Gå til innhold
Forzaalfa

Prosjekt Carabinieri Bertone

Anbefalte innlegg

Da var jeg først i denne etterlengtede kategorien! knallbra siden Telenor tok vekk min eminente( ::) ) nettside på grunn av abbonementskifte..fikk den ikke tilbake heller..

Bil: 1972 GT1300Junior

Kjøpte bilen i Gøteborg i august 03, da var bilen helt nedplukket bortsett fra dashbord og drivverk, og viktigst av alt - den var nesten helt ferdig rustsveiset! Bare småtteri måtte i utgangspunktet gjøres karosserimessig, men det har ballet på seg etterhvert som planene har endret seg..

Bilen ble visstnok tatt av veien allerede i '82, og har derfor ikke rullet mer enn 85000 :D En god del jobb er som sagt gjort av forrige eier, og det medfulgte kvitteringer for langt over kjøpesummen.. Koselig det..

Planen:

Bilen blir ikke noe rein Racer, heller en hissig cruisebil 8)

Lakk - Blank sort

Motor - trimmet 2 liter kjøpt inn, trenger 45Webere og kammer til denne, ellers er jobben gjort..

Hjul - Breddede orginalstålfelger, 8" foran , 10" bak

Intreriør - Zagato skinn ja takk!

Jobb gjort så langt:

Det manglet hjulbuer foran når jeg kjøpte bilen, og jeg klarte ikke å finne hjulbuer tilsalgs med mindre jeg kjøpte hel skjerm, så når Bård Arne her annonserte skjermbreddere til en rimelig penge var det ikke tvil..

Å montere glassfiberbreddere var ikke bare enkelt, jeg endte opp med å reinslipe metallet og sprayet på sink grunning, for så å skru de fast med forsenkede rustfrie karosseriskruer. Jeg fyllte etterpå rundt skruene med epoxy og pusset ned, klar til sparkling! på undersiden skar jeg vekk den gamle hjulbuen bak så det blir god plass til store hjul 8), her brukte jeg Brunox i bunn med understellsmasse over. Spennende å se hvor lenge dette holder.. :)

Forrige eier hadde tydeligvis lyst på lyseblå bil, det har ikke jeg! så motorrommet har jeg lakkert om til matt sort..

Har tatt ned bakstillingen og renset og malt med arcanol. PU foringer og bremseskiver fra E B Spares er også montert.

Har blitt endel sparkling og pussing av karosseri, spesiellt skjermbredderene, men en god del gjenstår. Valgte også å bytte nedre del av bakplaten da jobben som var gjort her var heller dårlig. Undersiden av karosseriet har og fått litt oppmerksomhet, har tatt vekk endel understellsmasse, renset og hatt på ny.. heldigvis lite rust å se!

Hadde det ikke vært for penga hadde nok mye mer vært ferdig, målet nå er å få den ferdig til ID06!

Bilder kommer.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, måtte bare sikre meg at jeg faktisk VAR først! ;D

blir vel like mye politibil som Ferrarien til gutta i Miami Vice, men jeg syns navnet var litt tøft.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg dugger med deg er at du faktisk gjenomfører drømmen din. Husker godt når du en gang sa på forumet at " Bare må ha en slik Bertone"

Mange som drømmer...få som gjenomfører. :D

Lykke til...

Bårdis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Squadra Mobile i Roma kjørte Ferrari i mange år:

ferrari_roma.JPG

Man måtte jo ha et egnet verktøy til og tukte bermen av råkjørere på Ringeveien rundt Roma. :) Det er hva jeg kaller et skikkelig snuteredskap! 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den var tøff! ser ut til at jeg traff greit på stilen da, blank sort og krom :) må bare skaffe en sånn lykt på taket, og passende dress og hatt så blir det bra! Hvis dere hører sirener etter dere på banen vet dere hvem det er.. ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Renset stempelene på godmotoren idag og fikk på gapless ringene, inni sto det et rundt merke med H P tror jeg(se for deg et Peace symbol uten den rette streken i midten ;) ), og oppå sto det Mondial Piston.

lyder det kjennt for noen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tide å oppdatere litt!

Det ser ut til at det blir litt endring i motorplanene, motoren som sto i bilen som jeg fikk høre av flere at var 1750cc viste seg altså å være en 1300cc likevell.. Jeg har tenkt noe voldsomt på om jeg skal sette denne(som jo er kjøreklar) i bilen og bruke den, eller gå for 2 litern.. Mange skryter av den lille 1300 motoren, at den er mer turtallsvillig og morsom enn 2000.. fortsatt i tvil, men det heller mer og mer mot å beholde orginalmotoren, evt med litt lett trim!

Karosserimessig har det skjedd lite, er VANVITTIG lei av å pusse! men det går nok over..

Har nå ihvertfall reparert litt på fronten, det blir et stort luftinntak lignende det på Bårdis sin bil, med tettmasket sortlakkert gitter så det blir noenlunde anonymt..

Jeg har også demontert forhjulstillingen og pusset litt, er det riktig at de nedre bærearmene(de som festes sammen på bærekula) skal gå tregt?

spm 2: Hva er forskjellen på solex (ADDHE 40) fra '72 og solexene som sto på alfettaen(2liter) '83? jeg ser at forgasserne er forskjellige, men er det mulig å evt flytte over dyser(eller ikke gjøre det engang) og sette de på 1300n?

spm 3: Den foringen på top armen (den man skrur fast i motorrommet!) ser grei ut, men skulle jeg byttet den først som sist? i Poly evt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går fremover, med museskritt, i garasjen, bilen er hvert øyeblikk ferdig under.. jeg fikk en kjedelig oversakelse på baksiden av brakettene som beltene til å holde bak akselen er festet i, her kommer jeg til å modifisere litt så det ikke blir den rustfellen det var..

status 14\11-05:

598H0020.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nedre bæreamer skal gå tregt om foringene er OK. Foringene er såkalt Silentblocks. Dette er et kuleledd omkranset av nylon (for smøring) og en stålhylse. Bra saker!!

Sett en slik foring i øvre bærearm også (den inn i motorrommet) Den passer perfekt og bilen føles fastere og mer presis. (GTA modd) Eneste plass du trenger polyforing (eller nylon) er casterstagets innfestning i spindelen.

Bra saker i grunn, disse 105 forstillingene...!!

Trond

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett en slik foring i øvre bærearm også (den inn i motorrommet) Den passer perfekt og bilen føles fastere og mer presis. (GTA modd)

Trond

Har du noe mere info om dette, noen bilder osv..

/Mvh Clas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er såre enkelt, da alfakonstruktørene har lagt alt tilrette.

Slik gjør du:

Bruk en stor skruestikke og noen passende piper eller rørbiter til å presse ut original foring.

Bruk samme metode for å presse inn en silentblock-foring. Den passer perfekt!

Enklere kan det ikke bli.

Trond

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nedre bæreamer skal gå tregt om foringene er OK. Foringene er såkalt Silentblocks. Dette er et kuleledd omkranset av nylon (for smøring) og en stålhylse. Bra saker!!

Her er et bilde:

attachment.php?attachmentid=23564&stc=1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det disse som heter 'Bottom wishbone bush - Lemforder - sus 126' hos Alfaholics?

lønner det seg å kjøpe der eller er det andre steder som er billigere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering:

Fortsatt lite fremgang, men noe skjer.. De nevnte rustfellene er rett og slett demontert, jeg tok vekk hele festet til bakakseloppheng og veggen innafor, tenkte å la dette forbli åpent og lage baketter til remmene i 3mm stål.. da så åpent som mulig så det er lett å rengjøre. noen innvendinger?

2 literen skal settes sammen i jula, rådelager er på plass, og kjeder og kamfølgere skal kjøpes inn..

Jeg lurer litt på om ikke kammene fortsatt kan brukes selv om de er slitte, hvilke følger kan det evt få? motoren blir vel kanskje verre å fin tune?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nettop! ;D durasjonen er vel aberet, noen av tappene har fått en nyanse av en spiss på toppen..

HVA vil jeg merke det på tro..

Forza, er dette de samme kammene som du hadde til den gamle motoren din? Dessverre og måtte si det, men de kammene der er nok helt utslitt. Jeg vet muligens om noen brukte kammer, hva er du ute etter? Lett friserte, raske eller race kammer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme kammene, samme motor!

jeg har mest lyst til å sette den opp som trend satte den opp, så sakene stemmer sammen.. blir verre det siden like kammer ikke er å oppdrive.. 130 290 og 310.. hvilken av kategoriene detter disse i da? Noe tilsvarende er vel mest intressant..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme kammene, samme motor!

jeg har mest lyst til å sette den opp som trend satte den opp, så sakene stemmer sammen.. blir verre det siden like kammer ikke er å oppdrive.. 130 290 og 310.. hvilken av kategoriene detter disse i da? Noe tilsvarende er vel mest intressant..

Jeg hadde ikke lagt så mye vekt på hva Trend gjorde. Bygg en motor med kjente deler, så blir det nok bra!

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen ferdig under! skal få løftet den på rett kjøl igjen ikveld, så er det pussesparklebannesvertepussesparkle så er det lakkering! ;D ;D håpet om ID06 er atter fornyet! om ikke med hissig 2 liter under panseret, så hvertfall som fungerende bil! Forstillingsdetaljer blir nå pusset, malt og har fått nye foringer, så dette blir bra! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...