Gå til innhold
116

Alfa 75 turbo injection/tenning justering

Anbefalte innlegg

Jeg får feilmelding på TPS (blinkekode 4-2). Verkstedbok spesifiserer kun kalibrering av sensoren med Alfa spesialverktøy. Har prøvd meg fram litt etter intuisjon men lampa tenner ved WOT uansett.

Er det noen som vet hva sensor spenning ut fra TPS (gasspjeldpotensiometer) skal være på stengt spjeld og på WOT?

Endret av 116

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en som bare måler WOT, Open, Closed ?
Eller en med potensiometer? Usikker på hva motorstyringssystem denne har? Du skriver potensiometer.

Jobber ikke de vanligvis mellom 0-5 V? Kan evt sjekke på den jeg har. Er det en Bosch?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Patriq Backlund skrev:

Er det en som bare måler WOT, Open, Closed ?
Eller en med potensiometer? Usikker på hva motorstyringssystem denne har? Du skriver potensiometer.

Jobber ikke de vanligvis mellom 0-5 V? Kan evt sjekke på den jeg har. Er det en Bosch?

Systemet heter le2 jetronic (bosch). Det er to givere tilkoblet spjeld: bryter for helt stengt spjeld (fuel CUT), og TPS.

TPS har tre ledninger: gods, spenning inn og signal ut. Jeg målte (ca) 4,6v inn og 3,2v stengt spjeld / 4,5v wot. TPS justering ytterpunkt differanse er på rundt 0,5v om jeg ikke husker feil. 

Ja takk, supert om du gjør mål på din og sender! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har googlet litt. Virker som at din TPS på Le2 Jetronic bare har tre posisjoner. Lukket, åpen, vid åpen.

Skal likevel teste både min tilsvarende og en som måler kontinuerlig.

Hvor sitter den andre sensoren på spjeldet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er fra manual hvor det står hva du skal måle på de to. Tror det skal stemme for din bil også. Det er egt for V6, men det virker som om disse to sensorene er like?

image.thumb.jpeg.894dea5561a2ff9666bb20aeab81a6b5.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er verdiene for GTV6 L-jETRONIC og 75 Milano. Det er muligens samme enhet du har? image.png.eba708a2306d01c19f40aa1f16be5ed2.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, bjaa skrev:

Her er verdiene for GTV6 L-jETRONIC og 75 Milano. Det er muligens samme enhet du har? image.png.eba708a2306d01c19f40aa1f16be5ed2.png

Ser ut å være samme fremgangsmåte og verdier som manualen jeg klippet fra sier. Så antagelig riktig. 😊

Der er jo også verdier for både TAS og TPS, slik at begge skal kunne kontrolleres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du vil ha et mer up-to-date system som er en god del lettere og billigere å sette opp enn datasprut vil jeg anbefale MSD opplegget jeg har puttet inn i bilen min. Det koster vel totalt 7000 nå om dagen vil jeg tippe, med frakt og moms osv. Et skikkelig sprut gir deg mulighet til å justere drivstoff og ikke bare tenning, men da må du enten ha en del mer kunnskap eller ønsker å bruke mer penger. Selvfølgelig om du klarer å justere inn TPSen er det jo enda mindre klur :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Patriq Backlund skrev:

Ser ut å være samme fremgangsmåte og verdier som manualen jeg klippet fra sier. Så antagelig riktig. 😊

Der er jo også verdier for både TAS og TPS, slik at begge skal kunne kontrolleres.

Takk for research. Systemet på 1,8 turbo er annerledes enn v6 og NA-Nord, ikke sikkert det er likt. Tenker dessuten at siden turbo har fuel cutoff switch så trenger den ikke en annen sensor for samme signal. Ingen grunn til 3 pins på tps da hvis den bare trenger signalisere wot. Variabel signal spenning på bevegelse av spjeldet peker heller ikke mot annet enn at det er et potensiometee vi har med å gjøre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, FrJ skrev:

75 Turbo TPS.

AR75T.jpg

Har prøvd meg på dette men får ikke signalet ved stengt spjeld under 3v. Kan selvfølgelig være feil på min TPS, men jeg stusser over at man skal koble fra kabel til ecm og koble til et spes verktøy interface før man gjør målingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 23.5.2020 den 22.57, panzhar skrev:

Om du vil ha et mer up-to-date system som er en god del lettere og billigere å sette opp enn datasprut vil jeg anbefale MSD opplegget jeg har puttet inn i bilen min. Det koster vel totalt 7000 nå om dagen vil jeg tippe, med frakt og moms osv. Et skikkelig sprut gir deg mulighet til å justere drivstoff og ikke bare tenning, men da må du enten ha en del mer kunnskap eller ønsker å bruke mer penger. Selvfølgelig om du klarer å justere inn TPSen er det jo enda mindre klur 🙂

Har vurdert og vurderer fortsatt begge deler. Tror ikke MS2 eller 3 setup blir så dyrt egentlig men så er det timene da...

Hvis du kjører msd tenning og original injection så har du vel original TPS fortsatt i bruk? TPS er jo koblet opp mot ECM. Kanskje du kan måle signal ut spenning på stengt/åpent spjeld for meg? Hadde vært ultranice!

(EDIT: TPS er koblet opp mot tennings ecu, ikke innsprøytnings ecu]

Endret av 116

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De gamle spjeldsensorene er oftest ikke trinnløse potmetere. Så derfor trenger de å byttes ut for å få noe velfungerende med datasprut. Alternativt på man kjøre med map-korreksjoner og bruke mye jobb på bryteren for å få en god accel enrichment. 

Hva det koster med et oppsett nå for dagen med ms er jeg usikker på med tanke på svært volatile valutakurser, men du burde nok regne med iallfall 15k med sprut, ledningsnett, sensorer (husk WBO2), reléer, sikringer, tenningsmodul osv osv. Og så skal det kobles opp. Tidsforbruk på det om man har grei gang på det er ca 10 timer. Pluss gjerne like mye i feilsøking før man kan begynne med triggerinstillinger/matematikken i software. 

Gjerne trenger du kanskje nye dyser og en coil for å ha noe velfungerende. Så det blir fort en total på 20-25k. Det må man ikke bli overrasket av. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, 116 skrev:

Har vurdert og vurderer fortsatt begge deler. Tror ikke MS2 eller 3 setup blir så dyrt egentlig men så er det timene da...

Hvis du kjører msd tenning og original injection så har du vel original TPS fortsatt i bruk? TPS er jo koblet opp mot ECM. Kanskje du kan måle signal ut spenning på stengt/åpent spjeld for meg? Hadde vært ultranice!

TPSen gir kun signal til tennings ECUen. Men du må kjøre med begge originale ECUer da drivstoff ECUen fortsatt trenger RPM signalet. TenningsECUen er koblet fra coilen, så MSD enheten kontrollerer tenning med signal fra en MAP sensor og turtall.

DrivstoffECUen får ikke noe signal fra TPS. Den får signaler fra luftmengdemåler, turtall og vanntemperatur. Problemet jeg hadde var at TPS var byttet ut med en fra 2.0 TS som er en av på bryter. Dermed ble tenningskurven aldri bra, men var justert slik at bilen fungerte på maks boost. Jeg manglet såpass mye originale deler at å bygge om til original ikke var mulig.

Jeg regner og med at bankesensor vil fungere ved å åpne wastegate, så lenge du ikke har en ettermarkeds turbotrykkontroller. Denne styres da av original tenningsECU. 

Jeg hadde en del problemer med å justere inn drivstoff med luftmengdemåleren som stod i bilen. Fikk heldigvis kjøpe en luftmengdemåler med et annet delenummer som kom senere til turboutgaven. Regner med fabrikken fant ut den første varianten ikke var helt ideell?? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vedrørende 75 turbo TPS og verdiene som er angitt som du sliter med å oppnå. Har du verfisert at Trotle body er riktig justert, ref inngangsnote i prosedyren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 24.5.2020 den 10.30, bjaa skrev:

Vedrørende 75 turbo TPS og verdiene som er angitt som du sliter med å oppnå. Har du verfisert at Trotle body er riktig justert, ref inngangsnote i prosedyren?

Har ikke flowmeter, men tror ikke det er utslagsgivende da feilen ikke ble lagt tidligere og jeg har ikke justert TB siden det. Eneste justeringsmulighet på throttlebody er en setskrue som justerer spjeldgapet på åpent spjeld.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 24.5.2020 den 8.30, Alfanatiker skrev:

De gamle spjeldsensorene er oftest ikke trinnløse potmetere. Så derfor trenger de å byttes ut for å få noe velfungerende med datasprut. Alternativt på man kjøre med map-korreksjoner og bruke mye jobb på bryteren for å få en god accel enrichment. 

Hva det koster med et oppsett nå for dagen med ms er jeg usikker på med tanke på svært volatile valutakurser, men du burde nok regne med iallfall 15k med sprut, ledningsnett, sensorer (husk WBO2), reléer, sikringer, tenningsmodul osv osv. Og så skal det kobles opp. Tidsforbruk på det om man har grei gang på det er ca 10 timer. Pluss gjerne like mye i feilsøking før man kan begynne med triggerinstillinger/matematikken i software. 

Gjerne trenger du kanskje nye dyser og en coil for å ha noe velfungerende. Så det blir fort en total på 20-25k. Det må man ikke bli overrasket av. 

Sant nok ang gamle spjeldsensorer. Men det er rart om det er bryter i stedenfor potmeter da jeg har trinnløs spenning ut når jeg tørner på spjeldet. Trinnløs i form av såpass stabil at det neppe kan komme av dårlig kontakt i en bryter.

Det blir sikkert fort mer kostbart enn antatt ja.. Har heldigvis brebåndslambda montert allerede, ville ikke vært uten det på gammel turbobil. Ser at blandingsforholdet er noe ustabilt og det er vanskelig å få rik nok blanding ved fullast og "høyt nok" trykk, samtidig som man har støkiometrisk blandingsforhold på cruise. Er i gang med innkjøp av bedre bensinpumpe som første steg. Vurderer Walbro GSL 392 for god levering ved OK ladetrykk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 24.5.2020 den 10.29, panzhar skrev:

TPSen gir kun signal til tennings ECUen. Men du må kjøre med begge originale ECUer da drivstoff ECUen fortsatt trenger RPM signalet. TenningsECUen er koblet fra coilen, så MSD enheten kontrollerer tenning med signal fra en MAP sensor og turtall.

DrivstoffECUen får ikke noe signal fra TPS. Den får signaler fra luftmengdemåler, turtall og vanntemperatur. Problemet jeg hadde var at TPS var byttet ut med en fra 2.0 TS som er en av på bryter. Dermed ble tenningskurven aldri bra, men var justert slik at bilen fungerte på maks boost. Jeg manglet såpass mye originale deler at å bygge om til original ikke var mulig.

Jeg regner og med at bankesensor vil fungere ved å åpne wastegate, så lenge du ikke har en ettermarkeds turbotrykkontroller. Denne styres da av original tenningsECU. 

Jeg hadde en del problemer med å justere inn drivstoff med luftmengdemåleren som stod i bilen. Fikk heldigvis kjøpe en luftmengdemåler med et annet delenummer som kom senere til turboutgaven. Regner med fabrikken fant ut den første varianten ikke var helt ideell?? 

Jepp jeg oppdaget også at jeg bommet på utsagn om at TPS sender til injection ecu. TPS er koblet mot tenning og Fuel cut switch mot injection.

Min pierburg solenoid var defekt så jeg har montert justerbare wastegate kontroll.

Vet du hva delenr på ny vs gammel luftmengdemåler er?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...