Gå til innhold
tmbryhn

Alfa GTV6 + 3.0 QV: EFi-modernisering

Anbefalte innlegg

Gamle Link ECU-en har endelig sett sin siste reise, og ledningsnettet på begge sider av torpedoveggen har blitt pensjonert. Det føles godt å starte med blanke ark... 

IMG_20200721_183407.jpg

IMG_20200721_193533.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarte liksom ikke å la være og åpne opp for en smakebit på hva som utvilsomt må stå som et vaskeekte "Genesis" og den spede begynnelse for alt som med tiden skulle få relevans med termen "datasprut". Et morsomt stykke historie man bare er nødt til å sette pris på 🤓 

IMG_20200721_181046.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi går like greit igang med den mest essensielle biten for et moderne EMS; sensor-input for måling av hastighet og posisjon til veivakselen.

Tanken er å TIG-sveise et custom 36-1-triggerhjul til den originale reimskiva og montere en spesialdesignet sensorbrakett til et par boss på blokka som originalt er tiltenkt dette formålet.

I utgangspunktet var tanken å hente en OEM 60-2-reimskive fra neste generasjons Motronic-baserte V6-er, men dette viste seg å ville komme i konflikt med enkelte deksler samt vannpumpa.

Assem1_2.JPG

Assem1.JPG

36-1.JPG

Endret av tmbryhn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neste punkt på agendaen er bytte av injectorer. De originale EV-1-injectorene er av typen "lav-impedans", måler omlag 3 ohm over spolen, og fløder etter sigende kun 190 cc/min.

Å oppgradere til moderne injectorer med høyere flow-rate vil gi flere fordeler som bla. forbedret forstøving og økt takhøyde for ev. senere trimming. 

En annen fordel med å kjøre injectorer med overdrevet høy flow-rate i fullsekvensiellt modus (hver injector injiserer i tur og orden per tenningsrekkefølge og kun én gang per 4. takt), er at det åpner for et betydelig spillerom til å kunne justere injeksjonstidspunktet som funksjon av veivposisjon igjennom syklusen. Kombinasjonen mellom optimalt tidspunkt og en relativt kort puls (gitt av økt volum/tid) begrenser potensialet for wall-wetting av innsugsrunnerne, som igjen fører til et mer optimalt, responsivt og kjørbart oppsett, for ikke å snakke om at tuning av throttle-transient blir en noe enklere og mindre tidkrevende oppgave.

Dog, de gamle L-Jetronic-injectorene har en innfestning og tetning mot innsuget som ikke går overens med moderne alternativer. Planen er derfor å maskinere runnerne for 14mm o-ring samt fabrikkere custom fuel rails.

IMG_20200721_193013.jpg

IMG_20200721_193736.jpg

Endret av tmbryhn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan bruke vanlige EV1 dyser med 14mm o-ring uten å modifisere innsuget med bruk av noen adaptere. Får kjøpt dette på bl.a. Performatek. Då kan du montere hvilken som helst EV1 dyse. Må vel bare flytte over pakningen og festebrakettet. Motronic dyser er forsåvidt også høg-ohm. Bilde fra Jim K sin "V6 bok".

bilde.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes mange dyser med slanger som er store nok og. Man trenger ikke bygge om. Alfa har opptil 230-240cc iallfall. Og jeg vet det er andre i området 300cc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode innspill. Nå er ikke akkurat EV-1 siste skrik innen injector-teknologi, og ikke forstøver de særlig godt heller. Tanken var å gå for betraktelig større EV-14 av åvennevnte hensyn, men vi får se hvor det hele ender 😉

Jeg jobber for øyeblikket med en metode for oppspenning av innsugene ifm. maskinering til 14mm o-ring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 25.7.2020 den 18.12, tmbryhn skrev:

Klarte liksom ikke å la være og åpne opp for en smakebit på hva som utvilsomt må stå som et vaskeekte "Genesis" og den spede begynnelse for alt som med tiden skulle få relevans med termen "datasprut". Et morsomt stykke historie man bare er nødt til å sette pris på 🤓 

IMG_20200721_181046.jpg

Eide faktisk en LINK selv tidligere - men ble aldri montert. 🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 25.7.2020 den 18.25, tmbryhn skrev:

Første prototype ble 3D-printet i PLA og viste seg å passe temmelig godt. Kun noen små justeringer som skal til før endelig design blir printet i karbonfiberarmert nylon.

IMG_20200723_214849~2.jpg

Flott løsning! Jeg byttet selv til 60-2 hjulet fra en 164 og tilsvarende sensor - samt gjenget opp to hull for denne holderen. Jeg flyttet over vannpumpen, samt lagde ny brakett for holder til dynamo for at kilene skulle ligge over hverandre igjen. Jeg måtte også "massere" dekslene til registerreimen. Men det gikk fint, og ble egentlig ganske ok.

IMG_3655.jpg

IMG_3690_sized.jpg

Endret av Patriq Backlund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal poste litt mer info, da vi i prinsipp gjør det samme. Skulle egt prøvestarte forrige uke - etter at motoren stått ustartet i vel 17 år. 🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 26.7.2020 den 22.36, Torstein skrev:

Du kan bruke vanlige EV1 dyser med 14mm o-ring uten å modifisere innsuget med bruk av noen adaptere. Får kjøpt dette på bl.a. Performatek. Då kan du montere hvilken som helst EV1 dyse. Må vel bare flytte over pakningen og festebrakettet. Motronic dyser er forsåvidt også høg-ohm. Bilde fra Jim K sin "V6 bok".

bilde.png

Men... Jeg har sett mange eksempler på de som bestiller, betaler og aldri får noe fra Performatek. Jeg har også sendt forespørsel til ham, uten å få noen svar. Lenge siden. Jeg tør ikke å bestille der. :)

Jeg har fra Mrinjector i UK fått det vedlagte bilde på noe som er noe tilnærmet de kan lage på bestilling. Jeg har dog overveid å rett og slett bare runde av toppen av ordinær EV1 injector, tre over slange og så klemme. Bilde er fra 200 cc/min fra 164. Burde fungere fint også. Uansett løsning så skal de passe rett på innsugsrørene.

Jeg har ellers også for 10 år siden kjøpt nye høy-ohms spredere med slange. Men, nå når jeg kontrollmålt dem for å ta dem i bruk så gir de bare 160-170 cc/min. Skal bruke dem inn til videre.

Enda et alternativ skal være å bruke rail og spreder rett fra 164 og så montere sprederne med disse rails rett på innsugene. Har fått beskjed fra andre som skal ha fått det til å fungere.

Ellers har jeg tettet rail´en for hvor det vanligvis er utgang til kaldstartsinjektoren. Og, så har jeg bygget om denne injektoren til en holder for en Bosch lufttemperaturmåler. Måtte borre opp hullet i plenum noe. Tetter nå mot o-ringen på sensoren.

Bruker som du ser TPS fra en annen bil en originalt også.

injector.png

IMG_4564_sized.jpg

IMG_4565_sized.jpg

IMG_4147_sized.jpg

IMG_4148_sized.jpg

IMG_4150_sized 2.JPG

IMG_4374_sized 2.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er enda noen bilde av blokk hvor du ser dekslene som er tilpasset ny vannpumpe og kilereim. Samt ny adapter for dynamo.

Jeg bytte også til mekanisk strammer av registerreimen. Jeg har også plugget fordelerhullet med adapter fra AH Motorsports, og bruker en Wasted Spark coil fra Bosch. Den som sitter på 155 V6. Jeg har en adapter og har plassert coilen på blokket, rett ovenfor dynamoen. Skal se om jeg får tatt noen bilde av dette senere. Har også bare erstattet LMM med et rett rør.

Hva system skal du bruke? Jeg har Megasquirt.

IMG_3724_sized.jpg

IMG_3727_sized.jpg

Endret av Patriq Backlund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser fint ut. Planen er å bruke fordeler som kam-sensor for å kjøre full-sekvensielt og direct spark (COP). Har dog ikke designet sensor-adapter for denne spesifikke fordeleren ennå, men ideen er noe ala vedlagt tegning som jeg bruker på bla. Boble for samme formål.

Jeg har designet min egen ECU, så jeg bruker den.

FB_IMG_1589220816645.jpg

FB_IMG_1589220838337.jpg

FB_IMG_1589220842905.jpg

IMG_20200730_143108.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende!

Jeg hadde faktisk en ombygget fordeler som sensor i stedet for 36-1 hjul på veiven, da med 72-2 tenner - for å kjøre MegaJoltLite på min gamle Junior Zagato.

Av ren nysgjerrighet - hvorfor bygger du eget når det finnes så mange ferdige programmerbare system der ute? Kanskje bare fordi du kan? :)

Jeg lurte på å montere en kamsensor - men bak på selve kammen. Der er jo dekkplate man kan fjerne. For å få kamsynk. Ikke nå, men kanskje fremover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bakplata for kamsensor du snakker om er jeg ikke kjent med. Høres ut som en mer effektiv måte å løse kam-sync på. Hvor sitter dette lokket, og vet du ca. når i syklusen "flagget" passerer området hvor det vil være relevant å montere sensoren? Tenker da på antall veivgrader BTDC kompresjon syl #1. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er bilde av platen jeg tenker på. Tror det er samme på alle blokk? Mulig fordeleren på 164 sitter her...?

Tror ikke det er noe ferdig flagg her. Men enden på kammen har et spor mener jeg å huske.

4A85D515-1047-4EB8-864D-6346F9DA346D.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...