Gå til innhold
Alfaduden

Solgt Alfa Romeo 75 Twin Spark Limited Edition selges

Anbefalte innlegg

Jeg selger TSen likevel!

Gått flere runder med meg selv og innsett at to lekebiler er en for mye slik situasjonen er for meg nå. Med nyfødt i hus er det et litt annet fokus rett og slett. 
Bilen jeg selger er kanskje godt kjent i miljøet? 

1992 Alfa 75 TS Limited Edition 

- Balansert mellomaksling med friske smultringer og bra lager

-Nye bremsecalippere bak med nye skiver og klosser

- Ny håndbrekkwire

- Byttet girolje

- Byttet clutch 

- Ny clutch slange 

- Nye skiver og klosser foran med slissede skiver

- Rustfritt grenrør

- Orginalt Recaro interiør i god stand

- Nardi skinnratt og girkule

- Nye fester til girkasse, foran og oppheng bak

- Svart polyuretan fôring i Triangel 

- Rustsveiset i vinter: Jekkfester venstre fremme og bak, hjulbuer bak, og litt her og der. Ikke proft gjort, men lagt vekt på holdbarhet og at det skal være mulig å restaurere 100% dersom man ønsker det. 

Svært påkostet i årene opp igjennom. Jeg nevner: Polyuretan foringer i hele understell utenom wattlink. Bilstein dempere foran og bak, kraftige Magnecor pluggkabler og mer til. 

Har også mye nye og brukte deler som medfølger, samt en del deler som kan medfølge mot pristillegg. Jeg kan nevne blant annet:

Nye smultringer og oppheng til mellomaksling, nye foringer til wattlink. 

Deler som kan følge med mot tillegg er:

Tett og pen bensintank og litt annet småtteri 😎

Bilen var tiltenkt som en trackdaybil, men med et strøk lakk vil den hevde seg fint for de som vil kjøre tur på søndager og parkere på gressplener på bil treff. 

Bilen kjører svært godt og motor går meget pent. Har hatt flere 75 TS, men ingen som har så pen gange som denne. 

Bilen vil bli levert til PKK før ferien og leveres ferdig godkjent. Da er det bare å fylle 98 bensin og kose seg i sommer! Kanskje også til vinteren hvis du er av den typen 😎

Pris: 55000, - 

Den står pr. dags dato på 16" felger med R-dekk. Veldig gøy på Rudskogen!

Håpet er å få den med på banetreff nå den 04.07. Bilen kan sees og prøves der, eller hjemme hos meg på Nøtterøy. 

Sender fler bilder på forespørsel. Både under, over, foran, bak og på siden😁 Det er litt vanskelig å få komprimert alle bildene til å passe til forumet. 

Annonsen bilr forløpende oppdatert med nye ting å tilføye samt etterhvert som jeg får en komplett oversikt over alle delene jeg har til den. 

Kontaktinformasjon:

Magnus Skjølsvik Svendsen

90814570
[email protected]
PM

IMG_20200503_204820.jpg

Endret av Alfaduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til med salget Magnus.

Med full jobb og familie i tillegg og at døgnet kun har 24 timer så kan det være mer enn nok med ett rullende prosjekt. Det er i hvert fall egen erfaring. Blir visst aldri ferdig med 164 Super, selv om det kun gjenstår bagateller før skiltene er på, egentlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, erik e skrev:

Lykke til ja.  Noen ganger er ikke bil det viktigste. 

Som singel, syntes jeg bil og økonomi til kjøretøy er det absolutt viktigste i livet. 😁

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder av aktuell tilstand. Tatt i dag etter en kjøretur. Merk at skiltene ikke er tilhørende denne. Måtte ta en "spansk" en i påvente av PKK og hente skilt hos SVV. 

IMG_20200628_133620.jpg

Endret av Alfaduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fem originale Speedline felger. Fire av de med bra piggdekk og et ubrukt reservehjul med orginalt Michelin dekk fra 1992.

IMG_20200628_141204.jpg

IMG_20200628_141244.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av Alfaduden
      Jeg får skrive litt her da slik at det blir noe aktivitet på forumet.
      Har en stund leflet litt med tankene om å lage en ren trackdaybil for å skåne QVen min litt. Det er noen som mener den er aaaalt for fin til å rase rundt med på banen. Jeg forstår ikke helt det, men likevel så kan jeg forstå det på en måte.
      Jeg kjøpte i fjor høst en sliten 75. Betalte nok litt mye ser jeg i etterkant, men forsvarer det med at den er nummerert i en begrenset serie som har en stor fordel. Nummererte serier blir ofte litt mer verdt og denne har de tøffe Recaro setene.

Bilen hadde stått en stund, men var EU godkjent i 2017. Det var rust, men ikke noe jeg så på som kritisk. Lakken er et sorgens kapittel og den flasser klarlakk som en gammel mann.
      Den startet motvillig litt innimellom og det luktet kraftig bensin. Vel hjemme så jeg at det sprutet bensin fra slanger inn og ut fra pumpe og filter. byttet dette, knakk stuss på pumpe og måtte kjøpe en ny. Da startet den med en gang gitt!
      Etter dette ble den testet litt og fant raskt ut at den trengte litt kjærlighet. 
      Den ble parkert noen uker under et trekk i gården og glemt litt.
      Vinteren nærmer seg og når den første (og eneste) snøen falt fikk jeg blod på tann. Denne må jo brukes. Med på kjøpet fulgte fire nesten helt nye piggdekk på orginale Speedline felger! Jeg fikk lov til å låne garasjen til Erik og lovet å bli fort ferdig😬. Ukene gikk og bilen ble sakte men sikkert kappet i og lappet sammen igjen. Første gang jeg sveiser bil så det var en del å lære for meg. Vi oppdaget også raskt at det var langt mer rust enn det jeg først hadde antatt. Typisk🙄😑...
      Etter nesten to måneder fikk jeg den omsider på egne hjul i går. Testet og funnet ut at det dessverre er mer å gjøre før gleden kan begynne. Det positive er at det er tidenes mildeste vinter med 6-9 grader, regn og sol om hverandre slik at noe sladdeføre er det ikke likevel.
      Har sendt en bestilling på mekaniske deler, men innser at jeg nok ikke rekker isbanetreffet som tenkt med denne.

Får heller satse på at det blir noen fine banetreff til våren.

• Av Alfaduden
      Hei igjen. Alfaduden er tilbake. Tilbake til røttene denne gang!

Introduksjon:
      For de av dere som har fulgt meg en stund vet dere at jeg startet som 16 åring med plan om Alfa som første bil. Dro til Sverige sommeren 2003 og tittet på en rød 75 TS. Ble ikke handel den gangen som 16-åring, men et halvt år etter ble en svart 75 TS hentet i Trondheim. Litt sliten, men fungere, fikk stell på den også på et vis. Et års tid senere dukket en annen svart 75 TS opp for salg i Trøndelag. Denne var myyyye finere, såvidt passert 100.000km og med litt mer utstyr. Jeg var solgt og fikk fattern med opp for å hente. Trolig Norges fineste 75 TS den gangen! Siden da har jeg tenkt at en gang, en gang skal jeg ha en med V6... 

Nuvel nok om tidligere doninger. Etter overgang fra Oljebransje til jobb i bilrelatert bransje med mye mer spennende hverdag og utviklingspotensiale ble privatbilen solgt og jeg mottok firmabil. Tente at dette blir døve greier... Ikke ha egen bil lenger... De siste par årene har jeg fått øynene opp for veteranbiler. Det vil si så nye som mulig i grunn, men de er enkle, billige å eie og kan settes bort dersom det behøves. Har hatt flere muligheter til å kjøpe både godkjente Bertoner med bur og TS maskiner, GTV6, Alfetta GTer, Alfetta, Berlina og litt annet. Jeg ble utålmodig når firmabilen kom i hus og spredte ordet til andre. Noen treff her og der, men ikke noe "må ha" følelser.

Etter litt søking på svenske sider kom jeg over en rasende billig 75 V6 serie en. Ringte selger mens jeg var på min siste tur offshore, men var også der for sen i avtrekkeren. SOLGT fikk jeg beskjed om av selger. 
      Tenkte litt på denne røde serie 1 75en. Begynte å like den. Hadde jo hatt sånn før også. Kjenner de til en hvis grad. Gode å kjøre, plass til folk og bagasje. Med V6 og som veteran måtte jo dette være ypperlig. Jeg bannet og steiket litt for meg selv i kontorstolen ute på Nordsjøen der da...

Askjem fyrer jo oppunder til stadighet og tanken om 75 som veteranbil vokste større og større... Hmm. Vi spredte ordet til noen godt kjente Svenske Alfafolk og jaggu ble det ikke napp...

Bilen:
      Det var for godt til å være sant. under 110000km, V6, rustfri, noen fine oppgraderinger og vedlikeholdt... Næææ trur ikke før jeg får se det! 
      Etter en samtale med eier ble det avtalt visning. Askjem og undertegnede kastet seg i bilen en snøtung fredagsmorgen sent i April og møtte Manne i Vänersborg.
      Bilen stod på utsiden. Det hadde klarnet opp og ikke noe spor av snø der borte. Den var rød, relativt blank og smilte liksom litt som en gammel mann med to litt blasse fortenner. Jeg så det med en gang, den så fresh ut!
      Håndhilser med Manne, får nøkler og starter opp. "-Ni måste inte dra i handbromsen! Den hänger lite på bakbromserna." Dette var beskjeden vi fikk før det bar ut på landeveien en tur.
      Kjørte den litt varm. Dro forsiktig på. Lyden får en til å grøsse. Herlig V6 sånn det skal låte. Uten katalysatorer eller plastikk luftinnsug... Her er det orntli lyd ja!
      QV kammer sa han. Konstanterte deilig drag helt opp til jeg ikke torde mer. Over 100km/t i andre gir fikk være nok. Mer å gå på sier bilen, men jeg velger å spare den. Er jo tross alt et år eldre enn meg denne her, og jeg klager på støl kropp etter en time på trening... 

Vi snur, drar i brekket og bytter sjåfør. Søren heller sa vi begge to når vi hadde byttet site. "-inte dra i handbromsen" dukket opp igjen friskt i minne hos begge to.. Nuvel. Ta det pent tilbake de kilometerene vi hadde hjem. Askjem likte draget han også. Og lyden. Og den skjeve sittestillingen. Herlig! 
      Tilbake på verkstedet, inn og opp på bukk. Sannhetens time var inne... Som Jokke sier; "-og hva fikk vi se, shotta mer alkohol og det var det". Ikke en plateskjøt som var hoven. Ikke en flekk som liknet på noe så mye som en godt stekt pepperkake... Dette var helt utrolig... Vi ble bare stående å se på hverandre og ikke si noe som helst (her gjelder det å holde begeistringen inne). "-Njaa, kalipperene må byttes og en eksoslekkasje" sier jeg. -Jag vet, sier Manne. Vi vipper litt frem og tilbake men møtes på midten. Jeg like sjokkert over å ha funnet en slik bil, som at jeg kastet ut et beløp som tilsvarer en middels grei sofa et annet sted... Var virkelig ikke forberedt på denne merket jeg.

14.05.17:
      Askjem og jeg drar avgårde igjen. Like forbanna tidlig for å rekke en ferge til Strømstad. Billigere og lettere enn med Bastøfergen. Mindre kjøring blir det også.
      Møter Manne igjen. "-Hadde ført over penger dagen før, men de går jo ikke ut av konto før mandag" sier jeg. "-Jaja, det går fint" sier Manne og gav meg nøklene. Vinsjer bilen opp på tralla, vil jo ikke slite unødig på clutchen. Stropper fast og er på vei hjem en times tid etter ankomst. 

Med oss har vi nå en meget pen 75 6V iniezione "grønnkløver". Den står der bak på hengeren. Jeg tar meg selv i å gni meg i øynene flere ganger på vei oppover. Ikke fordi jeg drakk for mye kvelden før, men fordi det faktisk står en 75 som er min bak på der. Og den skal til Norge! Fryder meg med tanken. Uroer meg ikke for å egentlig ikke ha nok papirer til å dokumentere bilen gjennom tollen. En utskrift av de svenske kjøretøyopplysningene er alt jeg har... hehe.
      Kjører på rødt i tolla på svinesund. Gadd ikke vente flere timer på neste båt i Strømstad. De stempler og ber om penger. Jeg betaler og formoder om at det kanskje er greit å bli med ut å se bilen? "-ikke nøddvendi det vell?" sier han på kav Østfoldsk. Neivel tenker jeg. Men etter en stund med papirarbeidet spør han om jeg er sikker på at chassisnummer er rett. "-blir så mye krøll hos biltilsynet seh, hvis du ikke har alt på stell vettu", sier han. Tja, sier jeg. Kan jo dobbeltsjekke. Vi tok på oss alle sammen og gikk ut i duskregnet. "-Å ståre her a døh?" --ZAR.... begnynner jeg, før jeg blir avbrutt. -Ja, og døm bokkstavane hadde ikke jeg med vettu. Stod ikke i døm derre pappira dine de*. -Heh, sukker jeg og vi nikker alle sammen og sier det var godt vi dobbeltsjekket... 
      Mer stempling og så var vi på vei videre med alt som skal til for å få skilt i Norge. Jaggu godt vi er gode naboer med Sverige!
      Da står den altså her hjemme i Tønsberg, venter på litt bremsedeler før det blir tetting av eksos og visning på biltilsynet. Håp om skilt innen noen uker!

Mer kommer det nok fremover. Planer med bilen, bilder og annet. 
    • Av Håvards
      Sjeldent pen entusiast-eid Alfa Romeo 156 Berlina, med sprek 1.8 twinspark motor, selges til fordel for ny Alfa Romeo. Bilen fremstår som meget pen både utvendig og innvendig, den er blitt godt ivaretatt med årlige serviser og jevnlig stell hele året og er selvfølgelig EU godkjent. Kjøreegenskapene er gode med skarp styring, gode bremser og understell, samt en kvikk motor. Det er ingen ulyder i understell. Skinnseter og resten av interiøret er i veldig god stand og ser fint ut. Bilen er blank og veldig fin i lakken. 2 røde nøkler med fjernkontroll. Olje og oljefilter er blitt byttet hvert år, det er kun brukt Castrol Magnatech 5w40 på motoren. Motoren går godt og er som den skal, det har ikke blitt spart penger på vedlikehold. Registerreimintervaller er fulgt, og det ble byttet reg.reim, vannpumpe, strammehjul og kam-variator 24.4.2018. Olje og olje filter er nylig skiftet. Senkefjærer er av merket Eibach som er godkjent å innskrevet i vognkort. AC blåser kaldt og friskt. Her får du ingen overraskelser med rust i gulv og kanaler. Vinteren 2018 ble plast-innerskjermer tatt ut og bilen ble gjennomgått under og i hjulhus. Det dukket da opp noen små rustskader i kanaler, dette ble sveiset og reparert. Kanaler på begge sider ble lakkert og antirust behandlet utvendig og innvendig. Bilder av tilstand på kanaler etter sveising kan fremvises. Bilen kan også inspiseres på løftebukk før salg, om ønskelig.
      Liste over noe av det som er utført i mitt eie:
      GTA Lykter med sort innmat Kraftige H7 LED lyspærer i frontlykter (Originale lyspærer medfølger) Ny bunnplate under motor Nytt eksosanlegg frem til manifold (2017) Ny Bosch luftmassemåler (2017) Ny lenkearm venstre foran (2018) Nye Bilstein bremseskiver og klosser bak (2018) Ny radiator (2018) Ny termostat (2018) Ny Bosch Lambdasonde (2018) Ny kamvariator (2018) Nye Novitec sideskjørt lakkert i bilens farge (2018) SKF registerreimsett med strammehjul og vannpumpe (21.04.2018/Km. stand 146.206.) Hjullager høyre foran (2019) Bremseklosser foran (2019) Det kan medfølge meget fine Teledial 16" felger med helt nye Nokian Hakkapeliitta 8 piggdekk for et lite pristillegg. Ellers er det Originale 15" felger med eldre piggfrie vinterdekk som medfølger.
      Pris: 30 000 kr eks. omregistrering
      Ring gjerne ved spørsmål om bilen, 41323900.
      Finn annonse: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=145387381

• Av Chirm
      Bilen ble kjøpt i Juni '18, emne startet Januar '19

Ny innkjøp av 916 GTV etter å ha eid en 939 Berlina i nesten ett år. Den driftsikre bilen ble litt kjedelig å skru på, så ett mindre prosjekt ble sett på. Bud gitt og bud godtatt. Lykkelig eier av 916 GTV med 2.0l TS motor. 
      Bilen er tidligere eiet og ble tatt inn av en >entusiast< som har brukt tid og midler på bilen. Det er ett eksemplar med godt potensiale og godt vedlikehold i de tidligere årene før den siden har blitt litt forsømt. Den er omtalt her inne ved flere anledninger tidligere og nå er det min tur til å ta over stafettpinnen. Lite skulle jeg vite at det ble mange hindre å hoppe over... 

Planen var å ta med bilen hjem, bytte reg.reim og kjøre den på PKK før jeg utrede de feilene der. Bilen ble kjøpt med motorstyringslampe som lyste, airbag lyste, og reg.reim skifte som burde ha hvert gjort. Airbag lampen viste jeg til å være en vanlig feil ved 916 litt uti årene sine. Kjapp rens av ledninger under begge stolene så skulle dette være i orden i følge britiske forum. Gleden var stor da det var en ting enkelt fikset, og billig. 😍 Kjenning med OBD leser som slettet denne for meg. Samt fikk lest ut at feilkoden på motorstyringen som var en defekt "phase" sensor som sitter på den ene kamakselen. 

Bare kort tid etterpå så hentet jeg noen GTA felger da de hjulene som sto på ved kjøp var 5x100 med slingrebolter og biltema spacere. GTA felgene var dessverre bare lånt og måtte leveres tilbake etter at jeg var ferdig med å kjøre på Minne treffet jeg hadde satt av tid til. Treffet var strålende i form av oppmøte med noen kjente og mange ukjente ansikt. Fikk mye skryt for eksosen som passer bilen meget godt (Kommer tilbake til denne siden) Og ble tilogmed spurt om det var V6 ved ankomst. På treffet ble det en spennende tur med mange fine svinger og gode lyder fra både egen og andres biler. Jeg hoppet av siste delen av dagen da jeg var nødt til å sette kursen mot en slektning mens jeg enda hadde tid igjen på prøveskiltene jeg hadde lånt for dagen. Eni i-Sint olje ble hentet og en kort prat ble avlagt.
      MEN DA! 
      ... jeg startet bilen hos slektningen så kom det en voldsom kakling fra motorrommet, men jeg klarte ikke helt å sette spissen på hva det var. Lyden var som ett løst varmskjold, men den gikk i takt med motoren. Økt turtall, økt tempo med lik takt. Jeg sjekket motorrommet og ser ingenting. Har oljetrykk og bilen kjennes helt normal ut, unntatt lyden. Jeg kjører noen få km før bilen skrur seg av seg selv, og uten å stresse for mye bestilte jeg bare berging istedenfor å klundre langs veien.

Vel hjemme med bilen finner jeg ikke ut av årsaken med det første og får mye hjelp av KARN på facebook. En som er aktiv i Alfa miljøet tilbyr å komme å titte litt, og høre. Samt demontere det vi kommer frem til i håp om å finne ett tydelig tegn eller svar på hva som galt. Tennplugger blir tatt ut, kompresjon sjekket og oljen silt igjennom mammas gode gamle sikt. (Ja, hun ble mektig oppgitt. Hvertfall når hun ikke fikk en ny en før over ett halvt år senere 😂) Jeg spurte om eieren ville ta regningen på verksted om det var noe annet enn reg.reim som var årsaken, noe han ikke ønsket. Ble dog tilbudt og heve kjøpet, men jeg er glad jeg lot være. For jeg hadde og har veldig lyst til å ha denne bilen på skilter, på veien. Der den hører hjemme. Jeg fikk lov av tidligere eier å kjøre en del undersøkelser selv i form av demontering. (Spurte i tilfelle jeg ønsket å heve kjøp.) i håp om at begge parter skulle få slippe unna store regninger og krangler. Jeg blir omsider tipset om ett lokalt verksted som kan bistå med å få motoren i gang igjen. Tar kontakt og vi blir enige om at jeg tar ut motor og leverer den dit for demontering. Etter videre undersøkelser er dommen hard. 

Rådebank. Skikkelig. Glad jeg ikke kjørte lengre enn jeg endte opp med, men skadene er allerede skjedd... Stempel, råde og veiv må byttes er det første jeg hører. Med enda mer god hjelp fra lokale medlemmer i KARN blir en  2.0l TS 156 donormotor oppdrevet i en bil som har gitt opp kampen mot rust. Det viser seg at vi har lik motorkode og jobben med å hente den motoren og demontere begge har begynt. Jobben er stor, men blir gjennomført på en skikkelig måte! 
      Legger fortløpende til en del bilder. 

Alt av motor blir gjort i samarbeid med Madness Power, link til facebook her.
      Plan for bilen: alt med [x] er gjennomført.
      - [x] Demontert 323.01 motor i en 156 donorbil.
      - [x] Demontert 323.01 motor fra GTV'en.
      - [x] Demontert bremseklaver rundt om.
      - [x] Plane blokka.
      - [x] Slipt ventiler og frest ventilseter.
      - [x] Honing av sylindervegger.
      - [x] Fjerning av balanseaksler.
      - [x] Tette oljekanalen til balanseakslene.
      - [x] Balansering av veiv.
      - Fullføre oppbygging av 323.01 motor.
      - [x] Lakkere og montere ferdig bremseklaver. 
      - Montere, tilpasse og lakkere opp cup-kit
      - [x]Montere TI-felger fra 156.
      - Bytte ut foringer med powerflex på sikt.
      - Bytte interiør fra hvit til sort, eventuelt rødt.
      - Friske opp deler i motorrom og lignende.
      Følg med videre! Skal legge ut flere bilder og enda mer beskrivelse. 
       - Chirm
  • Opprett ny...