Gå til innhold
Dysan

Stellantis er ditt navn.

Anbefalte innlegg

Denne uken har verden fått en ny og stor bilprodusent. Merk deg dette navnet først som sist: Stellantis.

Stellantis er resultatet av en fusjon mellom franske PSA og italienske/amerikanske FCA.

PSA står bak merkene Citroën, DS, Opel, Peugeot, og Vauxhall, mens FCA bidrar med Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, og Ram.

Til sammen kontrollerer nå nye Stellantis hele tretten ulike bilmerker.

Nyheten om at de to konsernene jobbet med å slå seg sammen sprakk i fjor høst og kom overraskende på mange. Nå er fusjonen bekreftet og en realitet. Den forventes å være fullført i første kvartal 2021.

https://www.tv2.no/broom/11546567/

https://edition.cnn.com/2020/07/16/business/stellantis-name-fiat-chrysler-peugeot/index.html

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får se om alle merkene overlever fremover.  Spennende uansett, Får håpe det satses mer på Alfa fremover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det blir spennende å se. Ser ut som en bra gruppe merker som dekker det meste. Hva med Iveco? Ligger det under Fiat eller er det utenfor slik Ferrari er? Opel kunne de solgt 🙂, men har ikke de el bil teknologi fra GM som gjør de attraktiv. Vauxhall trudde jeg var nedlagt eller selger  de Opel i Uk under navnet Vauxhall? Håper de flytter Alfa opp under Sportslige modeller. En ting er sikker nå foregår det en strategi valg hvordan de forskjellige merkene skal framstå. Vil ett av merkene fremstår som rent grønt. Jeg trur det og tipper det blir Opel eller Lancia? Satser på Lancia for det er et merke som er mer eller mindre dødt og har en modell som er 10 år gammel i produksjon. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo allerede annonsert i en annen tråd her at Alfa kommer med enda en liten suv i tillegg til Tonale som skal være helelektrisk og bruke PSA platform ref Peugeot E-208 og 2008.

Direkte sportslig er det jo ikke akkurat.

Håper de avventer litt med Lancia.

Endret av classic

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vauxhall mener jeg de produserer i Tyskland, dvs som Opel med en Vauxhallgrill. 

Med en fullelektrisk modellportefølge  - noe jeg håper ikke vil skje, tror jeg dessverre at knapt noen av disse merkene har livets rett. Dvs at de i høyden blir redusert til "Vauxhall" over tid. Unntaket må i så fall være Maserati, Jeep og Ram.

Alle ekisterende merker idag er grunnleggende knyttet til egen motorproduksjon som en avgjørende del av  identiteten - eller har vært det. Forsvinner dette endres også konseptet "bil" til å bli mer som en flatskjerm med uendelige underholdningsmuligheter. Især merker som Alfa Romeo med så mye historie bak seg vil få nesten alle bånd bakover kuttet. Det eneste vil være designet, men også her blir vanskeligere og vanskeligere å reprodusere noe særeget. Design sammen med kjøregenskaper kommer og til å bety mindre da oppmerksomheten vil flyttes fra ytre linjerog kjøreopplevelser til grafikken på dashbordet og elektroniske duppetitter som kan fikles med. Ett område Alfa tradisjonelt har skåret lavt på .

Men en flodbølge av kinesiske elbiler vil det heller ikke være plass til mange europeiske merker. De nasjonale kommer til forsvinne hvis de ikke klarer å omdanne seg til internasjonale premiumbrands - som de tyske.

( En mulig redning vil være å utvikle elmotoren evt. i kombinasjon med en forbrenningsmotor til noe unikt som passer Alfas sjel, Men det er nok mer en drøm sett fra den norske elbilhimmelen. Men godt at EU har satt i gang ett stort hydrogenprosjekt. )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Dysan skrev:

Ja, det blir spennende å se. Ser ut som en bra gruppe merker som dekker det meste. Hva med Iveco? Ligger det under Fiat eller er det utenfor slik Ferrari er? Opel kunne de solgt 🙂, men har ikke de el bil teknologi fra GM som gjør de attraktiv. Vauxhall trudde jeg var nedlagt eller selger  de Opel i Uk under navnet Vauxhall? Håper de flytter Alfa opp under Sportslige modeller. En ting er sikker nå foregår det en strategi valg hvordan de forskjellige merkene skal framstå. Vil ett av merkene fremstår som rent grønt. Jeg trur det og tipper det blir Opel eller Lancia? Satser på Lancia for det er et merke som er mer eller mindre dødt og har en modell som er 10 år gammel i produksjon. 

IVECO er en fusjon mellom Magirus Deuz og lastebildivisjonen til Fiat og ligger nok utenfor som en rendyrket nyttekjøretøyprodusent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...