Gå til innhold
Spagetti

Alfa 105 coupe restaurering

Anbefalte innlegg

Hva skjer med den mekaniske styrken til komponentene du borer hull i? Må jo være en risiko for å svekke styrke mener jeg.

Hvordan behandler du hull boret i understellsdeler? Lakk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror du ønsker deg nye bor til bursdagen din P! Gleder meg til morgenturer! Du er helt rå med detaljarbeidet ditt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Alfaduden skrev:

Hva skjer med den mekaniske styrken til komponentene du borer hull i? Må jo være en risiko for å svekke styrke mener jeg.

Det er en del tråder på nettet om akkurat dette. Jeg vet at det har blitt gjort oppgjennom i racing av mange. Alfaholics solgte bærearmer det var tatt veldig mye av. De gjør det forsatt på sine egne biler. Autodelta gjorde også dette så vidt jeg vet. Fint med innspill om noen har mer erfaring og kunnskap om dette. 

1154441565_Skjermbilde2020-04-16kl_20_49_38.thumb.png.f7ae0425f527354e1de0619f3f959bc9.png

Endret av Spagetti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 16.4.2020 den 9.07, Alfaduden skrev:

Det enkle svaret er at det er i kanten av materialet delene komprimeres og strekkes mest (les; belastningen størst) så derfor fjerner man materiale 'i midten' så påvirkningen blir minst .. men påvirka blir det selvsagt.

@Spagetti; rå kjerre! Ser ut som du gjør en meget bra jobb.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

wow for ett fett prosjekt! Utrolig bra progresjon! Husker den bilen da den stod hos Smart Classics for 15 20 år siden. Tror den får ett bedre liv nå;).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult prosjekt dette! Lar meg imponere av progresjonen her. Noe å strekke seg etter 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, panzhar skrev:

Likte inertøret på denne! De røde teppene gjorde seg bra.

Tror kanskje røde tepper var originalt på hvite biler med mørke seter. Fikk denne informasjonen fra Centro Documentazione, men sier ikke noe om tepper: 

Alfa Romeo Giulia Sprint GT Veloce (105.36)

Production date: 1966, May 17th   

Delivery date: 1966, August 24th   

Market destination: Agno (Switzerland)

Exterior color: Biancospino

Interior: Skai nero fumo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute å kjørte forleden. Plutselig ville den kun gå på 3 sylindere. Kom meg hjem og sjekket litt. Pang sa det. Kjøleveske og metall biter skjøt ut av potta 😳. Noe dritt da motoren gikk veldig bra. Vet ikke årsaken. Kom gjerne med innspill så kanskje man kan lære. Tror kanskje sete løsnet. Mulig jeg kjørte med litt for mager blanding så den gikk for varmt. Hadde litt over 1 mm klaring på ventil/stempel og det bør holde ifølge boka. Kammene stod også korrekt. Uansett irriterende. Har en annen topp liggende som skal i ASAP. Stempelet fikk noen merker men sylinderen ser OK ut så prøver ny topp på blokka.

IMG_6953.jpeg

61478217172__EA441864-B0D3-411F-8899-E9DB0BEF8AC8.FULLSIZERENDER.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å shitt, det var skikkelig kjedelig 🥵. Hva er det som har løsnet? Noe fra tennplugger som har løsnet?  Kan stempel truffet ventilen? Ser ut som ventilstemmen står igjen i ventilstyringen. Ja det kan være noe fra ventilsete som har løsnet. Det var skikkelig juling toppen din fikk og godt du har en ekstra liggende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske sikker på at vetilsetet har løsnet. Danset rundt ventilen en stund, som til slutt knakk og lagde ragnarok. Jeg stod ved motoren da det skjedde. Så tydelig at sodiumen tok fyr 😬. Motoren var jo trimmet kraftig. 45mm,  porta, så høyt komp som mulig uten å frese i stemplene. 12 mm race kam. Stive fjærer osv. Tipper den ga 180-190 hk. Gikk som et skikkelig trimma TS. Bare med mykere Nord gange og lyd. Jeg var vel ikke veldig snill med motoren så lenge den holdt. Men det skal jo tåle å brukes. Ventilsetet var veldig lite nedsunket, som man kan se på bilde. Vet at dette kan være et problem på trimmede motorer, at eksos ventilsetet løsner pga høy varme. På intak går det mye kaldere. Kanskje jeg bør få satt i nye, godt nedsenkede seter på den nye toppen. Så holder det kanskje. Usikker på om jeg gidder å porte den. Mye jobb. Ventilseter må ut osv. Men da er det ikke noe vits med 45 mm gassere heller. Hmmmm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steike, det var skikkelig bank også det der! 

Tror du bør vurdere nytt rådelager på den sylinderen, vet av erfaring at det kan få seg en trøkk når det har vært kollisjon med ventiler, og det der er en skikkelig kollisjon..

TS'en i en av racerene våre hilste på ventilene, og etter at ny topp var på plass gikk den nesten en hel løpshelg før rådene begynte å klapre.. 

Medfølelse fra Kongsberg! Bare å krumme ryggen og bygge motor så du kan få flere turer til i sommer! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 timer siden, Forzaalfa skrev:

Tror du bør vurdere nytt rådelager på den sylinderen, vet av erfaring at det kan få seg en trøkk når det har vært kollisjon med ventiler, og det der er en skikkelig kollisjon..

Tror du har helt rett i det dessverre. Må skaffe noen deler. Nå blir det ferie snart med fam. så det stopper litt opp. Blir fint det :). Hadde en tur til Porsgrunn i dag med 1750 over Siljan. Fine veier der :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...