Gå til innhold
JB.

hvilke shims skal jeg ha?

Anbefalte innlegg

Etter overhaling av motoren har ting satt seg litt på plass så nå tikker det for mye. Har målt ventilklaringen og de shimsene som sitter på. Se bilde. ventilklaring.jpg

Shimsene er målt med micrometer etter beste evne fra topp til bunnen av den sirkelen på undersiden. Er dette riktig måte å måle?

Stemmer det at toleransen skal være mellom 40 og 45 mm på innsug og 45 til 50 mm på eksos?

Så til 1000 dollar spørsmålet: hvilke shims trenger jeg? Håper noen med shim skills kan hjelpe meg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

;)

Heisann, det stemmer at innsug skal ha 0,4 - 0,45 og eksos skal være 0,45 - 0,50.

Dersom jeg har forstått Deg rett har Du målt godstykkelsen på shimset, dvs. godset som ligger mellom flaten som ligger ann mot ventilen til flaten som ligger ann mot ventil "koppen"

Jeg har slike shims liggende, så dersom Du er int. kan jeg sende Deg de Du trenger, mot at jeg får de som Du må bytte ut.

Jeg treffes på tlf. 95196566

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg har målt klaringen mellom ventil og kamaksel når ventilen er helt lukket.

Men jeg må fremdeles vite hvor tykke de nye shimsene må være. Noen som kan hjelpe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke helt enkelt å vite hvor du har gjort målene dine.

Men jeg gjør ett forsøk: PÅ innsugskammen kan du gå ned 0.05 mm på shimset. Jeg har ikke shimsett liggende, så vet ikke hva de forskjellige heter. Men ring Robert og oppgi målet på de du har og si at du skal ha 0.05 mm tynnere.

På eksossiden ser det jo ut som du er innenfor grensen. Der slipper du jo å bytte. Hvis dette var eksossiden da :0.452, 0.45, 0.471 og 0.471

Bårdis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ventilklaring.jpg

OK for å gjøre det litt klarere så tar jeg det en gang til. Ventilklaringen er de tallene som er nermest sylinderene. Disse skal være fra 40 til 45 på innsug og 45 til 50 på eksos.

Utenfor det kommer rekken som forklarer hvilken tykkelse det er på shimsene. Blir shimen mindre blir ventilklaringenklaringen større og omvent.

For å vise hvordan jeg har måle tykkelsen på shimsene har jeg laget denne proffe illustrasjonen. Noen som vet om dette er riktig måte å måle tykkelsen? Eller skal tykkelsen måles fra toppen av shimen til bunnen, innenfor kanten?

shim.jpg

Dette blir kanskje litt vanskelig å forstå for de som aldri har gjort dette før :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du målt feil. Du har målt HELE shimset, det skal du ikke. Det er bunnen på skimset som må måles. Kan ikke måles med skyvelære. Du må ha ett mikrometer, når du for tak på dette forstår du sikkert hvordan måle. Du må måle tykklesen(du værden hvor vansklig dette var å forklare da) på shimset fra den stiplerte linjen i bunnen, og til flaten bak....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er kjempevanskelig å forklare. Hvordan ser et slikt mikrometer ut da? Hvor får jeg kjøpt det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står ikke tykkelsen på chimsa gravert inn i de?

Kan være vansklig å se pga slittasje, men hvis du vasker de helt rene og ser på overflatene på de og vrir litt rundt på de kan det være du kan se noen antydninger til tall :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står ikke tykkelsen på chimsa gravert inn i de?

Kan være vansklig å se pga slittasje, men hvis du vasker de helt rene og ser på overflatene på de og vrir litt rundt på de kan det være du kan se noen antydninger til tall :)

Nope, ikke noe å myse på der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heeeelt sikker?

De kan være sinnsykt vansklig å se hvis de er der. pga slitasje. hjelper evt å vaske shimsa og holde de mot noe lys...

Men er det ikke noe så er det vel ikke noe...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann,

Det står IKKE noe på shimsene, 8) 8) så det er nytteløst å se etter dette. Ser at Du har tilholdssted i Bæreum.

Dersom Du tar turen til Vestby/Ski på Mandag kan jeg ta med mitt shimssett, og dersom Du tar med Dine shims kan vi måle og finne ut hvilke shims Du skal ha.

Jeg er på jobb kun Mandag, og etter dette er det ferie i 3 uker !!

MVh Robert

95196566

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann,

Det står IKKE noe på shimsene, 8) 8) så det er nytteløst å se etter dette. Ser at Du har tilholdssted i Bæreum.

Dersom Du tar turen til Vestby/Ski på Mandag kan jeg ta med mitt shimssett, og dersom Du tar med Dine shims kan vi måle og finne ut hvilke shims Du skal ha.

Jeg er på jobb kun Mandag, og etter dette er det ferie i 3 uker !!

MVh Robert

95196566

Takk for tilbudet, men jeg reiser til moderlandet (Italia) i morgen. Jeg får fortsette å knote med det hele når jeg kommer hjem igjen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heeeelt sikker?

De kan være sinnsykt vansklig å se hvis de er der. pga slitasje. hjelper evt å vaske shimsa og holde de mot noe lys...

Men er det ikke noe så er det vel ikke noe...

Det står ikke noe på shimsene Kristian, det er derfor lurt å kontrollmåle de selv om de ligger på "plassen" sin i boksen/settet. Har mange ganger opplevd at tykkelsen ikke stemmer med spesifikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK

I'm back og jeg er klar for å gi de shimsa mine en omgang. Har sett litt etter mikrometer og funnet ut at det er en slik variant jeg skal ha:

Archive%5CProduct_images%5C16%5CLarge%5C16-1140_l.jpg

Har foreløpig funnet to alternativer. En på Tess til nesten tusen spenn og en på feiltema til hundre spenn. Tror dere det er trygt å sjangse på den fra feiltema? Det er jo tross alt ikke en romstasjon jeg skal bygge. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen tilbake fra Italia, joda Du kan sikkert få gjort jobben med utstyret fra Feiltema ;)

Som nevnt tidligere er jeg nå tilgjengelig, og jeg har shims hjemme. Du kan ringe på nr. som nevnt tidligere i tråden.

MVh Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det slik å forstå at man må ha av kammen for så å ta bort "skåla"(se tegning - tappet) over shims og ventil for å bytte shimsa??

huff.. alfa er kanskje bedre enn fiat i noens øyne, men fy fader å mye lettere det er å bytte shims på en Fiat TC maskin... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kristian... jeg tror du er LITT FOR "Fiat" jeg ::)

Alfa ble Fiatisert etter dem ble kjøpt opp... og du har blitt litt for Fiatisert tidligere... ikke bra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan heller bruke andre navn på dette enn Fiat og Alfa.. men det er det de fleste kjenner til...

kan jo kalle det den lette metoden og den vansklige...

MEN...slike lette og vansklige ting finner sikkert på begge motorene...

men når det gjelder å bytte shims på de, så er Fiat/lancia maskinene lettest.. :)

Ronny: ble ikke fiatisert tidligere... var først alfa jeg hadde hendene mine på. har vært borti alfa twincam maskiner og transaksel lenge før jeg hadde hender på Fiat... :P

Kom en full mann inn døra hjemme en gang og sa:

"kristian, du kommer helt sikkrt til å kjøpe deg BMW..." og så gikk han å la seg... men der hadde han nok feil,og heldigvis for det :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

RPM: takk, det var en fin tabell til å regne ut riktig størrelse på shims.

Selv synes jeg ikke det er så stress å justere ventilklaring, selvfølgelig så kunne det vært lettere, men det er da bare kos å skru litt nå og da ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...