Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jada, det er et "Alfa Romeo" forum men det skader ikke å forsøke!

For mange år siden var jeg eier av en Fiat Coupe fra 1998, som etterhvert gikk videre til et medlem i den gangens Fiatklubben. Bilen har etterhvert blitt solgt videre og ny eier har påbegynt en jobb med å få bilen i skikkelig stand igjen hvor det er tvilsomt at han ønsker å selge.

Jeg på min side lengter etter en slik bil, og sitter med anger for at den noen sinne ble solgt selv om den gangens situasjon ikke akkurat gav muligheter for å beholde den. Om noen har en, gjerne fra 1998 og nyere (etter de fikk rund klokke innvendig) og vurderer å selge så ta kontakt.

Jeg har et autosøk på finn lagret, men de få som kommer der har enten vært svært optimistiske prismessig eller så har bilen vært pill rotten under og helt uaktuell som objekt. 

mvh, 

Edin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva forventer du at den skal koste? Hvilken motor størrelse kunne du tenke deg? Når det gjelder pris så er den på vei oppover for de dyreste variantene. 1.8 er fremdeles billig. En strøken Turbo 20 ventiler i siste versjon ber man nå omkring 25000 Euro for! Et (1.8) litt slitent eksemplar ligger vel på omkring 2000 Euro. Dersom du skal ha en så er nok tiden for handel nå for salgbare i Norge som bil er de ikke. Ingen kjøpere der ute, - så du har  bil lenge om du finner en. De fleste har selvfølgelig gått i pressa her hjemme pga. at markedet for disse er ikke eksisterende.

Problemet med de er ikke bare den rusten du ser under bilen, de ruster også i motorrommet. Det er mye jobb å rydde opp i selv om rusten i seg selv ikke er så alvorlig så ser det ikke pent ut, - og på lang sikt må det jo fikses. Hjelperamme bak ruster også, samt oppheng til bensintank. Deletilgangen er ikke den beste. Jeg har bl.a. et 20vt prosjekt som egentlig er for bra til å kaste, men så er det mye jobb å få den på veien igjen. Dyrt er det også, sikkert mye dyrere enn hva verdien er. Med deletilgangen i bakhodet så er det kanskje greit å skru den ned fremfor å sitte med to.

Det er en OK bil. Mulig å frakte 4 over ikke alt for lang distanse. Sjekk i Sverige, - der dukker det av og til opp en til salgs.

Endret av rotor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 2.2.2020 den 16.54, EdinM skrev:

Jada, det er et "Alfa Romeo" forum men det skader ikke å forsøke!

For mange år siden var jeg eier av en Fiat Coupe fra 1998, som etterhvert gikk videre til et medlem i den gangens Fiatklubben. Bilen har etterhvert blitt solgt videre og ny eier har påbegynt en jobb med å få bilen i skikkelig stand igjen hvor det er tvilsomt at han ønsker å selge.

Jeg på min side lengter etter en slik bil, og sitter med anger for at den noen sinne ble solgt selv om den gangens situasjon ikke akkurat gav muligheter for å beholde den. Om noen har en, gjerne fra 1998 og nyere (etter de fikk rund klokke innvendig) og vurderer å selge så ta kontakt.

Jeg har et autosøk på finn lagret, men de få som kommer der har enten vært svært optimistiske prismessig eller så har bilen vært pill rotten under og helt uaktuell som objekt. 

mvh, 

Edin

Her har du... i Finland. Sjansen for å finne biler med minimalt med rust er mye større i Finland enn i Norge. Tørt klima, kalde vintre og sand som festemiddel på finske vinterveger.

https://www.nettiauto.com/fiat/coupe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger en kostbar en på finn nå - 149000 "samlerobjekt".

Da kan man vurdere en lengre tur, eksempelvis til Spania, der man eksempelvis får en "lik" 1999 20V til 6500 Euro. Titusener spart, og bilene der er også prutbare. Proformafaktura på halve kjøpssum gir vel også lavere mva-grunnlag, selv om jeg naturligvis ikke foreslår en slik... 

https://www.coches.net/segunda-mano/?MakeId=14&ModelId=172

Spansk oversettelse (hvis nødvendig) på PM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fine linker nevnt ovenfor. Ikke så stort utvalg akkurat nå. Takker for nyttige linker, fint å følge med i om verdien i garasjen synker til bunns eller klatrer.

Mange finner du på mobile.de eller autoscout24.de også. Husk at en Coupe Turbo er dyr å vedlikeholde. Bytte Turbo, kamrem etc. er forholdsvis mye jobb (20vt) og delene er ikke spesielt billig. Det er mye jobb å skru på nyere biler om du skal gjøre det selv. Har demontert et par Coupe'er og det har vært forholdsvis mye rust på braketter og understellsdeler. Det gjør at det blir mye jobb om du ønsker en "strøken" bil.

En mer vanlig utgave er nok litt lettere og billigere å holde i gang. En av de få modeller som kler en knall farge synes jeg. Den som ligger på finn er kanskje et greit kjøp om du skal beholde den en stund. Det er pr. idag en høy pris i forhold til hva man er vant til å se men ikke så ille om du sammenlikner med import av et bra eksemplar. Prisene skal opp vil jeg tro, det finnes ikke mange alternativer i den pris/ytelses kategorien. Det er et aktivt miljø i England med masse info og tips på forumsidene.

Det å få redusert pris pga lavere fakturabeløp er vel neppe særlig smart for de billigere bilene.  Hva blir straffen for å spare 10.000? Da er det bedre å prute hardere vil jeg tro. Toll og avgift er vel ikke dummere enn at de vet litt om prisnivå, og fatter de mistanke og gjør en sjekk så kan det bli en kostbar affære. Klassiske biler er dessuten ofte billigere i Norge enn noe annet sted. Har sjekket noen Alfa'er og billigere enn i Norge er det neppe. Det påstås at det eksporteres en del biler og jeg har sett gamle biler på tilhenger retning Halden. (Hengende etter Tysk og Nederlandsk registrert bil).

Lykke til, husk at mange har ventet for lenge og sett at det man har hatt mulighet til å kjøpe etterhvert forsvinner såpass oppover i pris at man aldri klarer å realisere drømmen. Fin artikkel her som kanskje ikke alle har funnet, - hvem vet: https://petrolicious.com/articles/has-the-chris-bangle-designed-fiat-coupe-finally-come-of-age

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, rotor skrev:

Husk at en Coupe Turbo er dyr å vedlikeholde. Bytte Turbo, kamrem etc. er forholdsvis mye jobb (20vt) og delene er ikke spesielt billig. Det er mye jobb å skru på nyere biler om du skal gjøre det selv. Har demontert et par Coupe'er og det har vært forholdsvis mye rust på braketter og understellsdeler. Det gjør at det blir mye jobb om du ønsker en "strøken" bil.

Dyr å vedlikeholde? Sammenliknet med hva? Etter snart fem år med en 20VT Plus synes jeg egentlig den har vært latterlig billig - og jeg har ganske sterke vestlandsgener ;)

At dårlig vedlikeholdte biler med fusktrim og grøftekantløsninger kan bli noe træl for ny eier er selvsagt, men ikke noe Coupespesifikt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom en "vestlending" mener at den er billig og driftsikker så faller vel all motargumentasjon egentlig...... 🙂

Alt avhenger jo av hva du evner å utføre selv også, - og som du nevner lokal trimming på et gårdsbruk i østlandsområdet er ikke helt det samme som originalt.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 6.2.2020 den 9.31, rotor skrev:

Hva forventer du at den skal koste? Hvilken motor størrelse kunne du tenke deg? Når det gjelder pris så er den på vei oppover for de dyreste variantene. 1.8 er fremdeles billig. En strøken Turbo 20 ventiler i siste versjon ber man nå omkring 25000 Euro for! Et (1.8) litt slitent eksemplar ligger vel på omkring 2000 Euro. Dersom du skal ha en så er nok tiden for handel nå for salgbare i Norge som bil er de ikke. Ingen kjøpere der ute, - så du har  bil lenge om du finner en. De fleste har selvfølgelig gått i pressa her hjemme pga. at markedet for disse er ikke eksisterende.

Problemet med de er ikke bare den rusten du ser under bilen, de ruster også i motorrommet. Det er mye jobb å rydde opp i selv om rusten i seg selv ikke er så alvorlig så ser det ikke pent ut, - og på lang sikt må det jo fikses. Hjelperamme bak ruster også, samt oppheng til bensintank. Deletilgangen er ikke den beste. Jeg har bl.a. et 20vt prosjekt som egentlig er for bra til å kaste, men så er det mye jobb å få den på veien igjen. Dyrt er det også, sikkert mye dyrere enn hva verdien er. Med deletilgangen i bakhodet så er det kanskje greit å skru den ned fremfor å sitte med to.

Det er en OK bil. Mulig å frakte 4 over ikke alt for lang distanse. Sjekk i Sverige, - der dukker det av og til opp en til salgs.

Har sett på et par aktuelle gjennom siste året og 20-25000 for et kjørtbart eksemplar med 1.8 motoren uten at det er brunt på kanaler og fremre dempertårn er helt ok som et utgangspunkt med litt arbeid mekanisk. Men de er det langt i mellom, og lenger for hver gang! Har vært og sett på 2 stk siden i sommer hvor prisen og annonsering tilsier en meget velholdt og solid bil, men et kjapt kakk i kanaler legger igjen en middels stor kuruke av brunt drittstoff, eller enda bedre som siste eksempel: tydelig vasket rett før i motorrom hvor en prøvetur på 2 mil avslører oljelekkasjer på tilsynelatende enhver pakning i motorrommet.

Motormessig er jeg ikke så kresen så fremt bilen ser ok ut eller er et kurrant objekt men Harry styling og overprising er jeg litt mer allergisk mot.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer nok bra det. De ruster som mange andre. Jeg har bl.a. en ganske demontert 20vt stående. Alle delene er det rust på. Karosseriet er ikke så ille men mulig den går i pressa allikevel, det er dyrt å fikse alle de andre smådelene. Fiat gjorde som så som så mange andre de lakkerte braketter, chassis deler etc. uten noen form for grunning. Det skulle se bra ut i butikken og et par uker etter det. Samme er det med VW, Ford og Mazda fra samme tidsperiode og langt ut på 2000 tallet etter det jeg kan se. Noen forbedret kvaliteten en periode etter det, - nå er de tilbake med rust igjen. Citroen og Peugeot var ganske OK på midten av 2000 tallet og et stykke ut på 2010 tallet etter min erfaring. Nå snakker alle om zink slipp på biler som ikke har et gram zink, som om det er noen unnskyldning. Lakken bobler på Ford etter 2 år. Rustbeskyttelsen er dårligere enn noen  gang ser det ut til. (Noen få unntak finnes).

Modere biler er vel bruk og kast pga. elektronikk og plast så da kan de vel like gjerne ruste også.

https://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=369583

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oj.

Herlig motor. Ser for meg at den er litt langt fremme og at det er tungt. Det er ille nok med en femmer, - men for all del som motorvei cruiser!

 -Mulig man må ha ballast i bagasjen for å holde bakhjulene nede- 😁

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, tittelen på annonsen bekymrer meg litt skal jeg være helt ærlig 😂

Er nok greit med brunt på den der om den har stått ute like lenge som det virker, men det største aberet her er nok distansen dit. En kosetur på er par timer for å titte er jo ikke all verden men den er dessverre på andre siden av landet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Be om å få bilder, helst fra undersiden.

Det er av og til en billig Coupe på Blocket, Barchetta også.

Med kun mva. i avgift for en bil opp til 2000 modell så blir ikke det så dyrt kanskje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsatt på jakt så har du noe i garasjen eller naboen som funderer på å selge send meg gjerne en PM med et bilde eller, litt info og prisantydning :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er såpass langt mellom de at jeg ikke vet om noen som er til salgs. Det dukker opp en og annen på Blocket i løpet av sommeren som regel.... Jeg har en 20vt -99 Plus modell som jeg håper å få registrert snart. Den ble hentet i Sverige for noen år siden. Den har ikke gått så langt så den er rust fri. Den har fått ny turbo (ikke trimmet) bremseskiver/klosser og bærebroer foran. Skal bytte et bremserør og tannrem før registrering så den blir nok i garasjen for sommer bruk av og til. Så har jeg et karosseri og en haug med deler som kan bli en komplett 20vt men det er MYE jobb! I forhold til verdi i dag så lønner det seg ikke. Jeg tenkte å skru videre ut motor og gear for å ha på hylla, karrosseriet går nok fint  i pressa selv om det er svært lite rust

Mulig det er en på Bjørkelangen. Jeg har tidligere hatt kontakt med en der som nå annonserer Fiat Coupe dører til salgs på finn. Mulig han vil avhende. Det går jo an å spørre....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 timer siden, rotor skrev:

Det er såpass langt mellom de at jeg ikke vet om noen som er til salgs. Det dukker opp en og annen på Blocket i løpet av sommeren som regel.... Jeg har en 20vt -99 Plus modell som jeg håper å få registrert snart. Den ble hentet i Sverige for noen år siden. Den har ikke gått så langt så den er rust fri. Den har fått ny turbo (ikke trimmet) bremseskiver/klosser og bærebroer foran. Skal bytte et bremserør og tannrem før registrering så den blir nok i garasjen for sommer bruk av og til. Så har jeg et karosseri og en haug med deler som kan bli en komplett 20vt men det er MYE jobb! I forhold til verdi i dag så lønner det seg ikke. Jeg tenkte å skru videre ut motor og gear for å ha på hylla, karrosseriet går nok fint  i pressa selv om det er svært lite rust

Mulig det er en på Bjørkelangen. Jeg har tidligere hatt kontakt med en der som nå annonserer Fiat Coupe dører til salgs på finn. Mulig han vil avhende. Det går jo an å spørre....

Det er litt begrenset med plass ellers hadde jeg nok gjerne prøvd meg på den 20VTen rotor 😂 Hør gjerne med han på Bjørkelangen når du har anledning. 

Jeg har et lite håp enda om å få overtalt han som har min gamle til å selge men som mange andre har han begynt å legge litt jobb i den. Da er det jo gjerne sånn at de færreste vil selge med mindre de har gitt opp prosjektet og det tar fort litt tid... (Jeg ler forøvrig godt om det viser seg å være samme karen som du nevner).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
28 minutter siden, EdinM skrev:

Det er litt begrenset med plass ellers hadde jeg nok gjerne prøvd meg på den 20VTen rotor 😂 Hør gjerne med han på Bjørkelangen når du har anledning. 

Jeg har et lite håp enda om å få overtalt han som har min gamle til å selge men som mange andre har han begynt å legge litt jobb i den. Da er det jo gjerne sånn at de færreste vil selge med mindre de har gitt opp prosjektet og det tar fort litt tid... (Jeg ler forøvrig godt om det viser seg å være samme karen som du nevner).

Jeg har bare epost adressen. Annonsen vedr. Coupe dører er borte, mulig de gikk ut på dato, de var der for at par dager siden. Denne annonsen er samme person:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=174365174

Der finner du både e-post adresse og mobilnummer....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...