Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Anders-Romeo

Alfetta 1.8 - 1977

Anbefalte innlegg

Flott bil 👍👏

La meg anbefale to bøker i garasjen; bøker som bør leses før du hiver deg over motorrommet.

• Alfa Romeo the owners bible.
  • Alfetta - owners workshop manual. Haynes eller Autobooks - et fett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og i samme slengen til kroner 0,-  :

• Dersom stempler i bremsekalipre henger, så fikser du dette selv til null kroner.
  • Svetting fra en hel-aluminiumsmotor er vanlig, men på PKK'n får du 2'er feil. Disse motorene må etterstrammes i toppen til kr 0,-. Aluminium opptar og avgir varme mye fortere enn støpejernsmotorer. Dermed får motorboltene en heftig oppgave - og på sikt kommer svetting samt mulighet for at olje kommer i kjølevæsken. Mange skriker over seg og roper om sprekk i toppakning og hævvetalls av kronasje ut. Slæpp åff, null panikk - ettertrekk toppen 🙂👏

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen og gratulere så mye med flott Alfa. Ser du bor i rogaland og på FB finner du avd Rogaland i Alfa klubben. Lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med flott alfetta 😃 har sett denne ett par ganger i trafikken lokalt. Visste ikke at den var for salg, kunne godt hatt denne selv men det med plass da ;) Du får gi en lyd om du vil ha garasje besøk av ett par tre gammelalfa entusiaster så dukker iallefall meg og Dysan opp tenker eg :) hadde litt alfetta deler liggende men er vel ikke så mye igjen nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Landmann skrev:

Flott bil 👍👏

La meg anbefale to bøker i garasjen; bøker som bør leses før du hiver deg over motorrommet.

• Alfa Romeo the owners bible.
  • Alfetta - owners workshop manual. Haynes eller Autobooks - et fett.

Takk for det :)

Har kjøpt Haynes manual og Alfa Romeo DOHC High-Performance Manual (SpeedPro Series). Skaffer meg gjerne The Owners Bible også.

20 timer siden, Landmann skrev:

Og i samme slengen til kroner 0,-  :

• Dersom stempler i bremsekalipre henger, så fikser du dette selv til null kroner.
  • Svetting fra en hel-aluminiumsmotor er vanlig, men på PKK'n får du 2'er feil. Disse motorene må etterstrammes i toppen til kr 0,-. Aluminium opptar og avgir varme mye fortere enn støpejernsmotorer. Dermed får motorboltene en heftig oppgave - og på sikt kommer svetting samt mulighet for at olje kommer i kjølevæsken. Mange skriker over seg og roper om sprekk i toppakning og hævvetalls av kronasje ut. Slæpp åff, null panikk - ettertrekk toppen 🙂👏

Ja, tenkte å gå over bremsene, da den har stått i ro en stund. Litt overflaterust på skiver og et stempel som henger litt, men det fikses nok greit. 

Takk for tips om etterstramming av diverse bolter også, kanskje det hjelper på svettingen. Ellers blir det kanskje en del nye pakninger på lengre sikt. Har ikke sett noe olje i kjølevæsken, men sikkert lurt å forebygge dette.

14 timer siden, Dysan skrev:

Velkommen og gratulere så mye med flott Alfa. Ser du bor i rogaland og på FB finner du avd Rogaland i Alfa klubben. Lykke til.

Tusen takk! Stemmer det, bor i Stavanger her. Ja, har meldt meg inn i Alfa-klubben og følger den både nasjonalt og lokalt på FB :) 

1 time siden, Sigbjørn skrev:

Gratulerer med flott alfetta 😃 har sett denne ett par ganger i trafikken lokalt. Visste ikke at den var for salg, kunne godt hatt denne selv men det med plass da ;) Du får gi en lyd om du vil ha garasje besøk av ett par tre gammelalfa entusiaster så dukker iallefall meg og Dysan opp tenker eg :) hadde litt alfetta deler liggende men er vel ikke så mye igjen nå.

Takk for det! Ja, den var jevnlig ute på veien før, men har som sagt stått i ro nå i 1-2 år. Jeg har den stående i garasje hos noen bekjente, så er jevnlig innom der og skrur litt på den. Hadde absolutt vært kjekt med besøk, og ikke minst lære noe om disse bilene fra folk med kunnskap og erfaring :) Har du noen deler liggende? Trenger noen småting, så vurderer eventuelt en bestilling fra det store utland etterhvert. Har fått gode tips her på forumet om steder med bra deleutvalg til Alfetta :) 

Legger også ved et bilde fra da jeg hadde start på den forrige helg. Den trenger litt startgass for å komme i gang, men går nokså jevnt og fint, spesielt når den er varm. Med skilt og litt jevnere bruk går det seg nok mer til. Ingen bil har vel godt av å stå for mye i ro :) 

IMG_1239 (2).JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med flott Alfa! Serie en Alfetta er veldig riktig og gir en herlig følelse å kjøre. De ligger godt på veien og man kan gjøre mye med chassis om man ønsker det. Selv har jeg to stk. Alfa 75. En med V6 og en Twin Spark. Dette er siste generasjon med samme chassis som din bil. Jeg stortrives og har hatt flere 75 tidligere. 

Håper vi sees på treff! 

-Magnus 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare hive meg på hær ,Gratulere med en knall fin Alfetta  likte serdeles godt interiøret på den :)

og velkommen i klubben :)

Endret av AltaRomeo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 29.2.2020 den 9.04, Alfaduden skrev:

Gratulerer med flott Alfa! Serie en Alfetta er veldig riktig og gir en herlig følelse å kjøre. De ligger godt på veien og man kan gjøre mye med chassis om man ønsker det. Selv har jeg to stk. Alfa 75. En med V6 og en Twin Spark. Dette er siste generasjon med samme chassis som din bil. Jeg stortrives og har hatt flere 75 tidligere. 

Håper vi sees på treff! 

-Magnus 

Tusen takk! Ja, gleder meg til å få skilt og kjøre bilen mer :) Er Alfetta og Alfa 75 nokså like med tanke på kjøreegenskaper? Regner med de ligner i kjøreopplevelse, siden begge er transakselbiler og mange likheter. Hvordan er det med deler i hjuloppheng og bremser, passer dette overens? Hadde vært gøy med treff også ja!

11 timer siden, AltaRomeo skrev:

Må bare hive meg på hær ,Gratulere med en knall fin Alfetta  likte serdeles godt interiøret på den :)

og velkommen i klubben :)

Takk for det! Ja, interiøret var visst til salmaker da den ble totalrenovert på 90-tallet. Synes fargekombinasjonen mellom interiøret og lakken passer bra. Jeg tenkte å gå over interiøret med full rens og smøring :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Anders-Romeo skrev:

Tusen takk! Ja, gleder meg til å få skilt og kjøre bilen mer :) Er Alfetta og Alfa 75 nokså like med tanke på kjøreegenskaper? Regner med de ligner i kjøreopplevelse, siden begge er transakselbiler og mange likheter. Hvordan er det med deler i hjuloppheng og bremser, passer dette overens? Hadde vært gøy med treff også ja!

Ja, de er nok ganske like, men det ernoen forbedringer på 75. Tykkere stablisatorstag, tykkere torsjonsfjærer osv. Men det fine er at alt dette kan jo du oppgradere din med også. Det går jo Alfetta i racing, både Corsa Italiana og andre klassiske racingserier er Alfetta å se. :) 

Bærearmer mener jeg er like, bremser er noe ulikt, men igjen kommer dette an på hvilken modell av 75 man har. V6, Turbo og TS fikk oppgraderte bremser. Disse passer nok din, men da må du ta hele navet fra 75 mener jeg. Det er sikkert flere her som vet mer enn det jeg vet. 
Tror du kanskje har litt mindre hjullager og noen sånne små forskjeller. 

Foringer i De Dion og slikt er ellers helt likt. Jeg anbefaler deg å vurdere svart powerflex foring i festet til De Dion. Dette gjør en del forskjell.

https://www.ebspares.co.uk/part/E/EB8/EB521.cfm

EB521.JPG

105 serie casterkuler er også en fin oppgradering i stedet for de orginale gummiforingene som brukes på 116 serie casterstag. Dette er ting som ikke koster så mye. Alternativt i powerflex.

https://www.ebspares.co.uk/alfa75 Alfetta Saloon/suspension.cfm

EB81457.JPG

sus011.JPG

EB8010.JPG

Endret av Alfaduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Alfaduden skrev:

Ja, de er nok ganske like, men det ernoen forbedringer på 75. Tykkere stablisatorstag, tykkere torsjonsfjærer osv. Men det fine er at alt dette kan jo du oppgradere din med også. Det går jo Alfetta i racing, både Corsa Italiana og andre klassiske racingserier er Alfetta å se. :) 

Bærearmer mener jeg er like, bremser er noe ulikt, men igjen kommer dette an på hvilken modell av 75 man har. V6, Turbo og TS fikk oppgraderte bremser. Disse passer nok din, men da må du ta hele navet fra 75 mener jeg. Det er sikkert flere her som vet mer enn det jeg vet. 
Tror du kanskje har litt mindre hjullager og noen sånne små forskjeller. 

Foringer i De Dion og slikt er ellers helt likt. Jeg anbefaler deg å vurdere svart powerflex foring i festet til De Dion. Dette gjør en del forskjell.

https://www.ebspares.co.uk/part/E/EB8/EB521.cfm

EB521.JPG

105 serie casterkuler er også en fin oppgradering i stedet for de orginale gummiforingene som brukes på 116 serie casterstag. Dette er ting som ikke koster så mye. Alternativt i powerflex.

https://www.ebspares.co.uk/alfa75 Alfetta Saloon/suspension.cfm

EB81457.JPG

sus011.JPG

EB8010.JPG

Takk for gode tips! Kommer absolutt til å vurdere disse når fòringer skal byttes etterhvert :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er prøveskilt bestilt og bilen er klar for prøvekjøring!

Har nå bytta det meste av oljer, væsker, filter, bremseslanger og gått over bremser. Biltilsynet har stengt for tida, så jeg bestilte prøveskilt på nettet. Regner med det tar en stund før jeg mottar dette, men bilen er vertfall klar for en prøvetur. Planen er å teste den og se at alt er som det skal, før jeg leverer den inn på godkjenning. Jeg må nok også få rengjort litt rundtom under, grunnet litt svetting her og der. Ikke like lett å komme til og rengjøre skikkelig alle steder, så jeg er litt spent på hvor nøye de er på gammel oljesvetting på godkjenningen...

Startet og lot den gå seg god og varm her om dagen, før jeg bytta motorolje og filter. Det var fint vær også, så jeg fikk trilla den litt frem og tilbake i tunet. Så da er det bare å krysse fingrene til prøveskilt og første prøvetur :)

(Ja, jeg fjerna hengerfestet også)

IMG_1502.jpg

Endret av Anders-Romeo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobbet! Du kommer til å like denne bilen. De kjører godt :) 
Ble fin uten den svære kroken bakpå. Mulig den er praktisk, men det ser bedre ut nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 24.3.2020 den 7.35, Alfaduden skrev:

Veldig bra jobbet! Du kommer til å like denne bilen. De kjører godt :) 
Ble fin uten den svære kroken bakpå. Mulig den er praktisk, men det ser bedre ut nå.

Takk for det! Ja, er spent på hvordan den er å kjøre :)

Jeg synes den ser mye bedre ut uten hengerfeste. Har nok ikke behov for å trekke henger med den bilen uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av Anders-Romeo
      Hei!
      Jeg ble den heldige eier av en 1977 Alfetta 1.8 og meldte meg inn i Klubb Alfa Romeo Norge i fjor. Hvilket steder er det best å bestille deler til min Alfetta? Tenker da spesielt på deler som bremseslanger, fòringer, pakninger og diverse. Har dere noen anbefalinger? 
    • Av JEM
      Ser etter en Alfetta GTV 1.8-2.0 modell frem til 1981.
      Send gjerne en mail til [email protected]
      Jan Erik
    • Av Patriq Backlund
      ....noen?
      Holder på med forberedelser for å få skilt på min GTV6 som vært i hi i vel 15 år nå, og så knakk plutselig håndtaket på førersiden.
      Kan overveie chrome eller annet også for å få fungerende løsning. 
    • Av Patriq Backlund
      Hei!
      Sprederne på min GTV6 er som synes ferdig for bytte. 2 av dem har falt av helt uten at jeg gjorde noe....😊 
      Har disse nye, men husker ikke lenger fra når jeg bestilte dem - presser/vrir man bare slangen på plass? Trenger ingen klemme? Tenker siden dette ikke er fabriksmontert/presset. Det er jo trykk på dem. Retureslangen fra trykkregulatoren løsnet en gang, med påfølgende brann når bensinen ble pumpet ut på grenrørene. Så jeg har respekt for at de må sitte godt....😁

• Av 116
      4 stk drivakselmansjetter til diverse transakselbiler.
      Splitter nye, bestilte feil type.. Passer altså ikke til 88mod 75 1.8turbo.
      Mener de passer til Alfetta etc opp til 1984 mod, men sjekk at din aksel stemmer i forhold til målene på bildet.
      Pakkepris for alle fire mansjettene samlet: 500,- hent i Skien eller betalt litt ekstra for frakt.

• Opprett ny...