Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Gjest Peter

Senking GTV6

Anbefalte innlegg

Hei,

Så i det gamle forumet at det står noe om senking av GTV6 ved å vri torsjonsstavene. Er det noen der ute som kan gi en litt mer detaljert beskrivelse av hvordan dette konkret gjøres, eller kan gi henvisning til hvor det står beskrevet? Hvor mange "flytt" må til i forhold til antall mm senking?

Blir fjæringen samtidig stivere, eller er det bare en kosmetisk greie? Hva bør man gjøre med bakfjæringen. Slik den ser ut på min bil er den allerede lav nok (uten at den er senket), men bør vel kanskje stives av noe for bedre å harmonere med en stivere fremfjæring? Hva kan ellers gjøre for å bedre veiegenskapene til GTV'en.

Ble mange sp.mål dette, men har altså en GTV6 jeg gjerne skulle fått stivere fjæring (mindre krenging) på, og et litt tøffere utseende.

Taknemlig for all hjelp.

mvh Peter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Du får ikke stivere fjærer

2. Du får senket tyngdepunktet

3. Du får endret camber (mere negativ dersom du ikke justerer med skims)

4. For å redusere krengning må du ha tykkere torsjons staver eller krengnings hemmer (stab stag)

5. Står det ikke en lenk i den gamle diskusjonen.

6. Du har samme hjulopheng som på 75 en så alt du finner omm 75 er og gyldig for GTV

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(...)

4. For å redusere krengning må du ha tykkere torsjons staver eller krengnings hemmer (stab stag)

Hei!

Kan noen forklare meg hvorfor tykkere stab.stag reduserer krenging? Skulle tro at tykkere stabstag blir solidere og tåler mer, men ikke at de reduserer krengingen i seg selv?

Jeg lurer fælt på dette... :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har tenkt aa legge litt penger i det ville jeg ringt til MT-Motor i sverige.

De vet hva som skal til for aa faa GTV'n til aa ligge som klistret.

De lager tykkere torsjonsstaver (27 og 30mm) og bakfjaerer som passer til. De har ogsaa De-dion ror med negativ camber, uniballs + mye annet snadder.

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(...)

Hei!

Kan noen forklare meg hvorfor tykkere stab.stag reduserer krenging? Skulle tro at tykkere stabstag blir solidere og tåler mer, men ikke at de reduserer krengingen i seg selv?

Jeg lurer fælt på dette... :-)

Stab stag, eller krengnings hemmer som de ofte kalles er nettop til stede får å minimalisere krengning, eller mere presist får å begrense vekt forskyvning (Corner weigts på ny norsk) som oppstår dersom bilen krenger. stab staget fungerer som en fjær og når vi trykker ned på den ene siden vil staget overføre det trykket til den andre siden. For at staget skal kunne overføre trykk fra den ene siden til den andre må det en motkraft til, denne virker opp mot karroseriet igjennom festepunktene. Det er denne motkraften som begrenser karroseriets kregning. Jo tykkere disse er jo mere kraft kan de overføre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Så i det gamle forumet at det står noe om senking av GTV6 ved å vri torsjonsstavene. Er det noen der ute som kan gi en litt mer detaljert beskrivelse av hvordan dette konkret gjøres, eller kan gi henvisning til hvor det står beskrevet? Hvor mange "flytt" må til i forhold til antall mm senking?

Blir fjæringen samtidig stivere, eller er det bare en kosmetisk greie? Hva bør man gjøre med bakfjæringen. Slik den ser ut på min bil er den allerede lav nok (uten at den er senket), men bør vel kanskje stives av noe for bedre å harmonere med en stivere fremfjæring? Hva kan ellers gjøre for å bedre veiegenskapene til GTV'en.

Ble mange sp.mål dette, men har altså en GTV6 jeg gjerne skulle fått stivere fjæring (mindre krenging) på, og et litt tøffere utseende.

Taknemlig for all hjelp.

mvh Peter

spørs på hvor mye penger du skal legge i det!

det jeg ville gjort var, sett utfra økonomi i rekkefølgen:

1. senke bilen, nye fjærer bak

2. bra gass støtdempere (glem de gamle gule koni demperne, søppel)

3. Powerflex foringer i casterstag, centerforing, øvre bærearm og watt lenk

4. så kommer de andre som staver/stabstag mm.....

min erfaring den greisete rekkefølgen å ta tingene, hvis økonomien skal styre prioriteringen.

skal du ha en komplett trinn for trinn liste for senkegjobben fra fabrikken på Norsk, har jeg en jeg kan kopiere, send en mail eller ring så kan jeg sende den!

hilsen

alfafred.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat fra Alfafred:

Bra gass støtdempere (glem de gamle gule koni demperne, søppel)

OOOps!

Og jeg som har kjøpt et sett justerbare gule Koni til giuliaen.

Er de bare skiten eller?

Rosso anbefalte de, og prisen i Sverige var det ikke noe å si på...

Billigskit da kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat fra Alfafred:

OOOps!

Er de bare skiten eller?

Billigskit da kanskje?

Neeida! De er flotte de! Men at det finnes bedre ting er jo en annen sak. Men vil ikke du ha de gule vil jeg gjerne ha de på Giulia'n min! :-)'

Ola Esbjug.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat fra Alfafred:

OOOps!

Er de bare skiten eller?

Billigskit da kanskje?

Gule Koni eller andre gode olje dempere er ikke skit selv om gass nok er bedre ved rask / aktiv kjøring. Dersom du ikke har som mål å være værst i klassen så kan du bruke koniene dine med god samvittighet,. De er mye bedre en orginal demperene dine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat fra Alfafred:

OOOps!

Er de bare skiten eller?

Billigskit da kanskje?

Gule Koni eller andre gode olje dempere er ikke skit selv om gass nok er bedre ved rask / aktiv kjøring. Dersom du ikke har som mål å være værst i klassen så kan du bruke koniene dine med god samvittighet,. De er mye bedre en orginal demperene dine.

på en annen bil er sikkert gule koni sport bra, men på transaksel biler med torsons fjærer foran er det drepen på kjøreegenskapene.

En transaksel bil har ikke verdens mest optimale avfjæring og hvis du har en følelse av at bilen "dupper " litt mye ned i ytre hjørnet foran ved sving kjøring uten liksom å komme opp igjen, og at den er litt treg eller myk i komprimerende dumper blir dette fjærnet ved bra gassdempere, mao du føler ikke lenger behov for stab stag eller stivere fjærer, gule koni er ikke medisinen for disse problemene siden den kun er dempende på "utover " vei.

min entydige erfaring pr dags dato er at disse demperne har gått ut på dato. den eneste grunnen til at de er på markedet er ett fortsatt overdrevet godt rykte fordi de var "bra for 10 - 15 år siden", men verden har gått videre....svært mye videre.....

gule koni sport er historie...og ett sett med greie gassdempere fra nesten hvem som helst er bedre.. på disse torsjons bilene..

disse koni demperne har også en annen bakdel, de er justerbare, men er uten justerings trinn, har enda ikke sett en H og V demper som er korrekt innjustert uten å ha blitt kalibrert i benk, mao forskjellig demping på h og v side. de fleste med gule koni kjører mao rundt med en bil med 4 forskjellige dempings karakteristikker, en i hvert hjørne....men redningen er at disse demperene kun virker på returen og at ved nedfjæringen er de verdiløse!!!

jeg har en lang og omfattende erfaring i temaet både for gatebruk og banebruk og jeg tuller ikke når jeg sier at å gå fra gule koni sport til ett bra gass sport sett får du en NY bil!.

gul olje koni er "billig" gammel teknologi og disse transaksel bilene fortjener gassdempere og aller helst sport utførelse...

hilsen

alfafred

gass mannen ;D

som ikke selger olje 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

alfafred

gass mannen ;D

som ikke selger olje 8)

Når jeg kikket etter dempere til 33'en min var det nesten

bare Koni å få tak i som var av type "sport".

Jeg ville ha noe annet enn Boge/Sachs som bilen kommer

med fra fabrikk da jeg ikke syntes at disse var helt optimale.

Må si at jeg ble skikkelig skuffet over Koni Sport, bilen hopper

og spretter like mye rundt på dårlig underlag som tidligere.

Bilstein, som jeg aller helst hadde lyst på hadde ingen dempere

for 33.

Hvilke sportsdempere av gasstype er det "gassmannen"

selger da? ???

det er jo bilstein, osrav, koni som det går mest av, iallfall til andre merker, når det gjelder våre deilige alfa modeller er det noe begrenset utvalg. jeg er i forhandlinger med osrav og ett merke til som har gass til vettug pris.

skal helst ikke være ublu pris.

kommer tilbake med greia og medlemspris da den er i boks.

har du også på en 33 med mer moderne coil over fjærer, samme problem i hurtig sving kjøring at den liksom faller sammen i ytterhjørnet? og ikke kommer aktivt opp igjen? hvis du forstår hva jeg mener???

hilsen

fred roger

med romlemage(gass) :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Taknemlig for all hjelp.

mvh Peter

Ta en telefon til Glenn i Drøbak! Han kan virkelig det med riktig oppsett på GTV6! Snakker her utfra erfaring siden jeg selv hadde en GTV6 før som var senket ganske mye og med gule koni. Lå jo greit på veien, men føltes ganske myk og krenget mye ved rask svingkjøring. Her i høst kjøpte jeg en GTV6 som Glenn selv har eid og brukt. Kjøreegenskapene kan på ingen måte sammenlignes! Bilen virker helt nøytral og tåler masssse! Jeg har ikke snakket med Glenn om nøyaktig alt som er gjort med bilen min, men jeg vet at det er grøvre torsjonsstaver og stabstag, osv -men dette vet han! Bilen er i alle fall ikke til å kjenne igjen fra en standard GTV6!

;D

Hilsen

Motorola (Esbjug)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat fra Alfafred:

OOOps!

Er de bare skiten eller?

Billigskit da kanskje?

Svart / Hvit Johansen

tenkte bare å si at når noen spør konkret om ett slikt tema, så svarer jeg bare 100% ærlig og etter rettelig, har jo tidligere blitt beskylt for å holde tilbake opplysninger ;) vettu....

Når det gjelder gule koni har jeg hatt denne erfaringen siste 8 år, og de som har spurt tilråds har alltid fått samme svar...hva gule koni sport virkelig er...

Påstanden at det er handelstandens måte å bøffe på en kunde dempere for en billig penge enn ikke å selge noe, er entydig!

når det gjelder senking og forbedring slik det har vært nevnt av GTV6 eieren er de punktene jeg satte opp -entydig- beste løsning innen økonomi og fortsatt kjørbarhet, og vanlig bruk av bilen, med dette oppsettet blir den kjempebra! tro meg, også på banetreffene.

vil man ha det verste under må man ha SZ / Evoluzione spec.

F.eks:

Dempere fra den verste, .eks fra Evoluzione / SZ

Coilover fjærer foran

MT steg 3 senkefjærer bak ( ca 45 mm lavere)

Uniball foringer

Stabstag foran og bak av groveste type

Alle foringer til stabstag dreies av f.eks nylon

Evoluzione / SZ De Dion triangel

+ endel annet morsomt som sikkert kan lages / gjøres!

da har du en bil med ca 10 mm fjæringsvei hvis du veier 104 kilo og hopper opp og ned på dør terskelen ;D

Men på en annen side blir bilen ett helsike å kjøre normalt med :-[

masse støy, risting og unoter. glem en italiatur med en slik bil!

med hilsen

fred roger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke no angrep denna gang mr Svart / Hvit Johansen ;).

Har ikke noe problem med å være enig i at gass/olje fylte dempere er bedre en rene "gammeldagse" olje demper. Mener bare bestemt at verden ikke er fult så svart/hvit som du fremstiller den. Gule koni eller andre konvensjonelle olje dempere vil fortsatte å være et godt brukendes alternativ til 116 serie. (Finnes det gass dempere til disse bilene foresaten?).

Gass dempere er fortsatt også olje dempere. Det er olje som gjør dempe jobben. Funksjonen til gassen er å tryksette oljen slik at faren for cavitasjon ("koking") reduseres betraktlig. Cavitasjon kan oppstå i demperenne ved meget hurtige bevegelser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke no angrep denna gang mr Svart / Hvit Johansen ;).

Har ikke noe problem med å være enig i at gass/olje fylte dempere er bedre en rene "gammeldagse" olje demper. Mener bare bestemt at verden ikke er fult så svart/hvit som du fremstiller den. Gule koni eller andre konvensjonelle olje dempere vil fortsatte å være et godt brukendes alternativ til 116 serie. (Finnes det gass dempere til disse bilene foresaten?).

Gass dempere er fortsatt også olje dempere. Det er olje som gjør dempe jobben. Funksjonen til gassen er å tryksette oljen slik at faren for cavitasjon ("koking") reduseres betraktlig. Cavitasjon kan oppstå i demperenne ved meget hurtige bevegelser.

tjenare! :D

jodda olje er bra det.... men! :-\

Gule koni sport er kun enkelt virkende! det er det som er problemet med denne demperen, den er passiv når demperen blir trykket inn og det ødelegger svært mye på disse bilene... :

Den fungerer like godt som en sykkelpumpe når du kaster bilen inn i en sving eller ned i en dump der den blir komprimert! demperen gir deg da ingen hjelp,

En demper som er dobbeltvirkende gass, som på nye moderne biler, vil gi en utrolig forbedring av kjøreegenskapene på bilene...da den stanser komprimeringen av fjæra også :)

Ved å bruke mer penger på dempere, riktige sport gass, ville mange kunne droppe ideen og utgiftene til stivere fjærstaver og stab. stag faktisk, såfremt man ikke skal ha den verste bilen på banen!

mvh

fred roger 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er for såvidt enig med det. 8)

Vi er her inne på to forksjellige filosofier med tanke på kontroll av hjul oppheng, hvilken som er best eller riktigst skal jeg være forsiktig med å utale meg om. ( ???har vel kansje gjort det ettersom jeg er enig med deg at gass er best)

Konis filosofi er som du sier at støtdemperens eneste opgave er å hindre bilen i å leke kenguru etter at den har hatt en kompresjon av hjulopphenget. Derfor har de kun demping på ut slaget. Begrensning av slaget skal handteres av Fjører og Stab Stag.

Andre, som f.eks Bilstein (Tror foresten Bilstein for GTV er gass dempere?) har valgt en litt annen strategi der demperen også demper på inn slaget. Dersom denne dempingen er gjort med gass gir det bare effekt som en ekstra fjør, dersom dempingen gjøres direkte på oljen kan dette fort gjøre hjul opphenget ikke rekker å reagere på kanter og hull i veibanen og det føles som noen står under bilen og slår på den (meget ubehagelig)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...