Gå til innhold
Alfaduden

Nummer 489 - Alfa Romeo 75 TwinSpark Limited Edition

Anbefalte innlegg

En stor pakke med fine ting er på vei fra EB spares i UK.

1x poly de dion bush £28.50
2x prop shaft aligning bush £34.00
1x Front prop coupling for all 4 cylinder cars £44.00
1x Middle coupling (4 cylinder cars) £27.00
1x Rear coupling for all cars produced after 1982. £52.00
1x Prop mount. late 55mm (each)
1x Diff mounting (each)
1x Standard rear discs. late 8mm bolt hole (pair)
1x Rear pads without wires (set)
1x Alfetta and 75 handbrake cable (each)
1x Alfetta/75 rear caliper. New production. Right hand (no exchange required) (Right)
1x Alfetta/75 rear caliper. New production. Left hand (no exchange required) (Left)

Clutch er jeg så heldig å ha fra før på den TS kassen som jeg satte i QVen. Da blir det bra tenker jeg. Ble ikke noe vinterbil i år, men det er jo fler vintre. Ikke har det vært noe snø heller, så det er egentlig det samme. Passer bedre å sette på 16" Felgene med R-dekk og glede seg til Rudskogen i stedet :) 

Endret av Alfaduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har startet her igjen. Etter omfattende rustsveising tidligere i vinter gikk jeg litt lei. Har nå hvertfall innsett at det er mekanisk arbeid jeg liker best. 

Bilen er hekket opp og transaksel demontert. 

Følgende arbeid er ubderveis:

Kontrollere clutch. Den slurer veldig og mistenker stor slitasje. Det kan også være rust eller noe som gjør at clutch ikke glir som den skal på splines. 

Bytte bakre girkassrfeste. De to fremre ble byttet i februar. 

Bytte til polyforing i DeDion. 

Girolje ble byttet i februar. 

Bytte bremseskiver og calippere. 

Bytte hardyskiver og oppheng i mellomaksling. 

Så bør den bli klar for EU kontroll. 

IMG_20200416_095254.jpg

IMG_20200415_210454.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, porka racing skrev:

Fint å se det er flere som har lite å finne på 🤣 

Hehe ja det mangler ikke ting å pusle med. Fikk melding fra Uni-Cardan i dag om at mellomakselen til QVen er ferdig balansert. Så da får jeg hentet den i morgen. Håper bilen er kjørbar til helgen. 

TSen her fortsetter jeg med nå i dag. Bør egentlig bli ferdig og klar til å montere transakselen igjen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toffe-tøft 🙂 Fortsett med å poste @Alfaduden 

Disse nummererte 75'ene kom jo med soltak og recaro-interiør (jævla vonde stoler å sitte i foran for den som liker Delfia-kake og jordbær-shake). Dørpanelene var i samme farge-kombo som recarosetene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Landmann skrev:

Toffe-tøft 🙂 Fortsett med å poste @Alfaduden 

Disse nummererte 75'ene kom jo med soltak og recaro-interiør (jævla vonde stoler å sitte i foran for den som liker Delfia-kake og jordbær-shake). Dørpanelene var i samme farge-kombo som recarosetene.

Ja det er riktig @Landmann, samt Speedline felger i særegent design og tåkelys.

Eneste som skiller denne 75TSen fra den svarte jeg hadde for over 10 år siden er nevnte interiør og det skiltet som er i dashen hvor det står T. SPARK 489 på.

Endret av Alfaduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arbeidet med DeDion er ferdig og denne er klar til å bli montert. Mellomakselen kommer vel tilbake fra balansering neste uke. 
Da skal bilen være klar for å få godkjennelse til å bli brukt litt. Eller skal jeg selge den? Hmm. Vi får se.;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med mye godt arbeid :) Har bare gode minner fra -92 3.0 QV den tida jeg hadde den. Tiden flyr og det er allerede 20 år siden og sist jeg såg den var den en rustholk i en uttørka prosjekttråd her på Cuore. Fantastisk bil på veien når understell er i orden. 

PS ! Hva tok Unicardan for jobben ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Arvid skrev:

Grattis med mye godt arbeid :) Har bare gode minner fra -92 3.0 QV den tida jeg hadde den. Tiden flyr og det er allerede 20 år siden og sist jeg såg den var den en rustholk i en uttørka prosjekttråd her på Cuore. Fantastisk bil på veien når understell er i orden. 

PS ! Hva tok Unicardan for jobben ?

Jo takk. Ser ut til at jeg fikk den til å fungere til slutt. Håper bare den glir gjennom EU kontroll nå. Derfor må den kjøres noen mil nå først for å få avdekket eventuelle nye hindringer.

Det er morsomme biler, og jeg ble nesten overrasket over hvor godt TSen går i forhold til 2,5 QVen jeg har. TS er en god motor.
Uni-Cardan tok kr 1500,- pluss mva. for jobben. Det er det verdt når man først tar den ned. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vellykket dag på Rudskogen i går. 

Bilen fungerer veldig bra med unntak av bremsefading. Men det er vel min egen feil som ikke skiftet ut alt med en gang til Ate Superblue. 

Bilen er stadig til salgs, men jeg blir ikke lei meg hvis den blir stående het😬🏁🍀

IMG_20200703_194519_600.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Taktrekket. En evig historie på disse bilene. 

Tok det like gjerne ned. Strippet det hengende trekket og rengjorde for resterende skum. 

Så to strøk kvist og sperregrunn. Så to strøk silkematt svart Lady 👍🏻

Bedre enn det illeluktende og hengende grå trekket i alle fall. Så kan nestemann lime nytt trekk hvis det støyer for mye. 

IMG_20200720_112258.jpg

IMG_20200721_162608.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ble det svart. 

Et strøk til i kveld så er det klart for montering igjen. Det blir bra tror jeg. 

IMG_20200723_095729.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Alfaduden skrev:

Taktrekket. En evig historie på disse bilene. 

Tok det like gjerne ned. Strippet det hengende trekket og rengjorde for resterende skum. 

Så to strøk kvist og sperregrunn. Så to strøk silkematt svart Lady 👍🏻

Bedre enn det illeluktende og hengende grå trekket i alle fall. Så kan nestemann lime nytt trekk hvis det støyer for mye. 

Lady silkematt du....ja, hvorfor ikke? Enig i valg av løsning; la ny eier være kreativ (hvis han/hun vil) 😎

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Rookie skrev:

Lady silkematt du....ja, hvorfor ikke? Enig i valg av løsning; la ny eier være kreativ (hvis han/hun vil) 😎

Ja asså, når jeg trakk om taket på den andre 75en min punget jeg ut 5 laken. Og det er ikke så ofte jeg glaner opp i filten der at jeg føler egentlig det var verdt det... Men

Dette er og blir en resebil. Og resebiler skal både være lette og tøffe. Derfor ble det svart silkematt tak uten tungt skum og stoff i himlingen. Lavere tyngdepunkt har jeg hørt er en fordel 😂

Her er bilde av strøk nummer to. Ble tett og fint i alle fall.

IMG_20200723_222157.jpg

IMG_20200723_222145.jpg

Endret av Alfaduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la på fake alcantara i taket. Ok resultat, men måtte ha et avlastingskutt på midten foran cupelyset der jeg la en stripe med tricolore for å dekke dette. Godt fornøyd 🙂 litt cellulitter som viser bedre på bilde enn virkeligheten. Litt vanskelig å få på med tanke på kupelyset. Siden du har takluke burde det være rett fram.

9EBE4D78-6C78-4ED9-8AA9-BBE1FC9C7D52.jpeg

Endret av panzhar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja. Det ser bra ut. 

Jeg kommer nok ikke til å vie denne særlig mye mer oppmerksomhet. 

En real motorvask i går etterfulgt av en herlig kjøretur med en potensiell kjøper. 

Jeg forventer nok at bilen blir solgt. 

IMG_20200725_113709.jpg

IMG_20200725_122940.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av Alfaduden
      Jeg selger TSen likevel!
      Gått flere runder med meg selv og innsett at to lekebiler er en for mye slik situasjonen er for meg nå. Med nyfødt i hus er det et litt annet fokus rett og slett. 
      Bilen jeg selger er kanskje godt kjent i miljøet? 
      1992 Alfa 75 TS Limited Edition 
      - Balansert mellomaksling med friske smultringer og bra lager
      -Nye bremsecalippere bak med nye skiver og klosser
      - Ny håndbrekkwire
      - Byttet girolje
      - Byttet clutch 
      - Ny clutch slange 
      - Nye skiver og klosser foran med slissede skiver
      - Rustfritt grenrør
      - Orginalt Recaro interiør i god stand
      - Nardi skinnratt og girkule
      - Nye fester til girkasse, foran og oppheng bak
      - Svart polyuretan fôring i Triangel 
      - Rustsveiset i vinter: Jekkfester venstre fremme og bak, hjulbuer bak, og litt her og der. Ikke proft gjort, men lagt vekt på holdbarhet og at det skal være mulig å restaurere 100% dersom man ønsker det. 

Svært påkostet i årene opp igjennom. Jeg nevner: Polyuretan foringer i hele understell utenom wattlink. Bilstein dempere foran og bak, kraftige Magnecor pluggkabler og mer til. 
      Har også mye nye og brukte deler som medfølger, samt en del deler som kan medfølge mot pristillegg. Jeg kan nevne blant annet:
      Nye smultringer og oppheng til mellomaksling, nye foringer til wattlink. 
      Deler som kan følge med mot tillegg er:
      Tett og pen bensintank og litt annet småtteri 😎
      Bilen var tiltenkt som en trackdaybil, men med et strøk lakk vil den hevde seg fint for de som vil kjøre tur på søndager og parkere på gressplener på bil treff. 
      Bilen kjører svært godt og motor går meget pent. Har hatt flere 75 TS, men ingen som har så pen gange som denne. 
      Bilen vil bli levert til PKK før ferien og leveres ferdig godkjent. Da er det bare å fylle 98 bensin og kose seg i sommer! Kanskje også til vinteren hvis du er av den typen 😎
      Pris: 55000, - 
      Den står pr. dags dato på 16" felger med R-dekk. Veldig gøy på Rudskogen!
      Håpet er å få den med på banetreff nå den 04.07. Bilen kan sees og prøves der, eller hjemme hos meg på Nøtterøy. 
      Sender fler bilder på forespørsel. Både under, over, foran, bak og på siden😁 Det er litt vanskelig å få komprimert alle bildene til å passe til forumet. 
      Annonsen bilr forløpende oppdatert med nye ting å tilføye samt etterhvert som jeg får en komplett oversikt over alle delene jeg har til den. 

Kontaktinformasjon:
      Magnus Skjølsvik Svendsen
      90814570
      [email protected]
      PM

• Av Alfaduden
      Hei igjen. Alfaduden er tilbake. Tilbake til røttene denne gang!

Introduksjon:
      For de av dere som har fulgt meg en stund vet dere at jeg startet som 16 åring med plan om Alfa som første bil. Dro til Sverige sommeren 2003 og tittet på en rød 75 TS. Ble ikke handel den gangen som 16-åring, men et halvt år etter ble en svart 75 TS hentet i Trondheim. Litt sliten, men fungere, fikk stell på den også på et vis. Et års tid senere dukket en annen svart 75 TS opp for salg i Trøndelag. Denne var myyyye finere, såvidt passert 100.000km og med litt mer utstyr. Jeg var solgt og fikk fattern med opp for å hente. Trolig Norges fineste 75 TS den gangen! Siden da har jeg tenkt at en gang, en gang skal jeg ha en med V6... 

Nuvel nok om tidligere doninger. Etter overgang fra Oljebransje til jobb i bilrelatert bransje med mye mer spennende hverdag og utviklingspotensiale ble privatbilen solgt og jeg mottok firmabil. Tente at dette blir døve greier... Ikke ha egen bil lenger... De siste par årene har jeg fått øynene opp for veteranbiler. Det vil si så nye som mulig i grunn, men de er enkle, billige å eie og kan settes bort dersom det behøves. Har hatt flere muligheter til å kjøpe både godkjente Bertoner med bur og TS maskiner, GTV6, Alfetta GTer, Alfetta, Berlina og litt annet. Jeg ble utålmodig når firmabilen kom i hus og spredte ordet til andre. Noen treff her og der, men ikke noe "må ha" følelser.

Etter litt søking på svenske sider kom jeg over en rasende billig 75 V6 serie en. Ringte selger mens jeg var på min siste tur offshore, men var også der for sen i avtrekkeren. SOLGT fikk jeg beskjed om av selger. 
      Tenkte litt på denne røde serie 1 75en. Begynte å like den. Hadde jo hatt sånn før også. Kjenner de til en hvis grad. Gode å kjøre, plass til folk og bagasje. Med V6 og som veteran måtte jo dette være ypperlig. Jeg bannet og steiket litt for meg selv i kontorstolen ute på Nordsjøen der da...

Askjem fyrer jo oppunder til stadighet og tanken om 75 som veteranbil vokste større og større... Hmm. Vi spredte ordet til noen godt kjente Svenske Alfafolk og jaggu ble det ikke napp...

Bilen:
      Det var for godt til å være sant. under 110000km, V6, rustfri, noen fine oppgraderinger og vedlikeholdt... Næææ trur ikke før jeg får se det! 
      Etter en samtale med eier ble det avtalt visning. Askjem og undertegnede kastet seg i bilen en snøtung fredagsmorgen sent i April og møtte Manne i Vänersborg.
      Bilen stod på utsiden. Det hadde klarnet opp og ikke noe spor av snø der borte. Den var rød, relativt blank og smilte liksom litt som en gammel mann med to litt blasse fortenner. Jeg så det med en gang, den så fresh ut!
      Håndhilser med Manne, får nøkler og starter opp. "-Ni måste inte dra i handbromsen! Den hänger lite på bakbromserna." Dette var beskjeden vi fikk før det bar ut på landeveien en tur.
      Kjørte den litt varm. Dro forsiktig på. Lyden får en til å grøsse. Herlig V6 sånn det skal låte. Uten katalysatorer eller plastikk luftinnsug... Her er det orntli lyd ja!
      QV kammer sa han. Konstanterte deilig drag helt opp til jeg ikke torde mer. Over 100km/t i andre gir fikk være nok. Mer å gå på sier bilen, men jeg velger å spare den. Er jo tross alt et år eldre enn meg denne her, og jeg klager på støl kropp etter en time på trening... 

Vi snur, drar i brekket og bytter sjåfør. Søren heller sa vi begge to når vi hadde byttet site. "-inte dra i handbromsen" dukket opp igjen friskt i minne hos begge to.. Nuvel. Ta det pent tilbake de kilometerene vi hadde hjem. Askjem likte draget han også. Og lyden. Og den skjeve sittestillingen. Herlig! 
      Tilbake på verkstedet, inn og opp på bukk. Sannhetens time var inne... Som Jokke sier; "-og hva fikk vi se, shotta mer alkohol og det var det". Ikke en plateskjøt som var hoven. Ikke en flekk som liknet på noe så mye som en godt stekt pepperkake... Dette var helt utrolig... Vi ble bare stående å se på hverandre og ikke si noe som helst (her gjelder det å holde begeistringen inne). "-Njaa, kalipperene må byttes og en eksoslekkasje" sier jeg. -Jag vet, sier Manne. Vi vipper litt frem og tilbake men møtes på midten. Jeg like sjokkert over å ha funnet en slik bil, som at jeg kastet ut et beløp som tilsvarer en middels grei sofa et annet sted... Var virkelig ikke forberedt på denne merket jeg.

14.05.17:
      Askjem og jeg drar avgårde igjen. Like forbanna tidlig for å rekke en ferge til Strømstad. Billigere og lettere enn med Bastøfergen. Mindre kjøring blir det også.
      Møter Manne igjen. "-Hadde ført over penger dagen før, men de går jo ikke ut av konto før mandag" sier jeg. "-Jaja, det går fint" sier Manne og gav meg nøklene. Vinsjer bilen opp på tralla, vil jo ikke slite unødig på clutchen. Stropper fast og er på vei hjem en times tid etter ankomst. 

Med oss har vi nå en meget pen 75 6V iniezione "grønnkløver". Den står der bak på hengeren. Jeg tar meg selv i å gni meg i øynene flere ganger på vei oppover. Ikke fordi jeg drakk for mye kvelden før, men fordi det faktisk står en 75 som er min bak på der. Og den skal til Norge! Fryder meg med tanken. Uroer meg ikke for å egentlig ikke ha nok papirer til å dokumentere bilen gjennom tollen. En utskrift av de svenske kjøretøyopplysningene er alt jeg har... hehe.
      Kjører på rødt i tolla på svinesund. Gadd ikke vente flere timer på neste båt i Strømstad. De stempler og ber om penger. Jeg betaler og formoder om at det kanskje er greit å bli med ut å se bilen? "-ikke nøddvendi det vell?" sier han på kav Østfoldsk. Neivel tenker jeg. Men etter en stund med papirarbeidet spør han om jeg er sikker på at chassisnummer er rett. "-blir så mye krøll hos biltilsynet seh, hvis du ikke har alt på stell vettu", sier han. Tja, sier jeg. Kan jo dobbeltsjekke. Vi tok på oss alle sammen og gikk ut i duskregnet. "-Å ståre her a døh?" --ZAR.... begnynner jeg, før jeg blir avbrutt. -Ja, og døm bokkstavane hadde ikke jeg med vettu. Stod ikke i døm derre pappira dine de*. -Heh, sukker jeg og vi nikker alle sammen og sier det var godt vi dobbeltsjekket... 
      Mer stempling og så var vi på vei videre med alt som skal til for å få skilt i Norge. Jaggu godt vi er gode naboer med Sverige!
      Da står den altså her hjemme i Tønsberg, venter på litt bremsedeler før det blir tetting av eksos og visning på biltilsynet. Håp om skilt innen noen uker!

Mer kommer det nok fremover. Planer med bilen, bilder og annet. 
    • Av 116
      4 stk drivakselmansjetter til diverse transakselbiler.
      Splitter nye, bestilte feil type.. Passer altså ikke til 88mod 75 1.8turbo.
      Mener de passer til Alfetta etc opp til 1984 mod, men sjekk at din aksel stemmer i forhold til målene på bildet.
      Pakkepris for alle fire mansjettene samlet: 500,- hent i Skien eller betalt litt ekstra for frakt.

• Av Alfaduden
      Jeg deler denne aktiviteten og vurderer sterkt å delta selv. Hadde vært artig å fått med flere transakselalfa fra Norge.
      se vedlagt fil:

• Opprett ny...