skifte de.

Et lite spørsmål på si: Har byttet ut alle foringene til enten kuleledd eller superflex, men de hadde ikke polyurethan til øvre bærearmer hos EB spares. Bør jeg gå til innkjøp av dette et annet sted, eller duger de originale foringene?

Setter stor pris på tilbakemeldinger! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver å omformulere spørsmålet mitt litt:

Hva er ulempen med å kjøre med dårlige foringer i nedre bærearmer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulemper med dårlige foringer i nedre bærarm:

-permanent feil hjulvinkler, evt. varierende geometri under belastning

-hvis foringen "setter seg" og slutter å fungere som ..eh, foring så må noe annet gi seg for at bærarm fremdeles skal flekse om senterpinnen. Hva det blir er jo gjetning men svakeste del går til h.

På min GTV6 var en av foringene utslitt. Dette så jeg fordi senterbolten ikke satt midt i foringen lenger. I tillegg satt senterbolten fast. Den skal kunne rotere i foringen. Det virker for meg som at disse foringene ikke blir "slappe" slik som gummiforinger blir. Men hovedproblemene er som nevt ovenfor. Hvor vanskelig det er å bytte er i hovedsak ett spørsmål om hvor godt rustet fast de gamle er. Foringene tas ut fremover (etter at man har tatt av fremre låsmutter. Når de først er ute er det en lett sak å hamre inn de nye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, og tusen takk for svar! :)

Da er det ikke noen tvil; jeg skifter de! :)

Du sier at de tas ut fremover, er det bare å sette hele bærearmen i en skrustikke og hamre inn der hvor torsjonsstaven vanligvis sitter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

slik jeg gjorde det var:

1. Ta av den store låsemutter/pluggen foran

2. Ta vekk liten plastdings, som sitter i splineshullet.

3. Løsne 2 muttre og ta vekk distanseskiver, en på hver ende av senterbolten. (mener det er 17 nøkkel)

4. Så er det bare å legge press på senterbolten i retning fremover. Riktig å presse på fra splineshullet. Jeg benyttet avdrager mot senterbolten. Når det hadde begynt å bevege seg brukte jeg en hylse og slo mot bakerste foring direkte. TIPS: sett mutteren på senterbolten slik at den flusher med enden, sånn at volden ikke ødelegger entringen på gjengene når alt skal i hop igjen.

Å få inn de nye foringene var enkelt for meg. Med en hylse var det lett kakking med hammer for å få dem inn. Husk på at hulrommene og foringen skal smøres inn med ett bestemt Molykote fett ihht verkstedmanualen. Jeg gadd ikke få fatt i denne typen, jeg benyttet heller Biltemas Molybdendisulfid fett. Tror den er omtrent tilsvarende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

All ære til deg, Peab! :)

Tusen takk for fint svar.. Dog satt foringene rimelig hardt, så jeg måtte oppsøke den lokale "helten" som overbeviste foringene med 4 tonn trykk.. ;)

Så nå skal jeg ned i garasjen igjen og prøve å få pressa inn de nye foringene, samt bærekuler. Dette blir bra! Bærearmene er malt og det er nesten så jeg gleder meg til EU-kontrollen nå! :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

heisann, morro å høre at du fikk det til !

Og joda, lokale helter med 4 tonn er greie å ha, for disse foringene har typisk sittet der siden bilen var ny, så de sitter dønn.. Det må inrømmes at jeg hadde nok spart meg for en del "spontan" ordbruk selv, dersom jeg hadde hatt tilgang på en real presse.

Når de nye skal inn så gjelder det å passe på at de to skivene som sitter på innsiden av foringene kommer med den fasede siden mot senterbolten. Ellers så gjelder det å presse dem på i riktig rekkefølge selvsagt, bakerste først blir det vel. Men den jobben er bare kos nå når du har kommet så langt. Og så blir det veldig fint... bare så synd at det bare er "die-hard" Alfisti som vet å verdsette slike detaljer ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, var jo rene kose-jobben å montere de nye foringene! Morro når ting går så lett som det gjør i hodet mitt (jeg håper på) :)

Må bare få pressa inn de nedre bærekulene, da jeg ikke hadde noen hylse som passet over disse så jeg kan banke de inn selv..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...