Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Rune R.

TS topp diskusjonen fortsetter

Anbefalte innlegg

Ref Bård Arnes siste innlegg om en kontra to plugger.

Tror Bård Arne tenker kostnader her og ønsker å kjøre ett standard tennings anlegg i første omgang.

Da tror jeg det kan bli ganske tøft for en coil å drive totalt 8 plugger, 2 og 2 av gangen. Det er sikkert mulig å lage plugg ledninger som deler signalet i to etter fordeleren og går til begge pluggene, men klarer coilen og henge med når turtallet øker, og hva med fordeller lokk og rotor. De må vel overføre dobbelt så mye strømm som før = svidde kontakter?

Ellers dersom du skulle bruke to utganger fra samme coil så må du vel ha to fordelere som må synkroniseres. Hvordan gjøres dette på TS motorene i dag. Jeg har forstått det slik at de har to fordelere, en som står på toppen og en som står på den vanlige plassen under innsugs manifoilen, men hvordan synkroniseres de?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo mulig og ta med hele insprutinga fra TS motren da og bruke TS toppen med sprut og tenning så burde det være løst.

Jeg tenkte mere Digital programerbar tenning som bruker en magneføler på veiva hvis man da bruker 4 coiler med dobble uttak bør en ha tenning så det holder.

Fred Roger.

Hvor finnes sprut til 10 lapper?

Jeg er i så fall meget intresert.

ja ren digital tenning bør ikke bli dyrt man kan kjøpe digitale tenninga og løpe på høggern og finne tenningsforsterkere og coiler til en billig penge std Bosh sitter jo på masse biler.

Knall bra forum blitt detta :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drsom du er på jak etter programerbar styring bør du innom disse:

http://members.aol.com/emeraldm3d/

De har ikke priser på sidene sine selv men har fra andre hørt priser på GBP 600 for en styring.

Forøvrig tilbake til TS toppen til Bård Arne. Jeg skjønner og at de vill funke med 4 coiler og full programerbar styring, men da snakker vi om 6 lapper.

Synes det er en besnærende tanke om det hadde hvært mulig å få til ett billig system. Skjønner jo at en da ikke får i pose og sekk, men det er jo ikke alle som har 10 til 15 lapper å legge i motoren på en gang. Da hadde det hvert veldig greit om en kunne få gjort seg ferdig innvendi i motoren en sesong og så gå videre neste sesong.

Har noen hvert borte i egnproduserte programerbare tenningsannlegg. Fant et blad i Australia som hadde laget noen sett, men er ikke sikker på hvor programerbare de egentlig var. Noen som har noen tilps? 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har ikke priser på sidene sine selv men har fra andre hørt priser på GBP 600 for en styring.

Forøvrig tilbake til TS toppen til Bård Arne. Jeg skjønner og at de vill funke med 4 coiler og full programerbar styring, men da snakker vi om 6 lapper.

Synes det er en besnærende tanke om det hadde hvært mulig å få til ett billig system. Skjønner jo at en da ikke får i pose og sekk, men det er jo ikke alle som har 10 til 15 lapper å legge i motoren på en gang. Da hadde det hvert veldig greit om en kunne få gjort seg ferdig innvendi i motoren en sesong og så gå videre neste sesong.

Har noen hvert borte i egnproduserte programerbare tenningsannlegg. Fant et blad i Australia som hadde laget noen sett, men er ikke sikker på hvor programerbare de egentlig var. Noen som har noen tilps? 8)

Takk for knall bra link har sendt de mail ang priser og TS motor.

Hvis man ønsker no billigere en digital tenning ville jeg brukt hele motorstyringa som står på TS motoren.

Men jeg tror det er mulig og la hver av fordelerene styre hver sin tenningsforsterker og den igjen coilen dette kan en jo bruke hugger deler til.

Åssen det da går med synkronisering av tenninga vet jeg ikke.

Noen som vet?

Prata med KRB trading for litt siden og de sier at og styre detta med Autronic eller Haltec er ikke no problem.

Han sa også at han synes digital tenning var for dyrt og at det da lønte seg og kjøpe hele systemet med tenning og sprut.

Erik A

For og spare penger kan man bruke en av fordelerene som signal giver istedenfor veiv sensor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for knall bra link har sendt de mail ang priser og TS motor.

Hvis man ønsker no billigere en digital tenning ville jeg brukt hele motorstyringa som står på TS motoren.

Men jeg tror det er mulig og la hver av fordelerene styre hver sin tenningsforsterker og den igjen coilen dette kan en jo bruke hugger deler til.

Åssen det da går med synkronisering av tenninga vet jeg ikke.

Noen som vet?

Prata med KRB trading for litt siden og de sier at og styre detta med Autronic eller Haltec er ikke no problem.

Han sa også at han synes digital tenning var for dyrt og at det da lønte seg og kjøpe hele systemet med tenning og sprut.

Erik A

For og spare penger kan man bruke en av fordelerene som signal giver istedenfor veiv sensor.

ikke dum ide å bruke en fordeler som signalgiver til ett par coiler...

når det gjelder tenningsanlegg kan man jo finne en huggebil av alle merker med ett system som er lett å manipulere med data... man trenger jo ikke alfa som donor av dette,... finn en donor msom er 4 sylindret med pickup sensor, f.eks...

hilsen

fred roger

som synes diskusjonen er meget interessant...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke dum ide å bruke en fordeler som signalgiver til ett par coiler...

når det gjelder tenningsanlegg kan man jo finne en huggebil av alle merker med ett system som er lett å manipulere med data... man trenger jo ikke alfa som donor av dette,... finn en donor msom er 4 sylindret med pickup sensor, f.eks...

hilsen

fred roger

som synes diskusjonen er meget interessant...

Hmmm ja tenker at hvis man bruker et fordeler til og signalisere til coilen (dvs til tenningsforsterkeren som tenner coilen) og sender det signalet til begge coilene så tenner de begge.

Men da trenger man og vite at begge fordelerene er synkroniser slik at man kan bruke en til hver av coilene som gnist fordeler.

Så spørsmål til deg Fred Roger el andre som vet.

Er begge fordelerene på TS motoren synkrone?

Eller er det de som sørger for delay på den ene pluggen i forhold til den andre?

Er de synkrone burde det jeg skrev over funke men man kan da også bruke signalet til coilene fra hver av fordelerne.

Dette blir i så fall billig og vektene osv inne i fordeleren sørger for riktig tenning ved riktig turtall.

Så kan man oppgradere til digitalt senere.

Ønsker man da og bruke kamtids variatoren kan man bruke shift light til det.

Spørsmål til Bård Arne:

Var tanken og bruke gammel bunn, m/TS topp og gassere ?

Hva med og ta med komplett TS insprut og bruke detta de fleste følere sitter i toppen og de som sitter i blokka kan du bare ta med sammen med alle ledninger og ECU har du sprut også.

I følge TS el skjema sitter kun fordeler i blokka og den kan vel taes med?

Også sitter det en sensor forrand v/svinghjulet.

mvh

Erik A

PS! Jeg har meget enkelt el sjema til TS 8v motoren som kan mailes hvis ønskelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Erik.

Gøy at det finnes hjerner som deg i klubben, som liker å bli vridd og vrengt på i tekniske spørsmål.

Tanken var å bruke gammel bunn med TS topp o gassere,ja. Men jeg er her åpen for ALLE forslag som funker. Dette er ett prosjekt, som jeg vil bruke vintern på, og ikke skru på , før alle biter er på plass. Det har jeg brendt meg på før, og derfor ble det bare ett treff i år.

Problemet er vel muligens å få tak på delene. FRED R er litt på jakt, så mulig han får tak på noe.

PS Leser alle svar her med stor iver og glede, Rune R har jo også lagt hode i bløt, og kjenner jeg den karen rett, gir ikke han seg heller med det første.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Erik.

Gøy at det finnes hjerner som deg i klubben, som liker å bli vridd og vrengt på i tekniske spørsmål.

Tanken var å bruke gammel bunn med TS topp o gassere,ja. Men jeg er her åpen for ALLE forslag som funker. Dette er ett prosjekt, som jeg vil bruke vintern på, og ikke skru på , før alle biter er på plass. Det har jeg brendt meg på før, og derfor ble det bare ett treff i år.

Problemet er vel muligens å få tak på delene. FRED R er litt på jakt, så mulig han får tak på noe.

PS Leser alle svar her med stor iver og glede, Rune R har jo også lagt hode i bløt, og kjenner jeg den karen rett, gir ikke han seg heller med det første.

Hei, jo takk for det :)

Hvorfor gammel bunn og ikke hele TS motoren?

Tanker:

Siden TS motoren har to fordelere må de være synkroniserte.

Noen som kan bekrefte/avkrefte???

Det bør du da sjekke om de blir når du detter toppen på din "gammle" bunn.

Er de synkroniserte blir da spørsmålet hvordan få tent pluggane samtidig.

Skjekka med Bosch og joa det finnes moduler som kan ta HAL signal fra fordeleren (elektronisk fordeler) direkte inn i en tenningsmodul som igjen styrer coilen.

Denne trenger da ikke no digital elektronikkboks men forutsetter at det er vekter som styrer tenninga inne i den elektroniske fordeleren.

Han var litt usikker på om det (HAL) signalet kunne styre to sånne moduler da det kunne hende det blei for svakt.

Men det skada ingen ting og prøve, den tenner bare ikke.

Hvis det ikke funker kan man hvis det er signal giver også i den fordeleren på toppen bruke den til coil nr2.

Eller man kan kople inn en signal forsterker på signalet fra fordeleren slik at den ene fordeleren kan drive to bokser.

Så da er spørsmålet blir de to fordelerene synkrone når man setter TS topp på "gammel" bunn ???

Blir de ikke det har vi problemer med gnist fordelinga.

Blir de det ja så finnes løsninger på resten :)

Har noen detalj tegninger el på tennings systemet på TS motoren?

Har noen eventuelt Bosch nr på fordelerene og styrings boksene i TS motoren?

Så kan vi få hjelp av Bosch tekniske avdelig til og løse problemet :)

Håper det er forståelig det jeg skriver :)

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor bare toppen....

Jo fordi det er en ting som jeg tror ikke har vært prøvd

her til lands før. Og hvis jeg får det til(med god hjelp av dere tek.gutta) kan jeg jo legge oppskriften ut på klubbsiden, slik at andre i klubben som har lyst til å prøve det samme, vet hvordan det gjøres.

Og når prosjekte er ferdig(før neste sesong) kan jeg jo benke den og se om det har gitt noe mer enn å trimme opp min nesten standard 2 liter.

mvh

Bård-Arne 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor bare toppen....

Jo fordi det er en ting som jeg tror ikke har vært prøvd

her til lands før. Og hvis jeg får det til(med god hjelp av dere tek.gutta) kan jeg jo legge oppskriften ut på klubbsiden, slik at andre i klubben som har lyst til å prøve det samme, vet hvordan det gjøres.

Og når prosjekte er ferdig(før neste sesong) kan jeg jo benke den og se om det har gitt noe mer enn å trimme opp min nesten standard 2 liter.

mvh

Bård-Arne 8)

Hei igjen :)

Takk for hyggelig telefon :)

Ja det er sant det er vel ikke prøvd det hmmm ja det er en utfordring som må løses ;D

Jeg har ikke satt meg inn i hele TS motoren enda så du bør nok lese det du kommer over av TS motor info også den du har og parre det sammen.

Får du løst det mekaniske skal nok det med el og tenning la seg løse :)

Lykke til

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) ERa

Fikk du noen tilbake melding fra Emerald vedrørende ECU priser?

Sorry jeg har ikke fått no svar av de purra de opp nå med en ny mail.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar fra Bosch Norge.

Fikk svar ang. problemet med tenning her, og de skrev følgende:

Hei Bård-Arne.

Dette blir nok ikke så enkelt å få til... På f. eks. Alfa 75 2.0 Twin Spark

er tenningsanlegget bygget opp slik at styreenheten gir fra seg separate

signaler til slutt-trinnene som er innebygget i de to coilene. Dette

signalet er beregnet av styresentralen avhengig av motorbelastning, turtall,

batteri-/ladespenning etc. I praksis er det derfor nesten umulig å få dette

systemet til å fungere på den motoren du har.

Teoretisk kan du bygge på to identiske tenningsanlegg på motoren som jobber

parallelt, men tenningstidspunktene for de to anleggene kan vanskelig

synkroniseres eksakt.

Altså blir løsningen digitalt tenningsanlegg. Og prisen her, ja alt fra 10-20 000.-

Noen som har lyst på en TS topp. Jeg har ikke bruk for den.

Bård-Arne Andersen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slapp av Bård Arne du får ikke noen versting bil ved å gi deg så lett. Å bygge motorer og biler som går bedre en det fabrikken leverer som standard tar Tid, Krefter og Penger (Husk de ti bud for motorbyggere) Du skal ikke altid ta et svar for gitt. det er altid lagt inn noen forutsetninger som du må kjenne for å kunne avgjøre om svaret er riktig eller ikke.

Det er mulig å synkronisere to separate tennings annlegg dersom en bruker ett osciloskop. Det er kansje ikke hverdags mat hos de fleste bilverksteder men vi skal nokk klare å finne ett.

Forøvrig har jo TS to fordelere som standard og de må vel synkroniseres på ett vis. Vi må bare finne ut hvordan det gjøres, og hvordan vi eventuelt kan gjøre det.

Har du fordeleren til TS toppen? Den kan fort bli nøkkelen her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting begynner å løsne, MEN, vi er langt fra målet.

Det vi nå har funnet ut er at toppene går sånn skal vi si nesten om hverandre. Det er ihvertfall mulig å sette en TS topp på en 2.0 l nord-motor.

Tror, men bare tror, at tenning også er løst.

Hvis dette funker, skal jeg skrive ett lengre innlegg i blekka vår, med en oppskrift på hele greia. Og selvfølgelig hvor lange striper på veien jeg klarer å lage.

Bård-Arne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man skal ikke ta alt man leser for god fisk uten og grave litt først.

Hvis du bruker den orginale fordeleren til og styre tenninga og den øvere kun som gnist fordeler burde det funke.

Bosh leverer tennings forsterkere som er laga for og koples direkte på fordeleren også de.

Jeg tror det løser seg.

Hva for no nytt har du finni ut?

Lager svarte striper alerede jeg... ;D

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenning: 1.Man synkroniserer de to fordelerene.

2. Man kontakter Alfaholick, eller noe sånn, i England. De lager GTA kopier, og har fordelere med 8 pluggledninger. For det var jo som kjent GTAen som kom med 8 plugger først. OG DA tror jeg problemet er løst.

Nå vet jeg om ikke mindre enn 2 TS topper til salgs. Så hvis noen andre tørr hive seg på samme prosjekt, ring 911 80567 eller skriv en mail. Treffes lettest på mobil.

Bare så det er sagt, jeg har IKKE peil, men har fått med meg noen av tek. gutta, og har i dag større tro på at det går enn for noen dager siden.

Spådommene som kommer går på mer enn nok gamp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte bare at 1. var billigst.

Men klart 2 funker like bra det da men hva koster det?

Igjen jeg ville tatt hele TS motoren og da med insprut og stying.

For ca 12-15 lapper får man ful motorstyring som kan styre denne når man da vil oppgradere.

Men kjente ikke fred Roger noen som hadde gjordt detta?

Han burde vel vite han som har laga den motoren?

Detta ordner seg og går veien det er jeg sikker på.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innbiller meg at poenget med TS topp på gammel blokk blir å få opp kompresjonen uten å kjøpe dyre høykomp stempler. TS en har flate stempler som standard, mens den gamle har halv kule formede stempler.

Blir spennende å se når Bård Arne får toppen hjemm. Da må vi måle og studere litt for å finne ut om det er mulig å få toppen til å gå på den gamle blokka uten at ting tar oppi hverandre. Må jo søke å ungå ventil salat

Har litt tro på at denne kombinasjonen kan gi en del hester ved å bruke standard komponenter som vi kan få klørne i til en billig penge. Ønskedrømmen er 140-160hk til under 5 lapper?

Tilbake til To plugger samtidig. Tenkte vi kunne prøve å drive begge pluggene via ett standard tennings anlegg, kun ved å bruke to coiler parallelt. D.v.s at vi lager en y spleis fra coilene inn på fordeleren og så 4 y-er fra fordeler til de 8 pluggene. Det er jo reel fare for at fordeleren smelter med all strømmen som skal igjennom, men vi skulle i allefall ha nok strømm til å drive pluggene inntill fordeleren smelter.

Blir spennende å se om det går.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innbiller meg at poenget med TS topp på gammel blokk blir å få opp kompresjonen uten å kjøpe dyre høykomp stempler. TS en har flate stempler som standard, mens den gamle har halv kule formede stempler.

Blir spennende å se når Bård Arne får toppen hjemm. Da må vi måle og studere litt for å finne ut om det er mulig å få toppen til å gå på den gamle blokka uten at ting tar oppi hverandre. Må jo søke å ungå ventil salat

Har litt tro på at denne kombinasjonen kan gi en del hester ved å bruke standard komponenter som vi kan få klørne i til en billig penge. Ønskedrømmen er 140-160hk til under 5 lapper?

Tilbake til To plugger samtidig. Tenkte vi kunne prøve å drive begge pluggene via ett standard tennings anlegg, kun ved å bruke to coiler parallelt. D.v.s at vi lager en y spleis fra coilene inn på fordeleren og så 4 y-er fra fordeler til de 8 pluggene. Det er jo reel fare for at fordeleren smelter med all strømmen som skal igjennom, men vi skulle i allefall ha nok strømm til å drive pluggene inntill fordeleren smelter.

Blir spennende å se om det går.

helt enig i poenget ditt med hensyn til hvorfor forske på ett slikt opplegg! det er det som er hele greia!.

likte jævli godt instillingen din: skulle i allfall ha nok strøm til greia smelter! Hel enig og fullstendig korrekt ;D

har sjekket med toppakninger og de er like unntatt at den ene M8 bolten underfra i front må flyttes litt på TS toppen.

samt at de 4 bakre olje kanalene ikke har gjennom gang gjennom pakningen på TS topp

pakningen?

mvh

alfafred

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør på dette da..... ;D ;D ;D ;D

Etter mye leiting i boka til Jim Kartalamakis, fant jeg endelig det jeg leita etter. Nemlig at dette hadde vært prøvd før, og med hvilket resultat.

Han skriver (direkte oversatt) : Noen av dere har nok lurt på å sette en moderne Twin Spark topp på en eldre blokk, som en snarvei til bedre ytelse. Vel, den gode nyheten er at det lar seg gjøre, den dårlige nyheten er at du må være en særiøst god ingenør, og ha en "well-stuffed pocketbook" for å klare modifiseringen. David Hood (bror til Robin) av Team Britalia (ett lite land mellom England og Italia) som er annsatt hos Rossi Enginering i England, har suksessfult klart å transplantere, og har sett 220 HK (ja hold deg fast) ved 7000 rpm i sin seriøst modifisert 2100 CC racing motor.

David tror at "there is much more to come" med yttligere modifikasjoner.

Etter dette skriver Jim noe sånn som at blokka til TS motoren er mye sterkere bla bla bla bla......

Og at man like gjerne kan ta hele TS motoren og bla bla bla...

Tenk på det gutter, 220 gamp. he he he. Noen som har "Well stuffed pocketbook"

Ikke vet jeg hva man trenger så mye penger for men, mens dere fortsetter å drømme(vet fortsatt om to topper til salgs) så går jeg en liten tur i banken, skal bare finne frem nylon strømpa først.

mvah (med vennlig Alfa hilsen)

Bård-Arne Andersen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det en man trenger og bruke så mye penge rpå for og gjørra detta da tru?

Men det er da verdt og forske videre på og se hav man trenger og gjørra.

Tror ikke fordelern vil smelte da det som Stian sier er kun høy spenning ikke høy strøm men coilen kan nok slite litt og gnisten som kommer frem er nok heller svak selv om du kjøper versting greier som sparker 50.000volt.

Så jeg ville prøvd og bruke to coiler og to fordelere.

Lykke til videre.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tanken var to coiler parralell, og en fordeler. Både fordi Bård Arne ikke har fordeleren til toppen og fordi jeg da slipper å synkronisere dem.

Vet jo og at ikke fordeleren smelter, men er noe usikker på hvordan det går med kontakt punktene, de skal handtere dobbelt så mye strøm som før, selv om det ikke er mye så er det sot på kontakt flatene som gjør at vi må bytte fordeler lokk med gjevne mellomromm.

Skjønte ikke hvorfor y spleisen etter fordeleren skape problemer? Kan du prøve å forklare nærmere Stian?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det stemmer GTA 105 hadde 8 utganger på fordelerlokket.

Tror pluggene tenner med et lite delay for best effekt og forbrenning orginalt.

Den motstand er da bare og se og få fjerna skaper bare tull den ;)

Kjører uten de jeg funker knall det men jeg ser poenget ditt.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...