Gå til innhold
FSteinsvik

Avlesing feilkoder Lancia Kappa

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med avlesing av OBD2 på Lancia Kappa? Har Foxwell med programpakke for Lancia og Alfa Romeo. Adapter til 3-PIN, så er koblet på. Velger Kappa 3.0 og kjører scan, ved scannens slutt får jeg beskjed om at det ikke oppnås kontakt med bilen. Mens jeg kjører scan er lyset for nøkkel og CODE på i dashbordet. Er det noe greier med at den mener seg forsøkt hacket?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 15.7.2020 den 19.58, integrale skrev:

Code lampe  skal lyse, har du satt lav nok latchy

Takk for svar. Lav nok latchy? Det der er jeg redd er helt gresk for meg. Jeg har plugget i Foxwellen og vridd om tenningen slik at den får strøm.

Endret av FSteinsvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 15.7.2020 den 19.58, integrale skrev:

Code lampe  skal lyse, har du satt lav nok latchy

Mener vel lav nok latency? Det stilles eventuelt inn i innstillinger for tilkobling på diagnoseapp. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner. rart at slikt ikke ligger inne i programpakken til Foxwell som er spesifisert til Lancia Kappa. Den kommuniserer altså med mine Lybra 2,4 JTD, 147 Selespeed, 166 Busso, men ikke med Kappa 3,0. Kan det være at det er annen hastighet på de gamle 3-pins pluggene enn obd2? Uansett, takk for svar.

Endret av FSteinsvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt å ha brukt 3600 på et instrument spekket for Lancia og Alfa Romeo som ikke kan stille hastigheten da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vent litt, er slikt under "protocol"? Der er det en del alternativer:

CAN STD FAST

CAN STD SLOW

CAN EXD FAST

CAN EXD SLOW

SAE JT 850 PWM

SAE JT 850 VPW

KWP 2000

ISO 91 41-2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, FSteinsvik skrev:

Vent litt, er slikt under "protocol"? Der er det en del alternativer:

CAN STD FAST

CAN STD SLOW

CAN EXD FAST

CAN EXD SLOW

SAE JT 850 PWM

SAE JT 850 VPW

KWP 2000

ISO 91 41-2

Da er du nok inne på noe, og det er vel et av alternativene for CAN (bus). Jeg vet ikke hvilket. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nu har jeg prøvd alle. Får samme melding om at det ikke oppnås kontakt på samtlige forsøk. Begynner å lure på om det er noe galt med adapterene til 3 PIN, har to nye så får forsøke den andre. Strøm tar jeg via USB fra PC til avlesingsinstrumentet og ikke med de to kablene med klemmer på adapteren, kan vel være en feilkilde der også men tviler. Noen vest for Oslo som har avlesingsinstrument de har lest av med på Kappa? Ramler inn i limp mode iblant med beskjed om at det er motor steueranlage defekt. Så er vel lt fra lambdasonde til en eller annen sensor eller morken slange, er jo rene nålen i høystakken å bytte slikt på random i håp om å treffe til slutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser adapterne dine ut? Hva slags kontakt er det i den enden som ikke skal kobles til bilen? Jeg har fullversjonen av Multiecuscan, som skal støtte Lancia K (samme som Kappa?) ved bruk av 3-pins adapter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 25.7.2020 den 9.39, FSteinsvik skrev:

Nu har jeg prøvd alle. Får samme melding om at det ikke oppnås kontakt på samtlige forsøk. Begynner å lure på om det er noe galt med adapterene til 3 PIN, har to nye så får forsøke den andre. Strøm tar jeg via USB fra PC til avlesingsinstrumentet og ikke med de to kablene med klemmer på adapteren, kan vel være en feilkilde der også men tviler. Noen vest for Oslo som har avlesingsinstrument de har lest av med på Kappa? Ramler inn i limp mode iblant med beskjed om at det er motor steueranlage defekt. Så er vel lt fra lambdasonde til en eller annen sensor eller morken slange, er jo rene nålen i høystakken å bytte slikt på random i håp om å treffe til slutt.

Har du den med krokodilleklemme i sort/rød så hadde jeg forsøkt å gi den strøm.

Hvis det er noen trøst så fikk jeg heller aldri helt til samme operasjon på min Barchetta med tilsynelatende samme adapter og bruk av MES

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 27.7.2020 den 13.45, classic skrev:

Har du den med krokodilleklemme i sort/rød så hadde jeg forsøkt å gi den strøm.

Hvis det er noen trøst så fikk jeg heller aldri helt til samme operasjon på min Barchetta med tilsynelatende samme adapter og bruk av MES

Den får strøm via USB fra PC og ikke via krokodilleklemmene, men får lage en anordning med de klemmene og noe til sigarettenneren og se om det rett og slett ligger der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 27.7.2020 den 10.10, Runar skrev:

Hvordan ser adapterne dine ut? Hva slags kontakt er det i den enden som ikke skal kobles til bilen? Jeg har fullversjonen av Multiecuscan, som skal støtte Lancia K (samme som Kappa?) ved bruk av 3-pins adapter.

Slik ser de ut:

https://www.ebay.de/itm/3-Pin-Adapter-Stecker-Anschluss-für-Fiat-Alfa-Romeo-Lancia-OBD-OBD2/152746903175?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Alt er plugget korrekt med unntak av at det ikke er strøm via krokodilleklemmene med via USB. Er jo ikke noe fornuftig sted å klemme på disse krokodilleklemmene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, FSteinsvik skrev:

Slik ser de ut:

https://www.ebay.de/itm/3-Pin-Adapter-Stecker-Anschluss-für-Fiat-Alfa-Romeo-Lancia-OBD-OBD2/152746903175?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Alt er plugget korrekt med unntak av at det ikke er strøm via krokodilleklemmene med via USB. Er jo ikke noe fornuftig sted å klemme på disse krokodilleklemmene.

Samme som jeg hadde.

Hvordan vet du at den får strøm via usb?

Er det fullt lyst på obd2 adaptern?

De kunne godt vært lengre de ledningene med krokodilleklemmer,

men er ikke enig i antagelsen din at siden de ikke skal kobles til strøm bare fordi det ikke finnes to batteriterminaler i umiddelbar nærhet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
31 minutter siden, classic skrev:

Samme som jeg hadde.

Hvordan vet du at den får strøm via usb?

Er det fullt lyst på obd2 adaptern?

De kunne godt vært lengre de ledningene med krokodilleklemmer,

men er ikke enig i antagelsen din at siden de ikke skal kobles til strøm bare fordi det ikke finnes to batteriterminaler i umiddelbar nærhet

Foxwellen starter opp og kjører full scan, strøm får den gjennom USB'en som er eneste strømkilden den er koblet til.

Så vrangleser du meg når du tillegger meg det syn at de krokodilleklemmene ikke skal kobles til strøm, selvfølgelig skal de det, de er neppe der til pynt som et lisseslips av noe slag.  Dog er det ikke noe åpenbart sted å ta den fra innen rekkevidde med mindre jeg strekker nye ledninger til fra en plugg i sigarett-tenneren, eller flekker isolasjonen av noen tilfeldig valgte ledninger i sikringsboksen og lar det stå til, derfor koblet jeg heller foxwellen direkte til laptopen via USB.

Så for å oppsummere. Foxwellen virker, den er koblet på bilen via adapteren, den får strøm annetstedsfra. Ved fullført scan,  sier den at den ikke oppnår kontakt med bilen.  Bilen har selvfølgelig også strøm og står med tenning på. Foxwellen er også satt opp med programvare spesifikt for Lancia K med denne årsmodell og motorstørrelse.

Bør kanskje lage meg en løsning til disse krokodilleklemmene i tilfelle feilen ligger i at denne Foxwellen blir forvirret av at den får strøm gjennom en annen inngang enn den skal kommunisere gjennom?

Dette er forøvrig Foxwellen:

https://www.ebay.de/itm/Foxwell-NT530-for-LANCIA-K-Multi-System-OBD2-Scanner-Diagnostic-Tool/263590331089?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foxwell skal,få strøm fra bilens obd port, koble kabel mellom apparat og obd. Tenning på, ikke start bil. da får apparat strøm 

Er slik på de scannere jeg har brukt(ikke foxwell men bør vel være likt).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 29.7.2020 den 20.21, lesken skrev:

Foxwell skal,få strøm fra bilens obd port, koble kabel mellom apparat og obd. Tenning på, ikke start bil. da får apparat strøm 

Er slik på de scannere jeg har brukt(ikke foxwell men bør vel være likt).

Bilen har ikke obd2 port, tror ikke den 3-pinskontakten gir fast strøm, kun signaler.

Derav de to krokodilleklemmene på bildet som er ment som strømkilde

Men hvis avlesern får strøm igjennom egen kabel kan det jo gå for det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har den fått strøm gjennom OBD2-porten. Ingen forskjell. Fremdeles null kommunikasjon med bilen etter fullført scan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke så kjent med Kappa, men Barchetta hadde flere trepinns kontakter, en til airbag, en til abs og en til motor.

Hvis det er samme på Kappa, har du forsøkt flere forskjellige?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Under "Protocol", så skal du sannsynligvis velge KWP 2000. Prøvd dette?

Hvis strøm ikke er problemet, så er neste steg å sørge for at kommunikasjonsinnstillingene er korrekte. Normalt må man sørge for å velge riktig "COM-port" på en PC da man normalt benytter USB, samt justere ned latency. Men selv med for høy latency skal man kunne etablere kommunikasjon med bilen. Foxwell skal vel oppdage tilkoblinger automatisk? Eller er det noe innstillinger det går ann å justere på?

Hvis det er ønskelig å teste noe annet enn Foxwell, så har jeg en kabel av lik type som den du refererte til tidligere, samt MultiECUscan med lisens: 3-pin/16-pin

Endret av Yara

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...