Gå til innhold
Andy156

Rust på 156 ... svakhet!

Anbefalte innlegg

156rust.jpg

Jeg har lagt merke til at nesten alle 156 jeg har sett på "flasser" litt på skjøten man ser på bildet over. Dette må vel være en typisk konstruksjonsfeil. Som man ser på bildet så begynner dette å ruste.

Har prøvd å reklamere på dette på rustgarantien da dette helt tydelig er en svakhet og en bekjent av meg som er billakkerer uttalte "dette er en typisk garantisak".

Vår importør er i hvertfall ikke enig i den saken. Dette går under lakk garantien og den er bare på 3 år. Så pass på folkens! Sjekk denne skjøten før garantien går ut. Som sagt har nesten alle litt eldre 156 jeg har kikket på dette problemet.

Dritkjipt at ikke de innser at det er en konstruksjonsfeil, men men. Jeg blir nødt til å fikse dette for egen regning og vurderer da å få de til å sparkle bort den sprekken der slik at ikke "vær og vind" skal få tak. Antar at det blir litt sterkere med kun en flat overflate. Synspunkter til dette, forresten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja, man får en litt underlig deja vu følelse når man leser om Alfa og rust. Allerede nå så finnes det 156'er med morken dørk og kjeks i frontruteramma... :P

For all del, ikke sparkle igjen den skjøten. Dette kommer til og sprekke opp igjen fortere enn du får sagt skillingsbolle da dette ser ut til og være endel av boks-konstruksjonen til bilen fra fabrikk, ergo; bevegelse i skjøten. Dette vil gjøre vondt værre siden fuktighet vil samles bak sprukken sparkel.

Jeg råder deg til og få punktblåst skjøten skikkelig. Legge syregrunning/epoxy før du fuger den med et egnet karosseriprodukt som er fleksibelt. Verksted har egnet fugeutstyr, lakk til slutt. Good luck!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alfa er da ikke det eneste bilmerket som fortsatt har litt rustproblemer. Et stort, velrennomert tysk bilmerke bytter jo dører til den store gullmedalje. Et annet stort annerkjent merke bytter panser og bakluker så det griner.

MEN, fabrikkene dekker dette inntil 5 år, uten noen diskusjon.

Svakt at Alfa avviser dette som lakkrust, og dermed 3 års garanti. Er nok en fare for at den importøren er litt uskyldig i dette. Alfa Romeo i Italia tar dette ikke alvorlig, og skal på kort sikt spare penger. Da er det jo enklest å avvise slike krav...

Torbjørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Desverre kjent problem den skjøten samt der chassi stikker ned forrand forhjula samles masse salt og sand og ruster som fy.

Enig med Stian ikke Sparkle bort den skjøten det sprekker opp pga bevegelse i karossen.

Sandblås med punkt og grunn godt etter alle kunstens regler og fug med god fugemasse lakk så pent over.

Når lakken har herda etter en uke eller to så legg på sån 3M beskyttelses plast den klare typen som beskytter.

Denne blir stygg pga stein sprut etter en stund så bytter du den ut.

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et svakt punkt på alle biler det der, spesielt moderne. det blir ikke bedre av at dagens vinter dekk (både med og uten pigg) har mange seipinger for å rense hjula for sand og annen dritt, med den bakdelen at nedre deler av karrosseriet nærmest blir sandblåst dersom en ikke har gode skvettlapper (som jo ikke er det peneste som finnes å sette på en bil)

:(

Gjør som Stian og ERIK sier, men i tillegg skal du bruke slik rustfjernings syre som trenger inn mellom platene i skjøten, i tillegg kan du godt varme skjøten med en blåse lampe inntill det slutter å knitre. Derretter går du på med de beste grunninger du kan finne osv etter beskrivelsen til de to forann nevnte herrer. 8)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lim på sideskjørter!

da ungår du det!

så ser den mye finere ut og!

Men ikke før du har fiksa rusta da :o8)

HEHE...nei...fix først...så limer du ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, har dere ikke skjønt det??

Fabrikken har lagd en egen utgave hvor dette lille problemet er løst. Denne utgaven selges som "Sportspakke I/II/III" eller TI nå på seneste versjon. Der er det jo inkludert sideskjørt som beskytter denne delen.

De som kjøper sofa-varianten av 156 får da ta litt stensprut med påfølgende rust som en del av prisen ;D;)

Alfahilsen

Øyvind I

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som kjøper sofa-varianten av 156 får da ta litt stensprut med påfølgende rust som en del av prisen ;D;)

Alfahilsen

Øyvind I

Hm! kona maser om ny sofa ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger folkens!

Øyvind: hehehe ikke alt man kan bestemme når man ikke kjøper nytt vettu. Men hadde seff gått for total sportspakke da. Mulig at sideskjørt kommer i løpet av året. Skulle gjerne hatt de orginale, men de krever visstnok egne festepunkter som jeg ikke har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mercedes som det vises til her gikk ikke med på å reparere rustskadene før store oppslag i avisene - så det er ikke et godt eksempel.

Skjøten her begynner ikke å ruste dersom en følger litt med og får lagt på ny lakk før det er helt bart.

Men enig med de andre - mye finere med skjørt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et typisk punkt for flere enn et bilmerke. Korrosjonen oppstår etter påvirking både 1. utenifra mekanisk av stein/sølesprut.

(Har sett på den sanden de strør med i mikroskop. Den er knivskarp. Problemet er stort også hva gjelder lakkskader for øvrig påi utsatte steder samt frontruter. Denne type lakkskader skiller seg spesielt ut for Norge, og fabrikkene vil ikke uten videre etterkomme krav.)

2. innenifra p.g.a. ugunstig konstruksjon, spalter, manglende overflatebehandling, fuktighet.

3. dynamiske krefter i konstruksjonen, bevegelse.

Anbefalinger: A. behandling av hulrom fra bilen er ny, og hvert år fremover. seriøse antirustverksteder har skjemaer for hvor det skal sprøytes inn. Kyndige kan også gjøre dette selv hvis hullene er laget på de rette steder. De fleste anerkjennte produkter er OK.

B. utvendig behandling, få fjernet all oksyd og lakkrester, syregrunning, grunning, lakkgrunning som blir ruglete og er fleksibel samt overmalbar, finnes ofte i grå og sort, deretter lakk.

Har brukt denne metoden på Escort/Fiat på slutten av 70 tallet med stort hell. Fiat hadde jo de sammle plater som AlfaSuden.

Konklusjon: alle plater må beskyttes fra alle sider. Det ytre påvirking reduserer overflateskiktet må det rebehandles.

Et område flere bilfabrikker slurer på nå, fordi det går så fort i produksjonen, er kortenden av platene. Jeg har sett på disse i mikroskop, de er klemmt av og ender som en skarp egg. På denne delen av platen må det være en viss R for å få på et tilstrekkelig overflateskikt med grunning og lakk. Dette er ikke hensyntatt hos mange fabrikker. Korrosjon/rust er i dag et ennu større problem enn tidligere, spesielt i Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter i grunnen med dette jeg også, samt i framkant av bakdøra. Tenkte å se hvordan det ble med slik lakkstift (bedre å ha stygg lakk enn ingen lakk), men hvor får jeg tak i slik stift???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 156 med orginale sideskjørt, og også denne har rust i overnevnte plateskjøt. Er nok bevegelse i platene + vann/salt som knekker de, så de med sportspakke bør ta seg en kikk under skjørta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...